خبرگزاری کار ایران

در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

خرازی:دلسردکردن مردم نسبت به برجام موجب نفوذ دشمن است/ شریعتمداری: برجام برای حذف اقتدار ماست

مناظره سیدمحمدصادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل با حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در برنامه «نگاه یک» با موضوع «تلاش غرب برای نفوذ در کشورمان و چگونگی مقابله با آن» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق خرازی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دو واژه حضور و نفوذ را درباره حضور نظام سلطه مطرح کردند، گفت: نفوذ و حضور در دیپلماسی معنی پیدا می کند. معمولا کشورهایی که دارای ایدئولوژی هستند برای اثبات آن اقدام می کنند و هژمونی خود را در کنار حضور خود تعریف می کنند. ایالات متحده آمریکا در هر جای جهان حضور و نفوذ را توام با هم انجام می داده است.

حسین شریعتمداری نیز با بیان اینکه اول باید شناختی از نقشه راه دشمن داشته  و جغرافیایی که در آن هستیم را در نظر بگیریم،‌اظهار کرد: طبیعی است که نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدف استراتژیک دنبال می کند. اما نفوذ در حقیقت ورود پنهان برای تخریب است. یک نوع آن نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این حالت عامل نفوذی تا به هدف برسد از خود هیچ نشانه ای بروز نمی دهد تا کارش را انجام دهد و نوع دوم، نفوذ برای تغییر ساختار صورت می گیرد و نیروی نفوذی در این حالت پنهان نیست.

خرازی در ادامه گفت:‌ در دیپلماسی امری کاملا مشهود است و آن هم جنگ رو در روی ذهن ها است. اذهان با برخورداری از پشتوانه فکری که دارند رودررو با طرف مقابل ستیز می کنند. در اینکه امریکایی ها دنبال مهار ایران هستند تردید نباید کرد. بخشی از هیات حاکمه امریکایی ها ادبیات براندازی دارند. هستند افرادی که می گویند می توان با ایران همزیستی کرد. در مذاکرات هسته ای آمریکایی ها تهدید کردند، جنگ را دنبال کردند، ادبیات نظامی داشتند، به دلیل قدرت بازدارندگی به برکت عمق استراتژی سیاست خارجی در خاورمیانه آنها ناچار شدند توقعات خود را تعدیل کنند. این به منزله این نیست که کار تمام شده است. مذاکره کننده ارشد هسته ای ما در کنار شخصیت بی نظیر سردار قاسم سلیمانی شرایط دیگری پدید آورد.

سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل افزود: بخش های نظامی و امنیتی آمریکا مجبورند ایران را تهدید ببینند تا هژمونی خود را در منطقه دنبال کنند. اما افراد عاقلی هم در امریکا حضور دارند. سیستمی در آمریکا به این نتیجه رسیده که ایران یک قدرت منطقه ای است و اگر ما با عملکرد دقیق خود نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم، می توانیم تمام روزنه های نفوذ را بگیریم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه با تاکید براینکه اقتدار منطقه ای و داخلی ما حریف را به چالش کشید، گفت: آقای خرازی می فرمایند این افتدار ما را به این برجام رسانده است. اما این برجام برای حذف این اقتدار ماست. آقای خرازی می فرمایند در آمریکا دیدگاه‌های مختلف وجود دارد. اما آنها یک هدف مشترک دارند که تغییر رفتار ایران و به عبارت دیگر تغییر ساختار است. سیاستگذاران اصلی در امریکا با ما درگیری ماهوی دارند.

خرازی در واکنش به اظهارات شریعمتداری گفت:‌ اگر نگران نفوذ دشمن از طریق برجام هستید باید بگویم که یکی از منافذ نفوذ دشمن، دلسرد کردن مردم است. آیا نباید نگران قطعنامه های شورای امنیت و تحریم ها باشیم که قدرت بازدارندگی ایران را کاهش داد؟ دیدیم که قطعنامه ها کاغذ پاره نبود و تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه طبق تجربیاتم نمی‌توان تصور کرد که در نظام سیاسی آمریکا همه یکدست هستند،‌ابراز کرد: نمی شود همه چیز را در ایالات متحده سیاه و سفید دید. اسلام ما اسلام ناب محمدی است اما بحث جنگ فقر و غنا یا مرفهین بی درد در ادبیات انقلابی شناخته شده است اما برداشت انتزاعی از ادبیات انقلابی اشتباه است. ما باید برای زندگی و رفاه اجتماعی مردم به همان اندازه دغدغه نفوذ و حضور بیگانه، نگران باشیم.

