خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

امام (ره) از «خود مردم پنداری» جلوگیری می‌کرد

یادگار امام (ره) گفت: امام جلوی این مغالطه را می‌گیرند که وقتی کسی سوار بر مسند امور شد، سخن ملت را همان چیزی بداند که خودش می گوید.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سخنانی در بیست و هفتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به توصیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در هنگام تأسیس جهاد سازندگی، اظهار کرد: اولین کلام امام در خصوص جهاد متوسل شدن به مردمی است که برای فداکاری آماده بوده و هستند. ایشان همچنین یادآوری می‌کنند که با فداکاری ملت مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و در ادامه هم تأکید می کنند که برای سازندگی ناچاریم به ملت متوجه شویم.

وی با تأکید بر اهمیت این نکته که بدون همدلی و همراهی مردم هیچ کاری به نتیجه نمی رسد، یادآور شد: سنگین ترین کارها در حوزه سازندگی در کشورهای بلوک شرقی انجام شد که از جمله آن می توان به پروژه های بزرگ تولید گندم در شوروی اشاره کرد اما سرانجام در کشورهای این بلوک، به رغم ابرقدرت بودن شوروی، سازندگی اتفاق نیفتاد؛ زیرا به این واقعیت توجه نشده بود که برای سازندگی و رفع مشکلات، حضور ملت و فداکاری ملی لازم است.

یادگار امام افزود: همان اندیشه‌ای که می گفت مذهب افیون توده هاست و کلیساها و مساجد را تبدیل به انبار و اصطبل کرد، در مقطع جنگ جهانی دوم کلیساهای ارتدوکس را بازگشایی کرد زیرا در آن مقطع حضور مذهب برای به صحنه آمدن مردم مورد نیاز بود.

وی با تأکید بر اینکه همه مردم با یکدیگر باید برای کاری تصمیم بگیرند، تصریح کرد: جمله نقش بسته بر آرم جهاد سازندگی (همه با هم) این معنای مهم را بیان می کند که «همه» باید با هم تصمیم بگیرند؛ گرچه این تصمیم گیری مکانیزم های مشخصی دارد اما نباید فراموش کرد که شرط سازندگی، همدلی و همراهی مردم است.

سید حسن خمینی در ادامه با اشاره به دیگر نکته مهم در سخنان امام در خصوص جهاد سازندگی گفت: امام جلوی این مغالطه را می‌گیرند که وقتی کسی سوار بر مسند امور شد، سخن ملت را همان چیزی بداند که خودش می گوید؛ این مسأله از مغالطات تاریخی است که چپ و راست، انقلابی و ضد انقلابی گرفتار آن هستند و هرکس از راه می رسد از قول مردم سخن می گوید. برای جلوگیری از این موضوع امام در سخن خود از تمام اقشار ملت اعم از زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهی و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهری و دهاتی، سخن می‌گویند تا در آینده کسی گرفتار «خود مردم پنداری» نشود.

وی با اشاره به اینکه امام «سازندگی» را به عنوان مرحله دوم پس از انقلاب عنوان کرده اند، گفت: مسئولیت های یک آزادی‌خواه و مبارز با کسی که منصبی رسمی در کشور دارد متفاوت است؛ یک مقام مسئول باید به فکر معیشت و مشکلات جامعه از جمله فقر، بیکاری و تبعیض باشد.

یادگار امام تأکید کرد: احساس تبعیض از خود آن بدتر است؛ گرچه موفقیت هیچ گاه به یک اندازه تقسیم نمی شود اما فرصت ها را باید به طور یکسان ایجاد کرد و هرکس به میزان تلاش خود باید از فرصت ها بهره مند شود.

وی ادامه داد: از نقاط درخشان انقلاب و جمهوری اسلامی تلاش بسیار موفق در توزیع مناسب فرصت ها تا اقصی نقاط کشور بوده که یکی از آنها توسعه دانشگاههاست. همچنین در این مدت تغییر و ارتقاء در طبقه اقتصادی و اجتماعی آسان تر شده است.

سید حسن خمینی با اشاره به بخش دیگری از سخنان امام مبنی بر اینکه (تا پیش از انقلاب) بنا، بر این بوده است که اینطور ایران را خراب کنند، اظهار کرد: در میان حکمرانان برخی خواهان پیشرفت بوده اند اما قادر نبوده اند و برخی دیگر هم خواستار پیشرفت بودند اما به دنبال منافع شخصی هم بودند؛ عده ای دیگر هم اساسا بنای پیگیری چنین هدفی را نداشته اند، همانطور که در مقاطعی از دوران قاجار حکام وقت نمی خواستند پیشرفتی صورت گیرد و برخی افراد چون میرزا حسین خان سپهسالار و امیرکبیر این قصد را داشتند اما برایشان مقدور نشد.

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی کسانی به دنبال پیشرفت بودند اما راه آن را نمی دانستند، تصریح کرد: جریانی که اصل برای او منافع خودش باشد به جایی می‌رسد که کاری به ساخته شدن کشور نداشته باشد.

یادگار امام با اشاره به وابستگی جریانات مختلف اجتماعی و مقامات رسمی در ایران به قدرت های خارجی، تأکید کرد: وقتی سیاسیون اعم از حاکمیت و اپوزسیون نگاهشان به خارجی ها باشد طبیعی است که نتیجه کار، عقب گرد کشور باشد.

