خبرگزاری کار ایران

صالحی خبرداد:

دعوت از رییس شرکت روس اتم برای شرکت در کلنگ زنی نیروگاه‌های جدید 2و 3 در بوشهر

رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از پایان دیدار با سرگئی کرینکو رییس شرکت روس اتم روسیه گفت: در این دیدار درباره مسوولیت های روسیه در چارچوب برجام گفت وگو شد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران که بعدازظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم دیدار کرد، در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: روابط ما با روسیه روابط بسیار ویژه است بخصوص در این برهه حساس، روسیه به عنوان یکی از اعضای بسیار موثر 1+5 جانبداری و حمایت خوبی از موضع ایران کرد و واقعا پیشنهادهای روسیه برای رسیدن به یک نتیجه که نهایتا عنوان "برجام" را گرفت پیشنهادهای بسیار سازنده ای بود.

صالحی گفت: در چارچوب برجام، روسیه مسوولیت هایی را قبول کرده است،‌ یعنی تفاهم شده در بین 1+5 که روسیه در ارتباط با خرید سوخت غنی شده ما و دادن سوخت طبیعی بعنوان مابه ازائ کشور مورد نظر تلقی بشود و از این رو ما روی این موضوع صحبت کردیم که چه زمانی، چگونه و با چه شیوه‌ای این اورانیوم غنی شده را به آنها بدهیم و چگونه و با چه شیوه‌ای اورانیوم طبیعی را بگیریم.

صالحی افزود: در خصوص موضوع دیگری که در چارچوب برجام روسیه متعهده شده است و ان کمک به ارتقائ طراحی ماشین های سانتریفیوژ موجود ما در کشور به گونه ای که بتواند ایزوتوپ های پایدار تولید بکند، روسها در این زمینه در بین کشورهای جهان خیلی قوی و پیشتاز هستند و آمادگی خود را اعلام کردند که با ایران همکاری کنند که سانتریفیوژهای ما را ارتقا دهند به منظور تولید ایزوتوپ های پایدار.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: قراردادی، اخیرا با روس ها منعقد کردیم برای ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر. صحبت از این بود که این نیروگاه ها به هرحال از حیث تامین مالی هم بهتر است روسها وارد میدان شوند و تامین مالی نیروگاه هم را تا انجا که ممکن است عهده دار بشوند و امروز قول دادند که این کار را بکنند.

صالحی با اشاره به اینکه این باعث می شود، حرکت ساخت این نیروگاه سرعت بگیرد، افزود: قرار شد نیروگاه بوشهر 1که الان مشغول فعالیت است و آخرین مراحل را طی می کند، به کارشناسان ایرانی بصورت نهایی تحویل شود.

وی گفت: نزدیک به چهار سال است که نیروگاه بوشهر بخوبی کار می کند و دیگر درشرایطی هستیم که کارشناسان ایرانی بطور کامل عهده دار مسوولیت این نیروگاه و مسوولیت بهره برداری از این نیروگاه بشوند.

وی گفت: از اقای کرینکو دعوت کردم که برای کلنگ زنی نیروگاه‌های جدید 2و 3 در بوشهر به ایران سفر کنند.

کد خبر : ۳۰۵۴۶۴