خبرگزاری کار ایران

ظریف دیدار با همتای چینی:

چین شریک راهبردی ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در طول دو سال گذشته روسای‌جمهور ایران و چین 5 یا 6 بار همدیگر را ملاقات کردند که نشان‌دهنده علاقه‌مندی دو کشور برای توسعه مناسبات و تحکیم روابط است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در دیدار با همتای چینی خود گفت: لازم می‌دانستم قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حتماً به چین به عنوان یک شریک راهبردی سفر کنم تا در سایه تعامل بیشتر، روابط تهران پکن مستحکم‌تر شود.

وی خطاب به وزیر خارجه چین اظهار داشت: لازم است از شخص شما، دولت و هیات چینی برای نقش سازنده و محوری در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تشکر کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در طول دو سال گذشته روسای‌جمهور ایران و چین 5 یا 6 بار همدیگر را ملاقات کردند که نشان‌دهنده علاقه‌مندی دو کشور برای توسعه مناسبات و تحکیم روابط است.

ظریف افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با وجود مشکلاتی که برای ایران ایجاد شده بود، با همکاری و همدلی تداوم یافت و حضور چین به عنوان دوست دوران سخت تحریم، در دوران بعد از تحریم نیز یک امتیاز ویژه برای دو کشور محسوب می‌شود.

وانگ یی: میزبان پرکارترین وزیر خارجه جهان است

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار خطاب به محمدجواد ظریف گفت:‌ چین بعد از توافق جامع هسته‌ای که فضای حاکم بهبود یافته به عنوان کشور دوست، میزبان پرکارترین وزیر خارجه جهان است.

وانگ یی افزود: ما به توسعه روابط دو کشور علاقه‌مندیم و آماده‌ایم در پی اجرای توافق جامع هسته‌ای و تحکیم روابط دو جانبه در همه حوزه‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان هم با سپاسگزاری از مهمان‌نوازی دولت و مردم چین گفت: از این که در آستانه اول اکتبر روز ملی جمهوری خلق چین در پکن هستم بسیار خوشحال و خرسندم.

ظریف: چین نقش مهمی در مذاکرات هسته ای ایران ایفا می‌کند

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به پکن گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار گسترده سیاسی، اقتصادی و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی با چین دارد.

ظریف با بیان اینکه ما دیدگاه‌ها، منافع و تهدیدهای مشترکی با چین داریم و در طول سالیان گذشته این امکان وجود داشته است که مشورت‌های گسترده‌ای با همکاران‌مان در دولت چین داشته باشیم‏، اظهار داشت: چین به عنوان یک عضو بسیار موثر گروه 1+5 نقش بسیار مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرد و نیاز است این نقش را در مرحله اجرای برجام ادامه دهد.

وزیر امور خارجه افزود: ضرورت دارد در این زمینه با دوستان چینی بحث و گفت‌وگو کنیم.

گفت‌وگو در رابطه با تروریسم و افراط و بحرا‌ن‌های منطقه

ظریف با بیان اینکه خطراتی که منطقه ما را تهدید می‌کند مانند خطر افراط، فرقه‌گرایی و خطر تروریسم از جمله خطرات مشترک ایران و چین است که باید برای این موضوعات هم گفت‌وگو شود، تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات منطقه‌ای مانند بحران در افغانستان، بحران در یمن و سوریه موضوعات دیگری است که مورد علاقه چین و ایران است.

وی افزود: روابط ما در حوزه اقتصادی بسیار گسترده است و تصمیم‌گیری‌های خوبی در دو سال گذشته بین مقامات دو کشور اتخاذ شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: در دو سال گذشته آقای روحانی و همتای چینی‌اش چهار بار ملاقات کردند و این سومین سفر من در طول دو سال گذشته به چین است و در این دوره تصمیمات بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری گرفته شده است.

در حال ورود به مرحله جدیدی هستیم

ظریف گفت: ضرورت داشت با توجه به مرحله جدیدی که در حال ورود به آن هستیم یعنی در اجرای برجام با دوستان چینی درباره نحوه استفاده از شرایط جدید برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی هم صحبت کنیم. برای منافع مشترک دو کشور و اینکه این فعالیت‌ها بنیادی و زیرساختی باشد نیز احتیاج به بحث و گفت‌وگو بود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های ما در حوزه اقتصادی منحصر به همکاری‌های دو جانبه هم نیست‏، خاطرنشان کرد: در طرح جاده ابریشم که مورد علاقه چین و ایران است و کشورمان هم نقش بسیار مهمی در این بخش دارد ما زمینه‌های مشترکی داریم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: برای ایجاد مسیرهای ارتباطی از چین به خلیج فارس از طریق آسیای میانه و همچنین زمینه‌های دیگر همکاری در این سفر با وزیر امور خارجه چین و سایر مقامات گفت‌وگو می‌کنیم.

مشخص شدن زمان سفر رئیس جمهور چین به تهران

وزیر امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور چین به تهران هم گفت: قرار است در این دیدار بر اساس برنامه‌ریزی دوستان چینی تاریخ اعلام سفر رئیس جمهور چین به تهران هم اعلام شود.

کد خبر : ۳۰۵۱۷۰