خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

صف‌آرایی جمهوریخواهان برای رد برجام به شکست انجامیده است

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه صف‌آرایی جمهوریخواهان برای رد توافق هسته‌ای به شکست انجامیده است، تاکید کرد: دیگر می‌توان گفت که برجام از سد کنگره عبور کرده و جمهوریخواهان نمی‌توانند با بهانه بررسی توافق، آن را زمین‌گیر کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شکست مجدد جمهوریخواهان در رد توافق هسته‌ای در مجلس سنای آمریکا گفت: کنگره آمریکا تا 17 سپتامبر فرصت تا نظر خویش در رد یا موافقت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را اعلام کند و به بررسی آن بپردازد.

وی با بیان اینکه جمهوریخواهان سنا در دو نوبت در روزهای گذشته نتوانسته‌اند به به خواست مبنی بر رد برجام دست یابند، اظهار داشت: با توجه به اینکه باراک اوباما رئیس جمهور توانسته حمایت 42 سناتور را در سنای آمریکا به دست آورد‏، تلاش‌های جمهوریخواهان برای رد توافق در این مدت به شکست انجامیده است.

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا ادامه داد: از سوی دیگر‏، شاهد هستیم که رای‌گیری روز گذشته مجلس سنا، میزان آرای حامیان رد توافق هسته‌ای از 58 رای به 56 رای کاهش یافت و راند پال و لیندسی گراهام که دو سناتور ارشد جمهوریخواه و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هستند در رای‌گیری سنا شرکت نکردند.

ابوالفتح با بیان اینکه در صف جمهوریخواهان برای رد توافق هسته‌ای شکاف ایجاد شده است، تصریح کرد: این شکاف در میان جمهوریخواهانی که در مجلس نمایندگان هستند‏، بیش از پیش شدند. آنها معتقدند که توافق میان ایران و آژانس برای حل مسائل گذشته و حال جزویی از ضمائم برجام محسوب می‌شود و براساس قانون کورکر – کاردین، چون دولت آمریکا این توافق را در اختیار کنگره نگذاشته است، دوره بررسی برجام آغاز نشده در حالی که رهبران جمهوریخواهان به دنبال کفایت بررسی‌ها و رای‌گیری در این باره هستند.

وی با بیان اینکه صف‌آرایی جمهوریخواهان برای رد توافق هسته‌ای به شکست انجامیده است، یادآور شد: دیگر می‌توان گفت که برجام از سد کنگره عبور کرده و جمهوریخواهان نمی‌توانند با بهانه بررسی توافق، آن را زمین‌گیر کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره طرح‌های جمهوریخواهان برای شکست توافق یادآور شد: آنها سه طرح را در این باره در دست دارند‎ نخست، عدم تعلیق تحریم‌های آمریکا تا پایان سال 2016 توسط رئیس جمهور آمریکا، دوم، منوط شدن تعلیق تحریم به پذیرش اسرائیل توسط ایران و سوم، تبدیل شدن برجام به معاهده.

ابوالفتح افزود: جمهوریخواهان گفته‌اند که تلاش‌هایشان را تا 17 سپتامبر ادامه خواهد داد که این تلاش‌ها بیشتر نمایشی است.

کد خبر : ۳۰۵۵۶۹