خبرگزاری کار ایران

سردار شعبانی در گفت‌وگو با ایلنا:

گرایش‌های سیاسی در جبهه‌ها جایی نداشت

رییس عملیات قرارگاه ثارالله‌‌تهران گفت: گرایش‌های سیاسی در جبهه‌ها جایی نداشت. یکی از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس این بود که اگر چه در جامعه جناح بندی وجود داشت اما من در هشت سال دفاع مقدس هیچ‌گاه ندیدم این جریان‌های سیاسی به جبهه ورود پیدا کنند

سردار ناصر شعبانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: ۳۵ سال پیش در حالی که جمهوری اسلامی ۱۹ ماهه بود عراق به صورت ناجوانمردانه به کشور ما حمله کرد. در آن زمان نظام دو قطبی در جهان حاکم بود. جنگ‌ها در این نظام دو قطبی سه مرحله دارند آغاز، تداوم و پایان جنگ. منتهی در جنگ عراق به ایران اگرچه آن‌ها جنگ را شروع کردند اما تصمیم گرفتیم که آن را چه زمانی تمام کنیم این ناشی از مدیریت امام بود الان هم بار‌ها گفته‌ایم اگر دشمن حماقت کند و با شلیک تیری جنگ را آغاز کند تیر آخر را ما می‌زنیم.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه ۸ سال دفاع مقدس توانست برای ما قدرت بازدارندگی ایجاد کند٬ گفت: شناسایی عراق به عنوان جنایتکار جنگی تعقیب و تنبیه متجاوز از اهداف ما در جنگ بود که خوشبختانه به همه این اهداف رسیدیم. تا امروز بتوانیم در رژه مشترک ارتش و سپاه نظاره‌گر توانمندی‌های خودمان بعد از ۳۵ سال باشیم.

وی افزود: امروز بیشتر توجه‌ها به موشک‌های ما بود که نشان‌دهنده آمادگی کلی ایران بود. امروز ظرفیت‌های دفاعی ما رویای دشمنانمان را به سخره گرفته است. من امروز عکس‌های خبرنگاران خارجی را که دنبال می‌کردم متوجه شدم بیشتر توجه آن‌ها روی قدرت‌ها و قابلیت‌های موشکی ما بود.

سردار شعبانی اظهار داشت: وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد ابتدای کار سپاه بود اغلب فرماندهان ارتش فرار کرده بودند یا اعدام شده بودند یا بازنشسته. ارتش هم آمادگی کامل را نداشت از طرفی گروهک‌های تروریستی فعال بودند در ابتدای کار جریان بنی‌صدر تاکید داشت که جنگ کلاسیک است و باید از ورود نیروهای مردمی بسیج و سپاه جلوگیری کرد. در حالی که این خلاف تفکر امام بود و بنی‌صدر سپاه و بسیج را تحریم کرد و به ما صلاح نمی‌داد اما سپاه توانست در کنار ارتش به پیروزی‌های بزرگی برسد.

مسئول عملیات قرارگاه ثارالله‌ تهران گفت: موانع ما در ابتدای جنگ بسیار زیاد بود اما بعد ابتکار عمل دست ما بود و سپاه به نیروی تاثیرگذاری در کنار ارتش تبدیل شد. عملیات فاو که با همکاری سپاه انجام شدعملیاتی منحصر به فرد بود که ژئوپلتیک منطقه را بر هم زد و باعث شد ما با کویت همسایه شویم و ساحل عراق را بگیریم.

وی جنگ را به ۴ مرحله، تجاوز، ممانعت مردم، آزادسازی مناطق اشغالی و تنبیه متجاوز ترسیم کرد و گفت: در مرحله آزادسازی مناطق اشغالی ما عملیات‌های مهمی مثل طریق‌القدس، ‌فتح‌المبین و بیت‌المقدس را داشتیم. در مرحله چهارم نیز ما به منظور تنبیه متجاوز به خاک عراق رفتیم و با عقلانیت تا عمق عراق نفوذ کرده و یکی از عملیات موثر در این مرحله والفجر ۸ و گرفتن فاو بود.

سردار شعبانی خاطرنشان کرد: عملیات کربلای ۵ هم با تقسیم کار بین ارتش و سپاه در همین مرحله انجام شد بعد از عملیات بیت‌المقدس ارتش معتقد به عملیات‌های کلاسیک بود اما سپاه طرفدار جنگ‌های چریکی و نامنظم بود. من به یاد دارم که در عملیات والفجر ۸ وقتی آقای شمخانی توضیح می‌داد که ما باید فاو را بگیریم در شورای عالی دفاع یک برادر ارتشی به یکی از فرماندهان سپاه گفت آیا این کار عاقلانه است که وی پاسخ داد نه عاشقانه است تفکر غالب در سپاه عشق بود ارتش هم در اواخر جنگ به روش سپاه روی آورد. تا تجایی که جنگ ما جنگ تن به تن نبود بلکه جنگ تن با تانک بود.

