خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب در نشست"مجلس و سیاستگذاری خوب":

سیاست گذاری خوب با مجلس کنونی امکان پذیر نیست

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: سیاست گذاری خوب ممکن است اما نه با مجلس فعلی چرا که این مجلس دولتی را که وارد مذاکره شد به باد انتقاد می‌گیرد و حتی مذاکره کنندگان را محاکمه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در نشست «مجلس و سیاستگذاری خوب» که به همت سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد با اشاره به وظایف مجلس اظهار داشت: مجلس اساسا 2 وظیفه اصلی دارد، نخست قانون گذاری و سپس نظارت. سیاست گذاری در عرصه های مختلف وظیفه نخست مجلس یعنی قانون گذاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیتش در مجلس پنجم اعلام کرد: من از همان ابتدا مخالف بحث خصوصی سازی بوده و تا به امروز نیز پایبند اعتقاداتم هستم. چراکه معتقدم یک سیاست گذاری خوب نیازمند الگو و مدل و روش خوب است. البته باید بگویم که روش خوب خود نیازمند این مهم است که تمام شرکای اجتماعی به بازی گرفته شوند.

هیچ الگوی مناسبی برای خصوصی سازی در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اعلام کرد: تا به امروز چندین برنامه مطرح شده ولی هیچ الگوی مناسبی برای خصوصی سازی در نظر گرفته نشده است. حتی اگر بر این باور باشیم که الگوی مناسب مطرح شده باشد، این الگو فاقد مدل است. در گذشته ما دولت را به عنوان کارفرمای بزرگ اما خوب می شناختیم و این درحالی است که در صورت اجرای خصوصی سازی به این شیوه نادرست دولت تبدیل به کارفرمای بزرگی می شود که خوب کار نمی‌کند و در واقع یک کارفرمای بزرگ و بد است.

وی در توضیح این  مساله یادآور شد: بنابر تاریخ بودجه ریزی در کشور و آنچنان که در نخستین بودجه ای که در دوران شهید رجایی در نظر گرفته شد، نسبت میان تولید ناخالص داخلی و بودجه کشور 29 درصد بود که این مساله در سالهای اخیر تا 90 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مدلی که تا به امروز سپری شده است و در اقتصادمان به دنبال آن حرکت کردیم، مدلی است که سازمان‌های جهانی اقتصادی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آن را به عنوان نسخه ای برای خروج از کمونیسم و ورود افراطی به سرمایه داری استفاده کردند و این درحالی است که اقتصاد ما بنابر آنچه توسط شهید بهشتی پایه گذاشته شد اقتصاد مختلط بود و آنچنان که مستحضرید امروز تقریبا تمام اقتصادهای دنیا براساس همین شیوه مختلط سامان یافته اما ما از شیوه درست گذشته مان عقب گرد کرده ایم.

محجوب اضافه کرد: بنابراین سیاست گذاری یا برنامه خوب باید مبتنی بر مطالبات پیوسته و اصولی باشد و پشتوانه قابل دفاعی داشته باشد. برنامه خوب از حکومت تکثرگرا بر می‌آید که از نظر ده‌ها هزار کارشناس برای تهیه آن استفاده شده باشد.

مشارکت سیاسی تنها به معنای حضور پای صندوق رای نیست

وی افزود: مشارکت سیاسی تنها به معنای حضور پای صندوق رای نیست بلکه دولت باید از تمامی کارشناسان در مدیریت کشور در عرصه اقتصاد و دیگر حوزه ها استفاده کند و این درحالی است که ما در اقتصاد دچار انحراف هستیم، مرتبا درباره نرخ رشد صحبت می کنیم و هیچ اشاره به مبحث توسعه یافته‌ای نداریم و به همین دلیل از وضعیت رونق به رکود اقتصادی دچار شده ایم.

وی تاکید کرد: شما شاهد بودید که آمریکا در دهه 90 و همچنین بسیاری از کشورهای کمونیستی همچون روسیه و چین رسما به سمت اقتصاد مختلط چرخش کردند و این درحالی است که ما اقتصاد مختلط مان را کنار گذاشته و عقب گرد کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: البته سیاست گذاری خوب ممکن است اما نه با مجلس فعلی چرا که این مجلس دولتی را که وارد مذاکره شده به باد انتقاد می گیرد و حتی مذاکره کنندگان را محاکمه می‌کند.

همواره از سیاست گذاری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها حمایت کردم

وی بیان داشت: من همواره از سیاست گذاری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها حمایت کردم اما مساله این است که آیا می شود که رویکرد های سیاسی مان را به مسایل اقتصادی هدایت کنیم.

وی افزود: با وجود همه مشکلاتی که در تهیه و تنظیم قانون برنامه و بودجه وجود دارد امیدوارم همکارانم در دولت در قانون و برنامه جدید با رویکردی براساس اراده ، اعتقاد ، تحقیق و پژوهش و تصمیم گیری هایی بنا بر اراده و معیارهایی عمل کنند تا امکان تحقق سیاست گذاری خوب در سایه یک برنامه اصولی مبتنی بر الگو و مدل فراهم شود .

محجوب در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا مجلس نهم کمتر در مسیر سیاست گذاری خوب و موثر گام برداشته است؟، اظهار داشت: متاسفانه ما حتی آنچه را که به عنوان قانون نوشته ایم به خوبی به سرانجام نرساندیم و این درحالی است که در قانون برنامه و بودجه هم به دولت و هم به خودمان در مجلس تاکید کردیم که مفادی که در این قانون آمده در آینده تبدیل به قانون دائمی شود اما این گونه عمل نکردید و این انتقاد به شیوه قانون گذاری وارد است.

وی با اشاره به نقش احزاب و نهادهای مدنی و جریان های سیاسی در مسیر دستیابی به یک سیاست گذاری خوب، اعلام کرد: سیاست گذاری برای ایجاد برنامه و قانون خوب کار احزب است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید در این خصوص بسترسازی و تشویق لازم انجام نمی‌گیرد .

محجوب همچنین با اشاره به پرونده های اختلاس و فسادهای اقتصادی، یادآور شد: بیشتر این مشکلات در کشور ناشی از وجود کارفرمای بد و شیوه اجرای نادرست است که براساس ریخت و پاش های بی دلیل این مشکلات را ایجاد می‌کند .

فساد ناشی از بی قانونی است

وی در پایان تصریح کرد: مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد حتی پولی به جیب این افراد نرفته است که الان بخواهید این مبالغ را از آنها پس بگیرید ، بلکه در واقع این مبالغ و این اموال مردم به دلیل مدیریت نادرست و ریخت و پاش ها هدر رفته است. فسادعامل برهم زننده همه چیز است و ناشی از بی قانونی.

کد خبر : ۳۰۵۴۵۷