خبرگزاری کار ایران

رحیم صفوی:

ایران کلید راه حل تحولات و ضامن امنیت منطقه است

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان است.

به گزارش ایلنا، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی در سومین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما اصولی داریم که مهم‌ترین آن به گفته مقام معظم رهبری، عدم پذیرش سلطه است.

وی راهبرد دفاعی و بازدارندگی مؤثر را دومین اصل دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان است. ما به دنبال همکاری و همگرایی با کشورهای منطقه هستیم و جز یک رژیم جعلی با هیچ کشوری دشمنی نداریم. به‌ویژه به دنبال توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و ۵۷ کشور اسلامی هستیم و به‌دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم.

صفوی از هوشمندی و مقاومت ملت و نیز مدیریت هوشمندانه مقام معظم رهبری به عنوان مؤلفه‌های قدرت درون‌ساز کشور یاد کرد و گفت: اینهاست که ما را در صحنه‌های جهانی و انرژی هسته‌ای به پیروزی می‌رساند. مجامع بین‌المللی تحت تأثیر قدرت‌ها هستند و نباید منتظر بود که به ما امتیاز یا حتی حقی بدهند.

وی مبارزه با گروه‌های تکفیری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی را به عنوان دیگر اصول جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی بر تحرکات نظامی فرامنطقه‌ای در خلیج فارس اشراف اطلاعاتی دارد و می‌داند که آمریکا چند ناو، پایگاه نظامی و هواپیما در منطقه دارد و این اشراف جزو عوامل مؤثر بازدارندگی ماست.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت منطقه جنوب غرب آسیا گفت: مهمترین عامل ناامنی منطقه، وجود رژیم صهیونیستی و سیاست‌های غلط آمریکا با همکاری برخی از کشورهای عربی طی چهارده سال گذشته، از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این حقیقت که ایران، یک کشور قدرتمند و باثبات در منطقه است که از روش منطقی و هوشمندانه در برخورد با دشمنانش پیروی می‌کند، پی‌برده‌اند و آنها به طور محسوس یک نوع نرمش و عقب‌نشینی در مقابل ایران انتخاب کرده‌اند.

صفوی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با ایران قدرتمند دست‌وپنجه نرم کنند. البته ایران نیز در موضع طلبکارانه از آمریکا باقی خواهد ماند؛ چون واقعیت این است که ایران طلبکاری‌های زیادی از آمریکایی‌ها دارد؛ از جمله حمایت‌های آمریکا از رژیم صدام در جنگ هشت ساله و از بین بردن منابع انسانی و اقتصادی ایران که در حافظه تاریخی ملت ایران، ماندگار است.

وی تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ بدانند در منطقه غرب آسیا ایران کلید راه حل است و تغییر و تحولات منطقه غرب آسیا را ایران رقم می‌زند و در این منطقه ایران است که تضمین کننده امنیت انرژی است و جمهوری اسلامی ایران ترازوی سنگین این منطقه است و غربی‌ها وزن بر‌تر ژئوپلیتیکی ایران را در منطقه کاملا درک می‌کنند و می‌خواهند روابط سیاسی و اقتصادی با ایران داشته باشند و از منافع اقتصادی بازار بزرگ ایران بهره‌مند شوند.

دستیار مقام معظم رهبری با اشاره به تغییرات محیط امنیتی منطقه غرب آسیا گفت: تحولات سیاسی نظامی غرب آسیا با تغییر در ساختار قدرت در نظام بین الملل و شکل‌گیری نظام چند قطبی قدرت در جهان و شکست آمریکائی‌ها برای رسیدن به تنها ابر قدرت جهان و همچنین شکست آمریکا ئی‌ها در رسیدن به اهداف کلان در جنگ‌های افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ به بعد و افول قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در جهان و غرب آسیا و حضور فعال فدراسیون روسیه در صحنه سیاسی نظامی غرب آسیا، خصوصا سوریه یکی از مهم‌ترین این تغییرات است.

صفوی در پایان گفت: هماهنگی روسیه با ایران در برخورد با تروریست‌های اجاره‌ای که آمریکایی‌ها و غربی‌ها با پول برخی از کشورهای عربی در منطقه راه انداخته‌اند، از دیگر تغییرات محیط امنیتی منطقه غرب آسیا است.

کد خبر : ۳۰۷۲۰۵