خبرگزاری کار ایران

امیر سیاری در جمع خبرنگاران:

تمرین مشترک با نیروی دریایی روسیه انجام می‌دهیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در ماه‌های آتی ناوگروهی از ایران به روسیه سفر می‌کند که در این سفر تمرین مشترک با نیروی دریایی روسیه انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ امیر حبیب‌الله سیاری در حاشیه رژه ۳۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اعزام گروه‌های دوستی از سوی کشورهای منطقه و گسترش همکاری‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و کشورهای جهان اظهار داشت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه به عنوان یک نیروی راهبردی مطرح است٬ به عنوان یک نیروی سیاسی و بین‌المللی نیز مطرح می‌شود.

وی افزود: نیروی دریایی با ارتباط‌هایی که با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ دارد تبادلات، تعاملات و رفت‌وآمدهایی با این کشور‌ها دارد و به عنوان ناوگروه‌های صلح و دوستی در این مناطق رفت و آمد می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور ناوگروه‌های دوستی کشورهای روسیه و هندوستان طی مدت اخیر یادآور شد: امکان اینکه در ماه آینده ما میهمان روسیه، هند و دیگر کشور‌ها باشیم وجود دارد و در ماه‌های آتی ناوگروهی از ایران به روسیه سفر می‌کند که در این سفر تمرین مشترک با نیروی دریایی روسیه انجام می‌دهیم. این تعاملات و رفت‌وآمد‌ها بخشی از ماموریت‌های راهبردی نیروی دریایی است که انتقال پیام صلح و دوستی را از سوی ایران به کشورهای منطقه و جهان انجام می‌دهد.

وی افزود: عظمت کار نیروی دریایی در گرو همین مسئله است که ما در تمام آب‌ها حضور داریم و با همه کشور‌ها تعامل می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور طرفدار صلح و ثبات به جهان معرفی می‌کنیم.

امیر سیاری در توضیح تحرکات اخیر دزدان دریایی خاطرنشان کرد: بحث تحرکات دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن و شمال اقیانوس هند و تا حدودی در دریای سرخ و تنگه مالاکا موضوعی است که از چند سال پیش تاکنون شاهد آن بودیم که آسیب بزرگی به اقتصاد جهان وارد کرده است.

وی افزود: تنگه خلیج عدن و باب‌المندب یکی از شاه‌راه‌های بزرگ دریایی است که بیش از یک سوم تجارت جهان از این منطقه انجام می‌گیرد و نه تنها کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران٬ بلکه اکثر کشورهایی که تجارت شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کنند٬ از این مناطق استفاده می‌کنند و در چنین شرایطی به وجود آمدن تروریسم دریایی و قدرت گرفتن دزدان دریایی آسیب‌های بسیار بزرگی به همراه دارد.

امیر سیاری تصریح کرد: بر این اساس ارتش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با حضور موثر و قدرتمند در این مناطق موفق به بازگرداندن امنیت به این مناطق شدیم و علاوه بر آن کشتی‌های تجاری خودمان را نیز به خوبی پشتیبانی کرده‌ایم و همچنین به تقاضای کمک دریایی از سوی بسیاری از کشورهای جهان نیز پاسخ مثبت داده‌ایم.

وی افزود: در جریان بازگشت ناوگروه ۳۵ کشورمان متوجه شدیم سه کشور هنگ‌کنگ، ‌لیبریا و مالت از نیروی دریایی ما درخواست کمک داشتند که این مهم محقق گردید و در بحث برقراری امنیت دریایی در سطح بین‌المللی فعال بودیم.

امیر سیاری در پایان با تاکید بر لزوم حضور دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد سراسر جهان خاطرنشان کرد: بنا بر قوانین و مقررات بین‌المللی در هر جایی که به عنوان آب آزاد شناخته شود٬ حضور خواهیم یافت و همانطور که کشتی‌های دیگر کشور‌ها در آبهای آزاد نزدیک به ایران حضور می‌یابند٬ ما نیز قصد داریم از این حق بین‌المللی استفاده کنیم و این مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم.

کد خبر : ۳۰۷۰۹۴