خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با رییس مجمع عمومی سازمان ملل:

مایل به کنار گذاشتن هیچ دولتی در پروسه صلح‌سازی منطقه نیستیم

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی در نیویورک با رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص چگونگی پیشبرد اهداف مهم بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در این دیدار با اشاره به برگزاری اجلاس سران در خصوص دستورکار پسا-۲۰۱۵ و اهمیت موضوعات مربوطه از جمله مسائل محیط زیستی که یکی از موارد چالشی در ایران نیز می‌باشد و همچنین تعیین دستور کار برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ شامل تغییرات اقلیمی، محیط زیست، بهداشت، اقتصاد و سایر مسائل مرتبط با توسعه حمایت کشورمان را از سازمان ملل در این زمینه‌ها اعلام کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران را مبارزه با خشونت و افراطی‌گری دانست و اظهار کرد که در نظر است یک برنامه اقدام برای عملی کردن ایده‌های مندرج در قطعنامه «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» که دو سال قبل به ابتکار رییس جمهوراسلامی ایران در سازمان ملل با اجماع به تصویب رسید، تهیه و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد برساند.

ظریف در پاسخ به سوال رییس مجمع عمومی درخصوص بحران منطقه خاورمیانه از جمله سوریه گفت: تنها راه حل این معضل از طریق سیاسی ممکن است و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه طرحی ارائه کرده است که چنانچه بازیگران ذیربط آن را بپذیرند، امید می‌رود بحران حل شود.

وی تاکید کرد که کنار گذاشتن هریک از بازیگران منطقه‌ای باعث تاخیر حل بحران خواهد شد.

وزیر امور خارجه افزود: ایران مایل به کنار گذاشتن هیچ دولت یا بازیگری در پروسه صلح سازی در منطقه نیست و معتقد است که اساسا هیچ طرف درگیری نباید از جریان صلح سازی کنار گذاشته شود.

درخواست کمک سازمان ملل متحد از ایران برای پیشبرد اهداف

موگن لیکتفت رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پس از تبریک به مناسبت حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ با اشاره به دستورکار پسا-۲۰۱۵ و تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه‌ای تا سال ۲۰۳۰، اجرای دستورکار مربوطه و ضرورت تدوین برنامه اقدام ملی توسط همه کشور‌ها را عاملی مهم در نیل به اهداف مشترک دانست و از جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد و پیشرفت برنامه‌های سازمان ملل در این زمینه درخواست کمک و حمایت کرد.

وی در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه و حل بحران موجود، بر کاربرد راه حل سیاسی و استفاده از شیوه‌های دمکراتیک برای اداره کشورهای مبتلابه تاکید کرد.

کد خبر : ۳۰۷۴۷۸