خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیرخارجه هلند:

آمریکا با اجرای برجام بی‌اعتمادی گذشته را جبران کند

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: در گذشته ارتباطات گسترده سیاسی بین ایران و هلند حاکم بوده که به دلایل شرایط چند سال قبل این ارتباطات کاهش پیدا کرد الان این امکان وجود دارد تا با عبور از مشکلات گذشته به سطح روابط خوب بازگردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه هلند گفت: بعد از 14 سال وزیر خارجه هلند به کشورمان آمده است البته آقای برت کوئنداس قبلا به  عنوان عضو پارلمان هلند 14 سال گذشته به ایران آمده بود.  نکته قابل توجه این است که در شش ماه اول سال آینده میلادی هلند ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت.

وی افزود:‌ در مقطع مهمی که اجرای برجام در دستور کار است مسئولیت سنگینی برای اطمینان از حسن اجرای تعهدات  برعهده رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست که هلند در این زمینه نقش ایفا می‌کند.

ظریف ادامه داد: ‌ما با کشور هلند روابط طولانی داریم و در گذشته ارتباطات گسترده سیاسی بین دو کشور حاکم بوده که به دلایل شرایط چند سال قبل این ارتباطات کاهش پیدا کرد الان این امکان وجود دارد تا با عبور از مشکلات گذشته به سطح روابط خوب بازگردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه حوزه همکاری‌های ما با هلند علاوه بر نفت و گاز می‌تواند شامل مدیریت منابع ‌آب و کشاورزی نیز باشد گفت: ما معتقدیم این روابط برای منافع دو کشور مفید است ما همچنین در حوزه سیاسی توافق کردیم که تعاملات خود و روابط پارلمانی‌مان را گسترش دهیم و از جمله در حوزه‌های مواد مخدر و حقوق بشر که مورد علاقه دو طرف است گفت‌وگو کنیم.

ظریف یادآور شد: ما در این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر خواهیم کرد و با توجه به مشکلاتی که جامعه بین‌المللی با آنها رو به رو است گفت وگوهای دوجانبه‌ای در خصوص این موارد خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری مشترک خود با برت کوئنداس، در پاسخ به سوالی درباره روابط عادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و آمریکا گفت: روابط ما با هلند و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تاریخی است که در برهه هایی دچار مشکلاتی شده که به خاطر فشار آمریکا و تحریم‌های فرامرزی ناعادلانه و غیر قانونی اش بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل ما با آمریکا به خاطر بی‌اعتمادی مردم و دولت به سیاستمداران آمریکایی است، اظهار داشت: متاسفانه آنچه پس از دستیابی به برجام توسط دولتمردان آمریکایی در بحث‌های داخلی‌شان برای اقناع منتقدان صورت گرفت کمکی بر ایجاد اعتماد میان طرفین نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: امیدوار هستیم ایالت متحده تعهداتش را متبنی بر برجام اجرا کند تا از این مسیر مقداری از بی‌اعتمادی که در دهه‌های گذشته شکل گرفته را جبران و نوع جدیدی از حسن اعتماد را ایجاد کند.

ظریف با بیان اینکه ما آماده ایم با شرکایمان در اتحادیه اروپایی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تعامل داشته باشیم،‌ تصریح کرد: موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی زمینه‌های خوبی را برای همکاری ایجاد می‌کند همچنین زمینه‌های اقتصادی نیز میان طرفین برای همکاری فراهم است پس می‌توان گفت زمینه برای همکاری میان ایران با هلند، فرانسه و سایر کشورهای  اروپایی فراهم است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که نتایج برجام چه زمانی خود را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: هنوز برجام اجرایی نشده که بخواهد نتایج آن را مشاهده کنیم ولی قبل از اجرا شاهد حضور گسترده بنگاه‌های اقتصادی خارجی و هیات‌های سیاسی کشورهای مختلف به تهران هستیم اینکه قبل از اجرا شاهد حضور گسترده بنگاه‌های خارجی و هیات‌های سیاسی به ایران هستیم.

وی با بیان اینکه باید به این مسئله از دو منظر توجه کرد، یادآورشد: منظر نخست عدم گسترده‌تر شدن تحریم‌ها است که با توافق ژنو عملی شد و متاسفانه به این مسئله کمتر توجه شده است اعمال تحریم‌های غیر قانونی و غیر عادلانه‌ای از سال 90 مسیر صعودی داشت اما در سال 92 و با توافق ژنو متوقف شد و شما باید این شرایط را با قبل مقایسه کنید.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید براینکه پس از اجرای توافق باید آمادگی داشت که برجام آثار مثبت خود را نشان دهد،‌ ابراز داشت: نکته ای که جامعه جهانی و اتحادیه اروپایی باید به آن توجه داشته باشد اجرای درست وجدی برجام است و این می‌تواند بهترین ضمانت در بقای توافق باشد باید ما به برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی نگاه کنیم و نه معامله. اگر آنها به این توافق به عنوان یک دستاورد در عرصه‌ دیپلماسی نگاه کنند همه تلاش‌ها و اقدامات در این زمینه رو به جلو و مثبت خواهد بود و زمینه برای اجرایی شدن آن هر چه بیشتر فراهم می‌شود.

کد خبر : ۳۰۶۴۶۰