وی تاکید کرد: در والفجر ۸ دنیا قبول کرد که حداقلی را به ما بدهد و پیش‌نویس قطع‌نامه در این دوره نوشته شد. در کربلای ۵ قطع‌نامه ۵۹۸ تصویب شد و ما توانستیم از موضع قدرت با دنیا صحبت کنیم. این قطع‌نامه شامل‌‌ همان ابعاد و مطالبات ما بود. ما امروز از جنگی حرف می‌زنیم که نشانگر مقاومت دیروز، ‌عزت امروز و تعالی فردای ماست.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی در خصوص در اختلاف‌های ارتش و سپاه در دوران جنگ گفت: بیشتر اختلاف‌نظر‌ها روی تاکتیک‌ها بود اما همانطور که گفتم آن‌ها معتقد به جنگ کلاسیک و ما معتقد به جنگ نامنظم بودیم. وقتی عملیات والفجر ۸ انجام شد همه به این نتیجه رسیدند که جنگ غیر کلاسیک برابر ارتش عراق بیشتر جواب می‌دهد هم ارتش و هم سپاه معتقد به ادامه جنگ بودند اما اخلاف سلیقه‌هایی هم وجود داشت.

وی در تشریح دلایل حمله عراق به ایران گفت: ایران قبل از انقلاب جزیره ثبات امریکا در منطقه بود که با انقلاب اسلامی این پایگاه استراتژیک غرب منهدم شد و غرور غربی‌ها و شیخ‌نشین‌های منطقه خدشه‌دار شد. در اینجا صدام وارد صحنه شد و فکر می‌کرد می‌تواند جای شاه را به عنوان ژاندارم منطقه پر کند. از سوی دیگر روس‌ها اگرچه از فقدان حضور امریکایی‌ها در منطقه خوشحال بودند اما بیم صدور انقلاب ایران را هم داشتند. برای همین غرب و شرق هر دو روی صدام و جنگ عراق به ایران به توافق رسیدند.

سردار شعبانی عنوان کرد: صدام هم عقده حقارت داشت. از طرفی حزب بعث نیز روحیه فزون‌طلبی داشت به نظر من ترس از صدور انقلاب ایران عقده حقارت صدام ذخایر نفت ایران و رویای صدام برای صیادت بر اعراب دلایل آغاز جنگ بود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما بعد از فتح خرمشهر جنگ می‌توانست پایان بپذیرد گفت: اگر دزدی به خانه ما حمله کند ما باید با وحدت او را بیرون کنیم و فرصت حمله دوباره را به او ندهیم امروز جریانی‌می گوید چرا بعد از فتح خرمشهر صلح نکردید ما باید به آن‌ها بگوییم شما آن زمان کجا بودید که ما ۸ سال رمغ صدام را گرفتیم اگر عراق را‌‌ رها کرده بودیم آن‌ها به دنبال استفاده از سلاح‌های اتمی بودند امام با دور اندیشی توانست این حربه دشمن را خنثی کند بنابراین ادامه جنگ عین عقلانیت بود.

مسئول عملیات قرارگاه ثارالله‌ تهران در مورد نحوه مدیریت زمان جنگ گفت: مدیریت کشور در زمان جنگ از دشوار‌ترین دوران جمهوری اسلامی است که اولا با تدبیر امام و جاانداختن باور «ما می‌توانیم» توانستیم این دوره را پشت سر بگذاریم در درجه دوم اعتماد به مردم و به ویژه جوانان باعث سربلندی ما شد. به گونه‌ای که در دوران جنگ یک جوان ۲۳ ساله فرمانده جنگ می‌شد و ابتکار عمل را به دست می‌گرفت.

وی گفت: دولت‌ها در زمان جنگ دو گونه‌ بودند یا مثل دولت بنی‌صدر که خودش فاسد بود و یا مثل رجائی که ابتکار عمل داشتند.

سردار شعبانی با تاکید براینکه گرایش‌های سیاسی درون جبهه‌ها جایی نداشت گفت: یکی از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس این بود که اگر چه در جامعه جناح بندی وجود داشت اما من در هشت سال دفاع مقدس هیچ‌گاه ندیدم این جریان‌های سیاسی به جبهه ورود پیدا کنند هر کس درجبهه بود پیروی ولایت فقیه و خالص بود.

وی افزود: البته اختلاف نظر مهم نیست مهم این است که ما با یکدیگر نزاع نداشته باشیم و دنبال جناح‌بندی نباشیم چراکه مهم منافع ملی با محوریت ولایت فقیه است امروز هم باید در عین اختلاف نظر‌ها به فکر حفظ ارزش‌ها و برداری‌ها باشیم.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی خاطر نشان کرد: به اذن الهی ما توانستیم مدل جمهوری اسلامی را در برخی کشورهای منطقه جا بیاندازیم و تجارب جنگ خود را به کشورهای دوست منتقل کنیم امروز هم می‌توانیم با یاری خدا و تدبیر آنچه را که در دفاع هشت ساله برای ما ارزش بوده و هست گسترش دهیم. ما می‌توانیم در صنایع دفاعی، هوا فضا و دیگر صنایع با برنامه‌ریزی خوب به موفقیت‌های بیشتری برسیم.

کد خبر : ۳۰۷۲۰۱