شریعتمداری نیز با تاکید براینکه برجام اساسا برای تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در ضمن برجام زمینه های نفوذ وجود دارد. اینکه چه کسی گفته قطعنامه کاغذ پاره است کاری ندارم. اولین کسی که قطعنامه های شورای امنیت را کاغذ پاره نامید حضرت امام (ره) بود که در صحیفه امام هم است. اما باید توجه کرد که آیا همه قطعنامه ها قانونی بود؟ آیا قطعنامه غیرقانونی قابل اجراست؟ خیر. قطعنامه ای که قانونی نیست آیا اسمی غیر از ورق پاره است؟

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد‌: قطعنامه های قبلی لغو نشده بلکه در قطعنامه فعلی تجمیع شده است. در ماده 37 برجام هم بند 11 و 12 قطعنامه 2231 مکانیزم ماشه است. هر لحظه بخواهند به شکل بسیار راحتی می توانند تحریم ها را برگردانند. قطعنامه 2231 مشکلاتی دارد که قبلی ها نداشتند. قطعنامه 1929 اواخر خرداد 89 تصویب شد. برخی نظریه پردازان آمریکایی گفتند بخاطر حمایت از فتنه گران بود. چه کسانی توصیه کردند قطعنامه علیه ایران صادر شود؟ همه می دانیم.

خرازی اظهارات شریعتمداری را قابل مناقشه خواند و گفت‌: نمی توان با چند بار خواندن قطعنامه 1929 تشخیص داد که حمایت بخشی از فتنه بوده است. اینکه برای اثبات حرف خود به کسانی که می گوییم فاسق هستند استناد کنیم، نقض غرض است.

این دیپلمات سابق کشور تصریح کرد:‌ اینکه بخواهیم برای برخی مصارف داخلی از حرف های آمریکایی ها بهره بگیریم درست نیست. فتنه دو روی سکه دارد؛ چرا انحراف را نمی گویید؟

وی ادامه داد: آقایی که نامه نوشت به اوباما و مرکل و سارکوزی و پاپ بندیکت شانزدهم و بوش جواب نگرفت. آن یک سیاست خارجی بود. این هم یک سیاست خارجی است که مشکلات کشور را حل کند که مورد تائید مقام معظم رهبری است. برجام نقاط مثبتی دارد و امتیازاتی در آن گرفته شده که دوستان در مخیله شان هم نبود. اگر این برجام در دولت قبلی بود تاکنون چندین جشن هسته ای برگزار می‌شد.

شریعمتداری در مورد ارسال نامه به سران برخی از کشورها در دولت قبل گفت:‌ دولت نهم و دهم خدماتی داشت و در نقطه ای انحراف داشت. معتقدم انحراف دولت قبل از جایی شروع شد که فلش حرکت خود را به سمت اصلاحات گرفت.

به گزارش ایلنا در ادامه این مناظره، خرازی تفسیر به رای کردن دیدگاه‌های رهبری را ظلم بین به رهبری، نظام و آحاد ملت دانست و گفت: رهبری متعلق به ما و مخالفان ماست. در تشریح مواضع رهبری نباید خطی تلقی کنیم. این مردم دوران مشروطه و نهضت ملی نفت نیستند بلکه دارای هوش و فکر و تحلیلند.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل ادامه داد: مهمترین عنصر که مقاومت را در منطقه ثبت کرده است همین روح انقلابی بوده است. رقبا و رفقای ما در منطقه ناشی گری کردند. دولت ترکیه اشتباهات استراتژیک کرده که غیربخشودنی است. می خواهند روح مقاومت را بگیرند. باید از قلمرو اندیشه انقلابی پاسداری شود و تمام کنشگران کشور ارج گذار نگاه انقلابی باشند.

شریعتمداری نیز ابراز کرد: یکی از محققان غربی که رابطه خوبی هم با ایران ندارد می گوید آنچه که می گویم بر اساس تجربیات است نه تحقیقات و تحلیل و آن این است که تمام دکترین های حکومتی بعد مدتی کمرنگ شده اند الا دکترین امام خمینی. دکتر خرازی اشاره درستی کردند و من هم می خواهم به جمله امام من که فرمودند به جرات می گویم که مردم دوره ما از صدر اسلام برتر هستند، اشاره کنم.

وی به بیان تفاوت ها و شباهت‌های خواص در زمان صدر اسلام و زمان حال پرداخت و گفت‌: در حال حاضر نگاه مردم به دهان خواص نیست و اگر پای خواص بلغزد، خودش سقوط می کند در حالی که در صدر اسلام اگر خواص می لغزیدند به همراه آنها هم عده ای از مردم می لغزیدند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: اینکه آقا خرازی گفت صحبت های رهبری تفسیر به رای نشود درست است اما گاهی صریحا به مواضع آقا استناد می کنید که این کار را باید کنید ولی زمانی است که افراد برداشت خود را از صحبت ها مطرح می کنند که این درست نیست.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در راه‌های نفوذ اظهار کرد:‌ زمینه های فراوانی برای نفوذ وجود دارد. اصلی ترین خط نفوذ در  مرکز تصمیم سازی و دیگری مرکز تصمیم گری است. دشمن می تواند عوامل خود را در مراکز مشاوره نفوذ دهد. به طور نمونه آقایی در کانون های تصمیم ساز وجود دارد که به صراحت می گوید ما با جامعه ای مواجه هستیم که به اسلام اعتقاد دارد و از این رو برا ی حضور در مراکز مهم هویت واقعی خود را نباید فاش ‌کنیم. فلان آقا که در فتنه بوده و به پاریس می رود  و هرچع می خواهد در مورد نظام و انقلاب بیان می کند، و قتی به کشور بازگشت با مسئولان عکس می گیرد.

