خبرگزاری کار ایران

سیدحسین موسویان:

دستاورد مهم توافق هسته‌ای، تقویت اعتدال‌گرایی است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات تاکید کرد: بازیگر اصلی علیه توافق هسته‌ای نخست‌وزیر اسراییل و لابی صهیونیستی در آمریکا است. مادر اختلافات ایران و آمریکا در خاورمیانه نیز موضوع اسراییل است.

به گزارش ایلنا، سید حسین موسویان هفته گذشته در چند نشست در ایالت‌های پنسیلوانیا و نیوجرسی، شرکت و سخنرانی کرد. این سخنرانی‌ها در شورای امور خارجی هریسبورگ، چهارمین سمپوزیوم سالیانه صلح، کالج الیزابت، گروه خاورمیانه در ایالت پنسیلوانیا و گروه خاورمیانه نیوجرسی در دانگاه پرینستون انجام شد.

وی در این نشست‌ها به تشریح سه آلترناتیو جنگ، تحریم و دیپلماسی در مورد مسئله هسته‌ای ایران، معایب گزینه‌های اول و دوم و مزایای انتخاب گزینه دیپلماسی پرداخت و به بیان خواص توافق برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای، کاهش تشنج در روابط ایران و آمریکا، عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای و کاهش تشنج در روابط ایران و غرب پرداخت.

توافق هسته‌ای یعنی تثبیت قدرت با دیپلماسی

معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای مهمترین مذاکره تاریخ میان یک قدرت منطقه‌ای مستقل (ایران) با قدرت‌های جهانی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) بود. کل تولید ناخالص داخلی جهان 74 هزار میلیارد دلار است که سهم  کشورهای 1+5، دو سوم و سهم ایران تنها دوصدم از کل اقتصاد جهان است. تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران 415 میلیارد دلار در حالی که آمریکا معادل 17000میلیارد دلار است.

موسویان تاکید کرد: ایران و قدرت‌های جهانی در موقعیت جنگ و سازش به جای رفتن به سمت جنگ، به سوی مذاکره رفت. توافق هسته‌ای یعنی تثبیت قدرت نه از طریق جنگ و حمله و اشغال بلکه با دیپلماسی.

عربستان و اسرائیل مهم‌ترین بازندگان توافق هسته‌ای هستند

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات با بیان اینکه عربستان و اسرائیل مهم‌ترین بازندگان توافق هسته‌ای هستند، اظهار داشت: مهمترین کشورهایی که از شکست مذاکره نفع می‌برند اسرائیل و عربستان بودند. اسرائیل برای اینکه این مذاکره به نتیجه نرسد تا امروز سه جنگ غزه، عراق و سوریه و یمن را دامن زد و عربستان یکسال و نیم نفت مجانی فروخته تا بتواند توافق را به شکست بکشاند.

وی ادامه داد: دستاورد مهم توافق هسته‌ای، تقویت اعتدال‌گرایی در جهان است که قدرت را از دست تندروهای جنگ‌طلب در منطقه و جهان گرفت. 

اسرائیل‎؛ مادر اختلافات ایران و آمریکا در خاورمیانه

سفیر اسبق ایران در آلمان در پاسخ به جوسازهای موجود در آمریکا علیه ایران و به بهانه توافق تصریح کرد: بازیگر اصلی علیه توافق هسته‌ای نخست‌وزیر اسراییل و لابی صهیونیستی در آمریکا است. مادر اختلافات ایران و آمریکا در خاورمیانه نیز موضوع اسراییل است.

موسویان افزود: ایران معتقد است حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از اسراییل موجب شده تا اسراییل طی 60 سال گذشته بی‌محابا بی‌عدالتی، جنایت و ظلمی تاریخی را نسبت به فلسطینی‌ها روا داشته و میلیون‌ها فلسطینی را از خانه و کاشانه خود اخراج و آواره نموده است.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه اضافه کرد: در حقیقت آمریکا نه تنها ارزشی برای حقوق فلسطینی‌ها قائل نبوده بلکه چک سفید امضا به اسراییل داده تا آزادانه دست به هر تجاوز و جنایتی بزند. ایران این بی‌عدالتی را نپذیرفته و از این جهت صهیونیست جهانی از ایران خشمگین است.

سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه، ریشه بی‌ثباتی خاورمیانه است

وی عامل بی‌ثباتی در منطقه نیز خاطرنشان کرد: آمریکا ایران را متهم به عامل بی‌ثبات منطقه معرفی می‌کند. در حقیقت سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه، ریشه بی‌ثباتی و هرج و مرج امروز خاورمیانه است. رژیم‌های فاسد و دیکتاتور در منطقه موجب اصلی فقر، عقب‌ماندگی و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب است. با کمال تاسف باید گفت که آمریکا حامی اصلی اکثر حکومت‌های دیکتاتوری منطقه بوده است.  

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی در مورد تروریسم نیز یادآور شد: خانم کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در یکی از جلسات کنگره رسما اعتراف کرد آمریکا، عربستان و پاکستان طالبان را به وجود آوردند. جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد اعتراف کرد که متحدان آمریکا تامین‌کننده اصلی مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده و امثالهم هستند. اجماع جهانی نیز وجود دارد که این گروه‌ها عامل جنگ و ترور و خونریزی و بی‌ثباتی موجود در منطقه هستند و ایران هم از جدی‌ترین کشورهایی است که به مقابله با این گروه‌های تروریستی برخاسته است. با این وجود آمریکا به جای اصلاح اشتباهات گذشته خود، ایران را به حمایت از تروریست متهم می‌کند.

حقوق بشر در هیچ کشوری در جهان ایده‌آل نیست

وی در مورد دمکراسی در ایران ابراز داشت: این روزها مخالفان توافق هسته‌ای، مسئله دموکراسی و حقوق بشر در ایران را مطرح می‌کنند. حقوق بشر در هیچ کشوری در جهان ایده‌آل نیست. در خاورمیانه هم باید به این مسئله به طور نسبی نگریست. تردیدی نیست که دمکراسی در ایران قابل مقایسه با کشورهای عربی متحد آمریکا نیست.

سفیر اسبق ایران در آلمان ادامه داد: آیا واشنگتن به خاطر رعایت دموکراسی و حقوق بشر فرش قرمز برای پادشاه عربستان پهن کرد یا برای فروش چند ده میلیارد دلار اسلحه؟ هر فرد منصفی می‌داند که دموکراسی در ایران از تمام متحدین عرب آمریکا و غرب در منطقه بسیار بهتر است اما متولیان آمریکا و جهان غرب‏، حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها را قربانی منافع مادی خود کرده‌اند.

کد خبر : ۳۰۶۷۳۹