خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در پاسخ به ایلنا:

بحث پرداخت غرامت به جانباختگان حادثه منا هنوز مطرح نشده است

وزیر کشور با بیان اینکه به محض آماده شدن مقدمات، اجساد قربانیان حادثه منا به کشور منتقل می‌شود، گفت: تاکنون نه از طرف دولت عربستان و نه از طرف ما بحث پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان مطرح نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره غرامت به خانواده‌های جانباختگان اظهارکرد: این مساله تاکنون نه از طرف دولت عربستان و نه از طرف ما مطرح نشده اما مهم این است که ما پیگیری‌های حقوقی را خواهیم کرد و اگر پیگیری‌های حقوقی به نتیجه‌ای برسد، اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در بعضی از خبر‌ها دیدم که از طرف دولت عربستان موضوع غرامت به خانواده مطرح شده است اما این مساله تکذیب می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برای بازگرداندن پیکر جانباختگان حادثه منا به ایران چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: هماهنگی‌های لازم را در فرودگاه مهرآباد انجام داده‌ایم و شرکت هواپیمایی ایران ایر آمادگی دارد که به سرعت پیکر جانباختگان را به ایران منتقل کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: مقرر شده به هر میزان که پیکر جانباختگان آماده بود ابتدا به فرودگاه تهران منتقل شوند و پس از آن توزیع در استان‌ها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در استان‌ها ستادهای ویژه استانی برای سرکشی به خانواده‌های جانباختگان تشکیل شده است. هر زمان که پیکر حجاج به استان‌ها منتقل شود با هماهنگی‌های انجام شده مراسم استقبال و تشییع انجام می‌شود. ما باید تلاش کنیم این مراسم را هر چه با شکوه‌تر برگزار کنیم و همه مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم در شان آنان در نظر بگیریم.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه امروز برخی از رسانه‌ها عبور کاروان پسر شاهزاده پسر عربستان را که منجر به فاجعه منا شده است تکذیب کردند ایا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: امروز عربستانی‌ها تکذیبیه رسمی این خبر را انجام دادند. اما ما پیگیری این موضوع رابه عهده وزارت خارجه گذاشته‌ایم. اخبار ضد و نقیض است و ما موظف هستیم اخبار موثق مورد تایید را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره تجمعات دانشجویی در مقابل سفارت عربستان نیز گفت: وزارت کشور تاکنون مجوز رسمی برای تجمعات صادر نکرده است چرا که در جلسه‌ای که داشتیم نیاز به برگزاری تجمع احساس نشد. اما این آمادگی وجود دارد که اگر این تجمعات در جایی شکل گرفت مدیریت مناسبی صورت گیرد و یک تجمع توام با آرامش را داشته باشیم.

وی ادامه داد: تجمعی که در نمازجمعه صورت گرفته نوعی از این اعتراضات خودجوش مردمی است. اما ما تقاضا داریم این موضوع تا زمانی که حجاج ما به کشور منتقل نشده‌اند، به گونه‌ای نباشد که مسوولین در بعثه دچار مشکل شوند و به نوعی با یک عدم همکاری از سوی عربستان مواجه شوند. باید با حفظ بعد حزن انگیز این حادثه و تالمات روحیه این مساله و تسلی دادن به خانواده‌ها موضوع را مدیریت کنیم.

کد خبر : ۳۰۸۰۶۴