خبرگزاری کار ایران

خرم در ‌گفت‌وگو با ایلنا:

ادعای جلیلی با نامه اوباما به رهبری جور در نمی‌آید/ مدعیان می‌خواهند دستاورد مذاکرات را نصیب خود کنند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد تاکید کرد: اینکه اعضای تیم مذاکره کننده سابق در کمیسیون برجام می‌گویند آمریکا یا 1+5 طی مذاکرات آلماتی حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته است‏، با نامه اوباما به مقام‌های ایران جور در نمی‌آید

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در رابطه با اظهارات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: براساس اسناد و مدارک و صورت جلسه‌هایی که مرتبط به مذاکرات هسته‌ای در دولت نهم و دهم‏، آقای اوباما در سال 91 نامه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشت و در آن گفت‌وگوی دوجانبه ایران و آمریکا در رابطه با مسئله هسته‌ای را پیشنهاد داد و گفت که با انجام این گفت‌وگوهای محرمانه، آمریکا مشکلی با فعالیت غنی‌سازی ایران ندارد.

وی ادامه داد: اینکه اعضای تیم مذاکره کننده سابق در کمیسیون برجام می‌گویند آمریکا یا 1+5 طی مذاکرات آلماتی حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته است‏، با این نامه جور در نمی‌آید زیرا اگر آمریکا یا 1+5 طی آن مذاکرات حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته بود دیگر لزومی برای نوشتن آن نامه به عنوان یک ابتکار محرمانه نبود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به مشورت‌هایی که اوباما از مشاورانش می‌گرفته است، اظهار داشت: براساس اسناد، در آمریکا در این باره نظرهای متفاوتی وجود داشت. برخی از مشاوران اوباما به وی در آن مقطع گفتند که دولت وقت ایران مناسب برای چنین گامی نیست و درصدد منصرف کردن رئیس جمهور آمریکا بودند و عده‌ای از مشاوران ‎آقای اوباما نیز بیان می‌کردند که مسئله هسته‌ای ربطی به دولت وقت ایران ندارد و مرتبط با نظر رهبری ایران است و برای همین نوشتن این نامه را راهگشا می‌دانستند.

خرم افزود: با وجود این نظرات متفاوت‏، اوباما تصمیم می‌گیرد نامه‌ای را بنویسد و از طریق عمان این نامه به ایران داده می‌شود. با این حال، با تصمیم ایران و آمریکا، دو دور مذاکره تا پایان دولت یازدهم انجام می‌شود ولی تا پایان دولت دهم هیچ امتیازی به ایران داده نمی‌شود و نتیجه‌ای نیز از آن مذاکرات به دست نمی‌آید.

سفیر اسبق ایران در چین درباره مذاکرات آلماتی نیز تصریح کرد: تا مذاکرات آلماتی دو هیچ امتیازی توسط گروه 1+5 به ایران داده نشده بود و براساس آنچه منتشر شده است، تیم مذاکره‌کننده ایران درصدد دادن امتیازاتی بود تا از این طریق گشایشی ایجاد شود و طلسم موجود شکسته شود.

وی اضافه کرد: خانم اشتون نیز در خاطرات خود می‌گوید طرف ایران حاضر به دادن امتیازاتی است ولی از آنجایی که نمی‌خواستیم از این گشایش و امتیازات، استفاده انتخاباتی شود، در برابر این مسائل سکوت کردیم. پس براساس اسناد، همه چیز از این حکایت می‌کند که تا آخر دولت دهم‏، گروه 1+5  علی‌رغم تمایل به همکاری ایران چون می‌دیده ممکن است که طرف مقابل از این مسئله استفاده انتخاباتی کند، از هرگونه همکاری خودداری کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه گفته‌های مسئولان قبلی درباره این مسئله که حق‌غنی‌سازی در زمان آنها به رسمیت شناخته است، صحت ندارد و بیشتر یک بلوف است، خاطرنشان کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و حضور پرشکوه مردم در انتخابات و انتخاب شدن آقای روحانی، تیم حرفه‌ای و متخصص مسئولیت مذاکرات را برعهده گرفت و گروه 1+5 چون دید با گروهی حرفه‌ای روبه‌رو است، حاضر به همکاری شد پس گشایش‌ها در زمان دولت یازدهم صورت گرفته است.

خرم با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای‏، یک پرونده ملی است و باید به آن جناحی نگاه نشود، اظهار داشت: مسئولان دولت قبل متاسفانه عملکرد مناسبی نداشتند و آنها نباید با اقدامات تخریبی بیشتر باعث دامن زده شدن به وضعیت آشفته پیشین و قبلی‌شان شوند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد یادآور شد: آقای صالحی در دولت دهم مسئولیت وزارت امور خارجه برعهده داشت و هم‌اینک مسئولیت سازمان انرژی اتمی را برعهده دارد. ایشان صادقانه می‌گویند که شرایط قبلی چه بود و امروز چه است. هنگامی نیز که ایشان می‌گویند اگر مداراک و اسنادی دارند بیاورند و نشان بدهند، این نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح شده در این باره بلوف است و مدعیان می‌خواهند دستاوردهای مذاکرات را نصیب خود بکنند که البته نشدنی است.

کد خبر : ۳۰۵۰۳۸