خبرگزاری کار ایران

غرویان در گفت‌وگو با ایلنا:

اصولگرایان محوریت مصباح را نمی‌پذیرند/ وحدت با پایداری‌‌ها تاکتیکی است

مدرس حوزه علمیه قم گفت: برخی اصولگراها احساس می‌کنند می‌شود بعنوان تاکتیک از وحدت با پایداری‌ها استفاده کرد و کرسی‌های خود را در مجلس افزایش داد٬ اما این وحدت استراتژیک و فکری نیست.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان عنوان کرد: به نظر من اصولگرایان باید بر محور دیدگاه‌ها و سخنان رهبری به وحدت برسند چراکه با تکیه بر دیدگاه‌های حزبی و گروهی خود نمی‌توانند به وحدت برسند. برای مثال همین شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت می‌تواند محور وحدت اصولگرایان قرار گیرد.

وی افزود: آنها می‌توانند وحدت خود را با این شعار تنظیم کرده و در کنار جریان اعتدالی کشور قرار گیرند و دولت را همراهی کنند. در مثال دیگری رهبری همواره از تیم مذاکره‌کننده ما تقدیر کرده و آنها را به با عنوان فرزندان نظام خطاب کردند، بنابراین نباد آنها و تلاش‌هایشان را نفی کرد یا عیله آن موضع گرفت. مادامی که اصولگرایان بخواهند بر مواضع حزبی و جناحی خود تکیه کنند٬ به وحدت نخواهند رسید مگر اینکه نظرات رهبری و همدلی با دولت را محور فعالیت‌ها و اظهارات خود قرار دهند.

این مدرس حوزه علمیه قم غرور بیش از حد را یکی از مشکلات اصلی جریان اصولگرا برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه در این جریان هر شخصیتی خود را در بالاترین سطح از فهم سیاسی، دینی و مذهبی می‌داند و سایر گروه‌ها را ضعیف می‌شمارد.

وی گفت: علی‌رغم اینکه ما باید در مسائل اجتماعی و سیاسی به فکر جمعی و مشورت بها بدهیم، اما در جریان اصولگرا چنین مبنایی وجود ندارد. برای برخی اصولگریان ملاکی به نام نظرخواهی و مشورت پذیرفته شده نیست.

حجت‌السلام غرویان با تاکید بر اینکه برخی از گروه‌های اصولگرا اصلا اعتقادی به رای مردم ندارند، عنوان کرد: وقتی رای مردم برای این عده بی‌ارزش است٬ بنابراین طبیعی است که مراجعه به رای اکثریت و مشورت نیز برای آنها معنایی نخواهد داشت.

مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبری فرمودند که رای مردم حق‌الناس است در حالیکه برخی از تندروهای اصولگرا اصلا از ته دل این مسئله را قبول ندارند و مشروعیتی برای رای مردم قائل نیستند. برای همین وقتی بدانیم مبنای فکری برخی از آنها چنین چیزهایی است٬ به خوبی درک می‌کنیم برگزاری نشست‌های متعدد برای وحدت و اجماع از سوی آنها صرفا تشریفاتی خواهد بود.

 وی افزود: اگر اصولگرایان به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته باشند و بپذیرند که مردم و رای آنها به مجلس شورای اسلامی و خبرگان مشروعیت می‌دهد، آن زمان می‌توانند به وحدت برسند اما اطلاع دارم که برخی اصولگرایان٬ برای رای مردم چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی ارزش و نقشی قائل نیستند، برای همین هم فکر می‌کنم با چنین اعتقادی نمی‌توانند به وحدت برسند.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیشنهاد من به این دسته از اصولگرایان این است که تا زمان انتخابات به چند سوال پاسخ دهند؛ اول اینکه آیا رای مردم را حق‌الناس می‌دانند یا خیر، دوم اینکه آیا مردم‌سالاری دینی به معنای مشروعیت رای مردم است یا خیر و اینکه رای مردم در مجلس خبرگان و تعیین و نظارت بر رهبری چه جایگاهی دارد.

وی گفت: در حال حاضر خبرگان وظیفه انتخاب رهبری را بر عهده دارد مردم هم نمایندگان خبرگان را انتخاب می‌کنند یعنی به شکل غیرمستقیم مردم در انتخاب رهبری نقش دارند اما آیا همه اصولگرایان این را به عنوان یک مبنای قانونی قبول دارند که مردم به حاکمیت مشروعیت می‌دهند؟ به نظر من ضرورت دارد در آستانه انتخابات به این پرسش‌ها پاسخ داده شود. به نظر می‌رسد در این موارد در جریان اصولگرا اختلاف‌های مبنایی وجود دارد.

آیت‌الله غرویان تاکید کرد: فکر می‌کنم در نهایت اصولگرایان محوریت پایداری‌ها و آیت‌الله مصباح را برای انتخابات مجلس آینده نمی‌پذیرند. البته در جامعتین هم دو طیف وجود دارد که ممکن است با یکدیگر در برخی مبانی فکری اختلاف‌نظرهایی داشته باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد برخی اصولگرایان احساس می‌کنند می‌توانند به عنوان یک تاکتیک از وحدت با پایداری‌ها استفاده کنند و کرسی‌های خود را در مجلس افزایش دهند٬ اما این وحدت استراتژیک و فکری نیست. با همه این‌ها با توجه به تجربه گذشته به نظر می‌رسد آنها حتی به وحدت تاکتیکی مدنظرشان هم دست نخواهند یافت.

آیت‌الله غرویان یادآور شد: وحدت اصولگرایان را تنها استفاده از کلیدواژه‌های رهبری می‌تواند رقم بزند و مادامی که اصولگرایان ادعای «انـاً رَجُلْ» داشته باشند به وحدت نخواهند رسید.

کد خبر : ۳۰۴۴۱۴