خبرگزاری کار ایران

نقوی‌حسینی در پاسخ به ایلنا:

مرجع اصلی بررسی برجام٬ کمیسیون ویژه است نه امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: در حال حاضر کمیسیون اصلی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برجام٬ کمیسیون ویژه است.

سیدحسین نقوی حسینی در پاسخ به خبرنگار ایلنا٬ در این‌باره که با توجه به حفظ قانون دستاوردهای هسته‌ای که در آن بر اصل بودن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد بررسی برجام تصریح شده نقش کمیسیون برجام چه نقشی می‌تواند باشد٬ افزود: کمیسیون امنیت در چارچوب قانون بررسی خود را انجام داده است. ولی مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت برجام کمیسیون ویژه تشکیل داده‌است. بنابراین در حال حاضر کمیسیون اصلی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برجام٬ کمیسیون ویژه است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه آیا ارجاع متن برجام به کمیسیون‌های تخصصی نوعی موازی‌کاری با کمیسیون برجام نیست٬ اعلام کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هیات رئیسه طرح یا لایحه یا ماموریت‌ کمیسیون‌ها را به کمیسیون اصلی واگذار می‌کند ولی‌‌ می‌تواند همان طرح، لایحه یا ماموریت را به کمیسیون‌های دیگر به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع دهد و این مسائل تضادی با یکدیگر ندارند.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اضافه کرد: کمیسیون‌های فرعی در موارد ارجاع‌شده جمع‌بندی‌های خود را انجام داده و تقدیم کمیسیون اصلی می‌کنند. بنابراین ارجاع برجام به کمیسیون‌های تخصصی مجلس موازی‌کاری تلقی نمی‌شود.

وی همچنین درباره حضور رئیس مجلس در کمیسیون ویژه برجام یادآور شد: هنوز زمانی برای این مسئله مشخص نشده‌است اما آقای لاریجانی گفته‌اند که حتماً جلسه‌ای را با اعضای کمیسیون ویژه برجام خواهند داشت و باتوجه به این‌که ایشان قبلاً دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات بودند و هم‌اکنون نیز رئیس مجلس هستند٬ حتماً نظرات خود را به کمیسیون برجام ارائه خواهند داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هرگونه مقام صاحب‌نظر و مسئولی که لازم باشد در کمیسیون حضور پیدا کند و هیات رئیسه آن را مصوب کند٬ در کمیسیون حاضر خواهدشد.

نقوی حسینی همچنین درمورد برنامه آتی کمیسیون برجام عنوان کرد: برنامه کمیسیون برجام این است که نشست‌ها و استماع نظرات کار‌شناسان٬ متخصصان و مسئولان تیم مذاکره‌کننده را طی این هفته به اتمام برساند و امیدواریم در نشست‌هایی که هفته آینده به صورت متراکم برگزار خواهد شد٬ خود را مهیای ارائه گزارش کمیسیون ویژه برجام کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۷۹۳