خبرگزاری کار ایران

صالحی در کنفرانس عمومی آژانس:

پیام برجام بی‌اثر بودن تحریم و تهدید نظامی بر ملت ایران است

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: پیام برجام به جهانیان این است که تحریم و تهدید نظامی هیچ اثری بر ملت ایران نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی که برای شرکت در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به سر می‌برد، امروز طی ایراد سخنانی در کنفرانس مزبور با تأکید بر عدم مشروعیت هرگونه اقدام به ساخت، انباشت و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی به عنوان یکی از اصول مهم سیاست جمهوری اسلامی ایران منبعث از فتوای رهبر معظم کشورمان، بر لزوم رفع کلیه تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده علیه ایران تأکید کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که پیام توافق هسته‌ای اخیر به جهانیان این است که تحریم و تهدید نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت.

صالحی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه آن وظیفه اصلی ارتقاء کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در سراسر جهان را به عهده دارد و جمهوری اسلامی ایران در پرتو فتوای مقام معظم رهبری در خصوص عدم مشروعیت تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار دسته جمعی شامل سلاح‌های هسته‌ای، پیوسته و به شکلی تغییرناپذیر مسیر دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز  هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.

معاون رییس جمهور افزود که از همین رو، ایران با هدف اعمال حق خود در امر فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای به مذاکراتی تاریخی پیوست که در پی انتخاب جناب آقای روحانی به ریاست جمهوری در خرداد 1392 (ژوئن 2013 میلادی) شکل تحقق به خود گرفت. اکنون من مفتخرم اعلام نمایم که ایران و کشورهای 1+5 پس از حدود 23 ماه مذاکرات سخت و فشرده، به توافقی دست یافته‌اند که در تاریخ 23 تیرماه 1394 (14 ژوئیه 2015 میلادی) در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تجسم یافت. پیام این توافق به جهان این است که نه تحریم‌های اعمال شده و نه تهدیدات نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت. این توافق افق فرصت‌هایی جدید را می‌گشاید و گامی به پیش توسط طرف‌های درگیر در این روند برای پایان بخشیدن به یک بحران ساختگی و غیر‌ضروری است که به عمد برای مدتی بیش از یک دهه به درازا کشانده شده بود.

رییس سازمان انرژی  اتمی ایران در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت که علاوه بر برجام، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همکاری و گفتگو در تاریخ 14 ژوئیه 2015 نشانه دیگری از عزم راسخ کشور من برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل‌نشده است.

وی در این زمینه خواستار اقدام متقابل طرفین در عمل به تعهدات‌شان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت: همان گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتمادساز داوطلبانه خود و گام‌های عملی برداشته شده، نشان داده ‌است که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 داریم تا از طریق جمع‌بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند. بدین ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین‌المللی آشکار می‌گردد. بی‌شک، حمایت گسترده همه ملت‌های صلح‌دوست سراسر جهان این فرایند را تسریع خواهد بخشید.

صالحی در عین حال بر حق مسلم کشورمان در حفظ دستاوردهای ملت ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید کرد و اظهار داشت: بر اساس قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران به عنوان کشوری شناخته شده است که دارای فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله چرخه کامل سوخت و حق غنی‌سازی است و در عین حال همه زیر ساخت‌های هسته‌ای موجود خود را حفظ می‌نماید.

وی در تشریح بخشی از پیشرفت‌‌های کشورمان در این زمینه گفت که جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه‌ریزی انرژی‌های مختلط و با در نظر گرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گام‌های مهمی در زمینه توسعه فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز برداشته است. در این خصوص راه‌اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمک‌های موثری که از همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکر است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای، بار دیگر نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه شده به آژانس تکرار کرد.

وی همچنین با ذکر ایران به عنوان حامی خلع سلاح هسته‌ای، از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای خواست که به تعهدات خود برای انجام تکالیف مندرج در ماده 6 ان.پی.تی عمل نمایند زیرا این موضوع به راستی ناراحت‌کننده است که پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان شاهد آن باشیم که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای هنوز به تعهدات و تکالیف خود در زمینه خلع سلاح عمل نکرده‌اند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ابتکار به اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه پرداخت و ضمن تذکر اینکه ایده مزبور در سال 1974 میلادی از سوی ایران مطرح گردید، رژیم صهیونیستی را که به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است، به عنوان بزرگ‌ترین مانع اجرای این برنامه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه معرفی کرد.

کد خبر : ۳۰۵۰۶۶