خبرگزاری کار ایران

سیدحسین موسویان:

ایران قبل از توافق هسته‌ای‏، آماده کمک به حل بحران سوریه بود

معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی گفت: ایران قبل از توافق هسته ای هم آماده همکاری برای حل و فصل بحران سوریه بود و اکنون هم موافق حل بحران های منطقه بر اساس چهارچوب دموکراتیک است.

به گزارش ایلنا، نشست هسته‌ای مادرید در مرکز اقتصاد جهانی و ژئوپلتیک دانشگاه مادرید با حضور خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سید حسین موسویان سخنگوی پیشین پرونده هسته‌ای ایران برگزار شد

موسویان در این نشست با اشاره به اهتمام ایران برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای گفت: ایران قبل از توافق هسته‌ای هم برای همکاری در حل بحران سوریه آماده بود و برای حضور در کنفرانس‌های ژنو 1و2 اعلام آمادگی کرد اما آمریکا تحت فشار عربستان مانع از حضور ایران در این کنفرانس‌ها شد.

وی در عین حال تصریح کرد: ایران تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت که گروه‌های افراطی تروریست - تکفیری - وهابی بر سوریه یا منطقه مسلط شوند.

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان یادآور شد:ایران موافق حل بحران‌های سوریه، یمن و بحرین براساس انتخاباتی آزاد و رای اکثریت، حفظ تمامیت ارضی، حذف تروریست‌ها، تامین حقوق اقلیت‌ها ومشارکت همه گروه‌ها در قدرت است.

موسویان با بیان اینکه مشکل پروسه صلح در خاورمیانه نتانیاهو است و نه ایران، گفت:دولت اوباما با تمام ظرفیت برای حل پروسه صلح براساس تشکیل دو دولت فلسطین و اسراییل وارد عمل شد و اکثر کشورهای جهان نیز همراه بودند، اما لابی صهیونیست‌ها و نتانیاهو به محض مشاهده جدیت آمریکا در ختم پروسه صلح و حل مسئله هسته‌ای ایران، وارد پروسه تغییر حکومت در آمریکا و ساقط کردن اوباما شدند.

وی خاطرنشان کرد: از دید آمریکا و همه قدرت‌های جهانی، توافق هسته‌ای تمام راه‌های ساخت بمب هسته‌ای را بسته است و این ادعای درستی است، اما اگر این قدرت‌ها در مورد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای صادق هستند، اصول توافق هسته‌ای با ایران را در کل خاورمیانه اجرا کنند تا خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تحقق یابد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه مشکل ایران با آمریکا و غرب رفتار دوگانه و غیر صادقانه است، گفت: برای مثال اوباما در 2009 در پراگ خواستار جهان بدون سلاح هسته‌ای شد دوسال بعد هم تصویب کرد که یک هزار میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی سلاح‌های و تجهیزات آرسنال هسته‌ای آمریکا در 30 سال آینده هزینه کند. ایران کدام را بپذیرد، ادعای جهان عاری از سلاح هسته‌ای یا بودجه یک هزار میلیاردی برای توسعه نوسازی آرسنال هسته‌ای در آمریکا؟

موسویان خاطرنشان کرد: وقتی من خبر توافق هسته‌ای را شنیدم هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحال شدم از اینکه دیپلماسی پیروز شد و خطر یک جنگ جدید در خاورمیانه مرتفع شد اما ناراحت شدم برای اینکه همین چارچوب را ما در سال 2005 (بهار 1385) پیشنهاد کردیم که به خاطر لجاجت آمریکا در مخالفت با حق غنی‌سازی ایران شکست خورد و 10 سال زمان بیهوده از دست رفت.

وی در پایان گفت: در این 10 سال هم سهم 50 درصدی اروپا در اقتصاد ایران به خاطر همراهی با آمریکا در تحریم‌ها به 15درصد کاهش یافت.

سولانا: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مهمترین خبر سال 2015 است

همچنین در این نشست خاویر سولانا با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ مهمترین خبر سال 2015 است، گفت:ایران با آزادی از قید تحریم‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرد که بتواند نقش سازنده و تعیین‌کننده‌ای در منطقه ایفا کند.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: مهمترین معنی توافق هسته‌ای این است که قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند که ایران یک قدرت منطقه‌ای است، حقوقی دارد، نقش و جایگاهی دارد و باید با ایران وارد گفت‌وگو وهمکاری شد.

سولانا در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: ایران و عربستان دو قدرتی هستند که باید برای حل بحران‌های جاری منطقه مذاکره و همکاری کنند و بدون مذاکره و همکاری ایران و عربستان، بحران‌های جاری منطقه حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کنفرانس‌های ژنو 1و2 در مورد سوریه شکست خورده و همه فهمیده‌اند که بدون ایران و بشار اسد، نمی‌توان مسئله سوریه را حل کرد و اکنون ایران باید نقش سازنده خود برای حل بحران سوریه را ایفا کند.

این دیپلمات پیشین اتحادیه اروپا در ادامه گفت: قدرت‌های جهانی به تعهدات خود در مورد عاری‌سازی خاورمیانه عمل نمی کنند .دنیا باید برای عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی اقدام جدی کرده و پاکستان را هم فراموش نکند.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: اروپا باید نفش فعال‌تری برای تحقق پروسه صلح فلسطین و اسراییل ایفا کند.

کد خبر : ۳۰۷۷۹۷