خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود

دادستان کل کشور با اشاره به آثار اجتماعی و مخرب مواد مخدر تاکید کرد: دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در حاشیه دومین نشست دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های شرق و جنوب شرق کشور که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: موضوع مواد مخدر موضوعی است که منافع اقتصادی و سیاسی آن را مافیای قدرت و ثروت مسلط بر جهان به دست می‌آورد.

دادستان کل کشور با اشاره به نظام سلطه حاکم بر افغانستان ادامه داد: تولید مواد مخدر زیر چ‌تر کشورهای ناتو و آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد و دقیقاً از زمان حضور کشورهای آمریکایی، اروپایی و عضو ناتو و به ویژه آمریکایی‌ها در افغانستان مواد سنتی تبدیل به مواد صنعتی بسیار خطرناکی شد به نحوی که میزان و حجم این مواد طبق آمار سازمان ملل تا ۴۰ برابر افزایش یافته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: منافع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این بلای خانمان سوز به نظام سلطه می‌رسد و آنچه این میان از بین می‌رود ملت‌ها هستند چه ملت افغانستان (پول مواد مخدر به جیب ملت افغانستان نمی‌رود) و چه جوان‌هایی که به اعتیاد کشیده می‌شوند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ضروری است به لحاظ فرهنگی به موضوع مبارزه با مواد مخدر پرداخته شود اظهار کرد: همه بدانند هرکس به مواد مخدر نزدیک شد چه در بعد مصرف و اعتیاد و چه برای حمل، نگهداری و تولید این مواد به دست خود نابودی خود را رقم زده است.

وی در ادامه افزود: ضروری است در فیلم‌ها، تئاتر‌ها و... به ملت خود و همه ملل جهان بگوییم رفتن به سمت مواد مخدر به معنای آن است که انسان با دست خود نابودی خویش را رقم زند. هرچند که این نابودی تنها خودش را شامل نمی‌شود بلکه نابودی جمعی را به دنبال دارد.

وی با تاکید براینکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند فرهنگسازی جدی است خاطرنشان کرد: این موضوع به آن جهت اهمیت دارد که ناخواسته در حال حرکت به سمت خواسته کشورهای استعمارگر هستیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه موضوع مبارزه با مواد مخدر موضوعی چند ضلعی است اضافه کرد: یک ضلع این موضوع مربوط به اقدامات انتظامی و قضایی به صورت جدی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و طی این ۳۵ سال همواره در جهت تشدید امر مبارزه با مواد مخدر حرکت کردیم و هیچ زمانی در این زمینه تخفیفی نداده‌ایم.

رئیسی با تاکید بر آنکه برگزاری چنین نشست‌هایی در جهت ارائه راهکارهای تشدید مبارزه با مواد مخدر است تصریح کرد: همانطور که گفتم این موضوع چند ضلع دارد که یک ضلع آن اقدامات امنیتی، اطلاعاتی، یک ضلع آن کار فرهنگی و یک ضلع آن اقدامات اقتصادی است.

وی تاکید کرد: باید پشتوانه‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر را نابود کرد زیرا آنان به دنبال پول‌شویی و وارد کردن پول‌های ناپاک در سیستم بانکی و گردش‌های مالی مشروع و قانونمند هستند تا این پول‌ها را پاک جلوه بدهند.

رئیسی در ادامه تاکید کرد: ضروری است تمامی بخش‌های اقتصادی به کمک بخش‌های اطلاعاتی و قضایی آمده تا بتوانیم پشتوانه‌های اقتصادی و مالی قاچاقچیان مواد مخدر را نابود کنیم.

دادستان کل کشور با تاکید براینکه امر مبارزه با مواد مخدر در کشور ما موضوعی جدی است و با اراده مصمم مسئولان در همه حوزه‌ها دنبال خواهد شد گفت: امروز سوالی جدی از سازمان ملل داریم زیرا زمانی در خصوص مبارزه با مواد مخدر از مسئولان ما تقدیر کرده و می‌گویند شما در خصوص مبارزه با مواد مخدر فعال بوده‌اید و از سوی دیگر در قطعنامه‌هایشان نماینده سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را به دلیل برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کنند و به نظر من این موضوع پارادوکسی است که به هیچ عنوان کشورهای اروپایی نمی‌توانند پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و تمام ظرفیت در این عرصه حضور پیدا کرده و تمام نیروی انسانی خود را برای مبارزه با مواد مخدر گذاشته است و شهدای نیروی انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاییدی بر این موضوع است.

