خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم بهره‌برداری از خط ۳ مترو تهران:

حقمان را در جلسات با گروه ۱+۵ گرفتیم

رییس جمهور با اشاره به تلاش دیپلمات‌های کشورمان برای دفاع از حقوق ملت ایران گفت: ما حقمان را در جلسات با گروه ۱+۵ گرفتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی امروز (سه‌شنبه) در مراسم بهره‌برداری از نیمه شمالی خط ۳ مترو گفت: در بخش صنعت و مدیریت شهری کار بزرگی انجام شده و امروز برای افتتاح این کار بزرگ در اینجا جمع ‌شده‌ایم.

وی تصریح کرد: زمانی که برای این مراسم می‌آمدم، به خاطرم آمد که در مجلس دوم در سال ۶۳ درباره افتتاح مترو صحبت کردیم. در آن زمان من نماینده شهر تهران بودم و در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه بودجه ساخت مترو از بودجه عمومی تامین شود یا خیر اختلاف وجود داشت.

روحانی افزود: در‌‌ همان زمان تصمیم گرفتیم که بحث افتتاح مترو را به صورت جدی دنبال کنیم. کار در آن زمان آغاز شد و قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد.

وی با اشاره به روندی که تدوین قانون احداث مترو در مجلس طی کرده‌است، گفت: باید بحث حمل و نقل شهری را سامان بدهیم و بهترین کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد؛ ایجاد خطوط مترو است، چرا که هم ارزان قیمت است و هم شهر را با مشکلات کمتری مواجه می‌کند.

روحانی تاکید کرد: امروز احساس می‌کنیم؛ در کلان‌شهر‌ها نمی‌توان مساله حمل و نقل شهری را روی زمین حل کرد یا باید از طریق هوایی انجام شود که خیلی پرهزینه است یا باید آن را از زیر زمین حل کنیم و بیش از یک قرن است که دنیا از مترو استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه برای حمل و نقل شهری در کلان‌شهر‌ها مترو است، گفت: در مترو، فقیر و غنی همه در کنار هم می‌نشینند و از آن استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهترین مسیر برای بهبود وضعیت حمل و نقل مترو است، چرا که هم ارزان‌تر است و هم به محیط زیست کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از منکرات خطرناک آلودگی آب، هوا و خاک است، افزود: نهی از منکر در این زمینه آن است که همه در زبان و عمل تلاش کنیم تا آلودگی از بین برود. محیط زیست باید سالم شود و یکی از راهکارهای مناسب آن استفاده از مترو است.

روحانی با اشاره به استفاده فرهنگی از مترو گفت: در خارج از کشور مترو به عنوان کتابخانه هم استفاده می‌شود، در حالی که در ایران خانواده‌ها به این موضوع عادت ندارند و کمتر از آن استفاده می‌کنند، اما به صورت کلی یکی از کارهایی که مترو در بخش فرهنگی می‌تواند انجام دهد آموزش و تغییر سبک زندگی است. در این زمینه می‌توانیم بیشترین استفاده را از مترو داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: آقای قالیباف در صحبت‌هایش عنوان کرد؛ کمک کنید تا مترو را توسعه دهیم ما باید دست به دست هم بدهیم مترو را توسعه داده و خطوط آن را کامل کنیم. مترو برای ما صنعت، تکنولوژی و همچنین اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و تنها جنبه حمل و نقل عمومی ندارد.

وی با تاکیدبراینکه باید رضایت مردم جلب شود، افزود: در غرب رضایت مردم به این خاطر کسب می‌شود که رای بدهند تا قدرت حفظ شود اما در اسلام و جمهوری اسلامی رضایت مردم به خاطر خدا کسب می‌شود.

وی گفت: اگر ساختمان‌های بلند در تهران کمتر بود و به اصطلاح روزنامه‌ها، فضافروشی کمتر رخ می‌داد شهر بهتر و قشنگ‌تری داشتیم، تهران آبروی جمهوری اسلامی است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ان‌شاءالله بعد از به نتیجه رسیدن توافق، فضای گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد. در بحث توافق هسته‌ای کار بزرگی انجام شد تا یک کشور در حال توسعه با ۶ قدرت جهان نشست و توانست حق خود را در جلسات بگیرد.

وی با اشاره به شرایط مذاکرات تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان برای کلمه‌ها، ویرگول و نقطه جنگیده‌اند. ما به روز و ساعت مذاکرات را دنبال می‌کردیم و می‌دانیم که این مذاکرات افتخارآمیز‌ترین مذاکره تاریخ ایران بوده است.

روحانی گفت: هیچ کس حتی دشمن نمی‌گوید که در این مذاکرات سر ایران کلاه رفته است و هیچ کس نمی‌گوید که ایران بدون قدرت در این مذاکرات ظاهر شد.

وی با اشاره به اینکه حضور ایران در سازمان ملل ۷۰ ساله شده است، گفت: اولین قطع‌نامه‌ها ۷۰ سال پیش برای ایران صادر شد در آن زمان بعد از جنگ جهانی دوم قطع‌نامه‌هایی برای خروج نیروهای خارجی از ایران صادر شد. در قطع‌نامه اخیر نیز توانستیم ۶ قطع‌نامه قبلی را لغو کنیم و در قطع‌نامه اخیر حقوق هسته‌ای ملت ایران به رسمیت شناخته شده است.سازمان ملل تاکنون به هیچ کشوری حق غنی‌سازی را نداده اما در این قطع‌نامه بر این موضوع تاکید شده است.

روحانی تاکید کرد: دولت اگر نماینده مردم نباشد و مردم را نداشته باشد؛ چیزی نیست. دولت هر چه دارد از مردم دارد ما در این مذاکرات توانستیم نظر خود را به کرسی بنشانیم.

وی تصریح کرد: ما یکبار در هشت سال دفاع مقدس در جنگ پیروز شدیم و این‌بار توانستیم؛ در مذاکرات هسته‌ای بر جنگ پیروز شویم و جلوی تنش و جنگ را بگیریم.

روحانی در پایان گفت: کار کردن در زیر زمین کار سختی است اما همه این کار‌ها برای بهبود و توسعه زندگی مردم انجام می‌شود در ساخت مترو فناوری‌های روز دنیا و صنعت وجود دارد و لازم است ما صنعت را توسعه و روی پای خود بایستیم.

کد خبر : ۳۰۷۱۳۲