سید حسن خمینی به بیان یکی از دیگر نکات مهم در سخنان امام پرداخت و یادآور شد: امام پس از تأکید بر حضور اقشار مختلف مردم، برای جلوگیری از ابتلای جهاد سازندگی به آفت پوپولیسم توصیه می کنند که سازندگی تحت نظر اشخاص کارشناس و مأمورین دولت انجام شود و به طور توده وار کارها پیش نرود.

وی ادامه داد: انرژی جامعه مانند موتور محرکه ای است که باید در دست کارشناسان قرار گیرد و در غیر این صورت گرفتار پوپولیسم بی ریشه می شویم؛ پوپولیسم مانند قرص مخدر، به شدت نشاط آور است و همه فکر می کنند طوفان شده است؛ در چنین فضایی کارها هیأتی می شود و همه خوشحال هستند ولی بعد از مدتی می بینند که کارها تعطیل شد! از درون این وضعیت فساد حاصل می شود و عده‌ای در این میان به تعبیر طلبگی، «بَلَّعتُ» می‌کنند.

یادگار امام تصریح کرد: پوپولیسم مانند چرخ خودش را زیر می گیرد و آن کسی که روی کار بود با فاصله کمی به زیر کشیده می شود؛ همانطور که در انقلاب کبیر فرانسه هرکس سر کار آمد سرش زیر گیوتین رفت و بعدا برای همان فرد این اتفاق افتاد.

سید حسن خمینی اظهار کرد: پوپولیسم تخدیر اجتماعی است و انرژی جامعه را از بین می برد. در این فضا هرکس قوی تر شعار می دهد نفر اول است و اگر کسی بخواهد بالاتر از او برود باید شعارهای خود را به مرتبه ای بالاتر از نفر قبل برساند. این فضای احساسی، انرژی جامعه را بدون هیچ نتیجه و بلکه با پیامدهایی کاملا منفی تخلیه می کند.

یادگار امام در ادامه به دیگر توصیه امام خمینی به جهادگران سازندگی اشاره کرد و اظهار داشت: امام به این افراد توصیه می کنند، کسانی که برای سازندگی می آیند در بین آنها اشخاصی نباشد که بر خلاف رویّۀ ملت و اسلام، مسائلی داشته باشند و تأکید می کنند اگر چنین اشخاصی را دیدند فوراً کنار بگذارند و نگذارند در بین جوانان و روستاییان تبلیغات سوئی کنند. امام با این سخن خود توجه می دهند که در کار جهاد نظارت امری لازم است.

وی خطاب به جهادگران گفت: مراقب باشید دین زدایی و معنویت زدایی در جامعه صورت نگیرد؛ همانطور که باید مراقب باشیم بر خلاف رویه و مسیر ملت کاری انجام نشود.

سید حسن خمینی با تأکید بر اولویت بخشی به امور در اداره کشور، نکته ای دیگر از سخنان امام را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: امام از کسانی که قصد تشرف به مکه، مدینه و عتبات عالیات به قصد انجام اعمال مستحبی را دارند تقاضا می کنند که امروز ثوابی بالاتر از اینکه به برادرهای خودتان کمک کنید، وجود ندارد. یعنی وظیفه اولیه، ساختن جامعه است و این کار از هر عبادت مستحبی، مهم تر است و می توان به قصد قربت الهی مشغول کار شد. لذا شما می توانید با ساختن یک پیچ یا مهره ثوابی بالاتر از حج عمره نصیب خود کنید.

وی با بیان اینکه این دیدگاه، ثمره نگاه یک فقیه در پایان عمر فقهی اوست، تصریح کرد: ما بعضا جای کارها را با هم گم می کنیم، در حالی که باید توجه کنیم کارهای بر جا مانده زیادی در کشور وجود دارد.

یادگار امام در ادامه سخنان خود به یکی از پیام های امام به جهادگران سازندگی یادآور شد: امام به در این پیام می فرمایند که دشمنان حقیقی اسلام، زرمداران حیله گر، قدرتمدران بازیگر و مقدس مآبان بی هنر هستند؛ زیرا کسی که به دنبال منافع خود است به حیله روی می آورد، کسی که دنبال قدرت است لاجرم به بازیگری مقابل مردم روی می آورد و کسانی که تقدس می فروشند با مردم معامله کرده و آنان را تحقیر می کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل جهاد سازندگی اتفاقی بزرگ در انقلاب بود، گفت: امام در سخنان و پیام های خود هدف، راه و وسیله جهاد را مشخص کرده اند و امروز باید بسنجیم که چقدر به آنها دست یافته ایم.

سید حسن خمینی با تقدیر از زحمات جهادگران سازندگی در دوران دفاع مقدس، آن دوران را مقطعی دانست که با هیچکدام از ادوار تاریخ قابل قیاس و تشابه نیست.

وی گفت: افتخار نسل ما لمس دورانی است که گرچه مزه خون، سختی، یتیمی و اسارت می داد اما حس آن با تمام دوران تاریخ تفاوت داشت زیرا دری از بهشت به روی انسانها باز شده بود.

کد خبر : ۳۰۵۹۰۷