دادستان کل کشور با اشاره به تلاش مردم و مجاهدت‌های نیروهای مختلف در عرصه مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر مبارزه با مواد مخدر‌‌ رها شود به سمت کشورهای اروپایی سوق داده خواهد شد زیرا بسیاری از قاچاقچیان می‌خواهند از ایران به عنوان یک معبر استفاده کرده و مواد مخدر را از این طریق به کشورهای اروپایی وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر را‌‌ رها کند تمام اروپا غرق در مواد مخدر می‌شود اظهار کرد: غرب به جای حمایت و تقدیر واقعی از جمهوری اسلامی ایران حتی یک حرکت صوری هم انجام نمی‌دهد هرچند که ما امروز به خاطر آنچه که انجام می‌دهیم نه به تقدیر آن‌ها نگاه می‌کنیم، نه به تشکر آن‌ها و نه به محکوم کردنشان.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما وظیفه‌ای الهی، انسانی و اسلامی داریم و براساس آن به وظیفه قانونیمان عمل می‌کنیم. لذا حرکت مبارزه با مواد مخدر هرگز سست نخواهد شد.

وی در ادامه خطاب به کشورهای اروپایی گفت: آن‌ها بدانند که دچار دوگانگی در عملکرد و دیدن امر مبارزه با مواد مخدر هستند و این مسئله هرگز نمی‌تواند پاسخگوی جوامع بین‌الملل باشد.

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه در بحث مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را در عرصه بین‌المللی انجام داده است گفت: در برخی جلسات گفته‌ام یکی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت امور خارجه است و گذاشتن این وزارتخانه به عنوان یکی از اعضای ستاد فلسفه‌اش همین نکته‌ای است که اشاره کردیم یعنی ما علاوه بر بخش‌های انتظامی و قضایی، دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر را نیز داریم.

وی افزود: این دیپلماسی ایجاب می‌کند که نه تنها یک میز یا اداره کل بر وزارت خارجه در این خصوص وجود داشته باشد بلکه از آنجا که امروز مهم‌ترین معضل کشور بحث مبارزه با مواد مخدر است نیازمند آنیم که مبارزه با مواد مخدر در سطح یک حوزه معاونت در وزارت امور خارجه مطرح شود.

رئیسی با اشاره به آثار اجتماعی و مخرب مواد مخدر تاکید کرد: دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال شود و ما با کشورهای همسایه و اتحادیه اروپا در خصوص مواد مخدر حرف‌های جدی داریم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما امروز قربانی مواد مخدر هستیم اظهار کرد: پیگیری‌هایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز عزیزانمان در دیپلماسی خارجی انجام شده اما این اقدامات کافی نیست و ضرورت دارد یک حرکت جدی برای فعال نمودن دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد.

وی درباره طرح حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: مبارزه با مواد مخدر هرگز از دستور کار خارج نمی‌شود و مجازات‌هایی که در این زمینه در قانون پیش‌بینی شده مورد تجدیدنظر قرار نگرفته است.

رئیسی با بیان اینکه تنها آیین دادرسی کشوری نسبت به روند تایید این احکام سازوکار جدیدی را پیش‌بینی کرده است ادامه داد: در سازوکار قدیم دادستان کل و رئیس دیوان عالی کشور اظهار نظری کردند اما در سازوکار جدید شعب دیوان عالی کشور به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان از مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده است؛ کاسته نمی‌شود و در آن‌ها تخفیفی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وجود شعبات ویژه در امر رسیدگی به مواد مخدر گفت: در این شعب پرونده‌های کلان قاچاقچیان مواد مخدر مطرح و طبق روال معمول در حال پیگیری است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه هرچه میزان اقدامات اطلاعاتی مربوط به مبارزه با مواد بیشتر شود سازمان‌ها و شبکه‌های مواد مخدر بیشتر به دست عدالت گرفتار می‌شوند٬ گفت: هرچه به سراغ باندهای مواد مخدر برویم، بسیار موفق‌تر هستیم تا اینکه به سراغ خرده‌فروش‌ها برویم. هرچند که باید با خرده‌فروشان نیز برخورد شود و هیچگونه تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچه به سراغ افرادی برویم که باندهای بزرگ مواد مخدر را تشکیل می‌دهند، می‌توانیم برای ممانعت از ورود مواد مخدر به مرز‌ها موفق‌تر عمل کنیم.

رئیسی با اشاره به وجود پرونده‌های کلان در خصوص مواد مخدر ادامه داد: دوستان ما دربخش‌های وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و بخش‌های مرتبط این پرونده‌ها را دنبال کردند که در نتیجه این شبکه‌ها گرفتار شدند و از حجم مواد آن‌ها کاسته شده و با این افراد که بسیار شرور بودند نیز برخورد شده است.

کد خبر : ۳۰۴۷۳۲