شریعمتداری افزود: یکی از راه های نفوذ رسانه هاست که ستاد پشتیبانی نفوذ محسوب می‌شوند. راه دیگر زدن خاکریز است. مثلا شورای نگهبان و بسیح و سپاه رو به عنوان نیروهای تندرو می زنند در حالی که در همه نقاط سرنوشت ساز این نیروهای کف خیابان بودند که از انقلاب و نظام دفاع کردند.  آقای مسئول شما مسئولیت خود را مدیون این افراد هستید.

خرازی در ادامه این برنامه با بیان اینکه برخی با بیان حق هدف باطلی را ترویج می کنند، گفت: این افراد هیچ دردی را از دردهای ملت ایران درک نکردند. هر کسی چه اصولگرا، چه انقلابی و چه اصلاح طلب از مواضع اصولی انقلاب عدول کند، قابل نقد است. اگر کسانی با شعارهای امام خواهی جلو آمدند و مردم دیدند رفتارشان با عملشان متفاوت است، نسبت به آنها واگرایی پیدا می کنند.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه دشمن چند جا را هدف قرار داده است،‌ از سپاه پاسداران به عنوان ستون فقرات امنیت ملی کشور یاد کرد و افزود:  جای دوم موقعیت ویژه ولی امر مسلمین است. جای دیگری که دشمن نشانه رفت روحانیت و جای دیگر اندیشه های انقلابی بود. فردی که در پاریس آن کار را می کند اصلاح طلب نیست بلکه ضد انقلاب است.

خرازی اظهار کرد: همه می دانیم که رهبری با دقت و درایت و تیزهوشی بحث نفوذ و حضور در نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر را مطرح می کند. موسسات پژوهشی در آمریکا هدفدار پیش می روند. ما باید مراقب باشیم در بحث خودی و غیرخودی موجب جدایی و رنجیده شدن دل های پاکی که دنبال امام و انقلاب بودند، نباشیم چرا که  یکی از اهداف دشمن همین است. در دوره امام حذف فیزیکی کردند، شهید ان مطهری، بهشتی، باهنر و... اما الان بسیاری از افرادی که دلشان با رهبری است را ترور شخصیت می کنند. یکی از مهمترین حرف های رهبری که فراموش شده این است که رهبران فتنه در خارج از کشورند.

شریعتمداری نیز در ادامه یکی دیگر از راه های نفود را شکار میانجی عنوان کرد و گفت: میانجی باید دو ویژگی داشته باشد. یکی آن است که حتما مدتی مسئول باشد. میانجی زمانی شکار می شود که با خط انقلاب فاصله گرفت. میانجی که شکار شد، کم کم حرف دشمن را می زند. یکی دیگر از راه های نفوذ، فرزندان است. ما افرادی همچون مرحوم آیت الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله خزعلی و مرحوم آیت‌الله گیلانی داریم که وقتی خودشان شکار نشدند، فرزندانشان شکار شدند.

خرازی نیز در ادامه به توصیه‌های مهم رهبری در مورد مراقبت از خود، خانواده و محیط پیرامونی اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های نفوذ دشمن، شعارهای انقلابی است که شکار می کنند برای اینکه یاران و صحابه انقلاب را بدنام کنند. به راحتی تهمت بزنند و اهانت کنند. مقام معظم رهبری کمتر اسم کسی را می برند و کسی را متهم می کنند. من واقعا از صمیم دل عرض می کنم مراقب باشیم صحبت های رهبری در دشمن شناسی را جدی بگیریم و خودی را نرنجانیم تا غیرخودی از در دیگری وارد نشود که ببینیم بر سفره انقلاب نشسته و بعد ببینیم آش با جایش رفته است.

شریعمتداری نیز در پایان با تائید اینکه رهبران فتنه در خارج از کشور هستند گفت: آنها عواملی در داخل دارند که شناخته شده هستند و نامی از آنها نمی برم. باید دقت کرد که میزان حال افراد است. اینکه در زمان امام نخست وزیر بودم کفایت نمی کند بلکه میزان حال افراد است.

کد خبر : ۳۰۶۳۹۶