خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دلواپسی برای عده‌ای٬ سپر حفظ منافع شخصی و جناحی است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: عده‌ای از دلواپسان٬ دلواپسی را سپر حفظ منافع جناحی خود می‌کنند که این افراد خود را خواب زده‌اند و نه با سفر آمانو و نه با هر اقدام دیگر بیدار نخواهند شد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: ابتدا باید یادآور شوم بیش از یک ماه پیش‏ یوکیا آمانو در رابطه با توافق آژانس با ایران‏، سفری به واشنگتن داشت و در آن سفر به کمیته روابط خارجی مجلس سنا رفت و درباره نقشه راه گفت‌وگوهایی با سناتور‌ها داشت.

وی با یادآوری حضور مدیرکل آژانس در مجلس اظهار داشت: نخستین پیام حضور آمانو در سفر به تهران نه برای دلواپسان بلکه افکارعمومی جهانی توزیع وزن و وزن‌کشی متعادل میان ایران و آمریکا و احترام متقابل بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دو بازیگر اصلی قائل شد و به عبارتی آژانس، ایران و آمریکا را در توافق هسته‌ای هم‌وزن نگاه می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین پیام حضور وی آن است که اراده سازمان‌های جهانی همسو با شش قدرت جهانی بر حل‌و‌فصل پرونده هسته‌ای است و این نشان می‌دهد که دیپلماسی هسته‌ای در حال برداشتن گام‌های منطقی برای اجرایی کردن برجام است و درصدد است تا در چارچوب احترام متقابل و در گام‌های منطقی مسئله را حل کند.

مطهرنیا با اشاره به دلواپسان ایرانی تصریح کرد: دلواپسان را می‌توان به دو لایه تفکیک کرد‎؛ لایه نخست، دلواپسانی که به ارزش‌های انقلاب و اصول منافع ملی نگاه می‌کنند و نگرانی‌هایشان در چارچوب نفوذ دشمن است. این عده را می‌توان با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی بیدار کرد؛ اما عده‌ای دیگر از دلواپسان افرادی هستند که دلواپسی را سپری برای حفظ منافع شخصی و جناحی خود می‌کنند و لذا این افراد خود را خواب زده‌اند و نه با سفر آمانو و نه با هر اقدام دیگری بیدار نخواهند شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه حل‌و‌فصل مسائل پیشین مربوط به پرونده هسته‌ای ایران یک ابراز برای تسریع اجرای برجام است، خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به گذشته پرونده هسته‌ای معروف به PMD دیگر آن اهمیت را نه برای ایران و نه آمریکا ندارد و طرفین می‌خواهند با حل آن، بر روند اجرای برجام تسریع ببخشند.

کد خبر : ۳۰۶۸۰۷