خبرگزاری کار ایران

قشقاوی:

حضور روحانی در نیویورک‎ ظرفیتی دیپلماتیک، برای پیگیری حادثه منا است

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که علت دقیق رخ دادن حادثه منا چه بوده و آن چه که مطرح شده فعلا در حد حدس و گمان است.

به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد علت حادثه منا به جمع‌بندی رسیده‌اید یا نه؟ گفت: در مورد علت این ماجرا فعلا همه چیز در حد حدس و گمان است و هنوز نمی‌شود در موضع رسمی علت اصلی حادثه و عمدی یا غیرعمدی بودن آن را بیان کرد.

وی هم‌چنین درباره اینکه گفته می‌شود قرار است به همراه جنتی، وزیر ارشاد سفری به منطقه داشته باشید ولی هنوز ویزا صادر نشده است؟ اظهار داشت: در حال حاضر هنوز خروجی بررسی‌ها در مورد علت حادثه مشخص نشده است و اولویت اصلی ما در حال حاضر تعیین تکلیف مفقودان و بازگرداندن جان باختگان و مجروحان به کشور است.

اولویت اصلی ایران مباحث کنسولی و انسانی است

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در واقع اولویت اصلی ما مباحث کنسولی و انسانی است در پاسخ به این سوال که مباحثی مطرح شده که برگزاری حج به سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی محول شود گفت: ما در درجه اول بحث‌مان این است که در روابط دوجانبه ایران و عربستان اسناد حقوقی وجود دارد یا خیر؟ بله اسناد حقوقی وجود دارد. در سال 1308 هجری عهدنامه‌ای بین ایران و عربستان به امضا رسید که این عهدنامه هم‌چنان معتبر است و در آن بر ضرورت تامین امنیت زائران ایرانی و ارائه تسهیلات به آن‌ها تاکید شده است. در سال 1346 نیز موافقت‌نامه‌ای فرهنگی بین ایران و عربستان به امضا رسید که بندهایی از آن راجع به تعامل دو دولت در مورد حج و برگزاری خوب حج است. در چند سال اخیر نیز یک قرارداد امنیتی بین وزارت کشور ایران و عربستان تدوین شد و اینها همه علاوه بر پروتکل‌های الحاقی است که بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان وجود دارد.

وی در مورد بحث‌های مطرح شده در ارتباط با کمیته‌های حقیقت یاب تصریح کرد:‌ این گونه مسایل باید در ابتدا از همکاری و تعامل دوجانبه دو کشور شروع شود. ما باید قطعنامه‌های محکمی که داریم را اجرایی کنیم.

قشقاوی ادامه داد: در حال حاضر تاکید می‌کنم بحث اصلی ما تعیین تکلیف مفقودین و بازگشت پیکر جان‌باختگان و مجروحان به داخل کشور است. در حال حاضر ما به همکاری با عربستان در این زمینه فکر می‌کنیم و هر چیزی که بتواند آن را تقویت کند؛ چرا که اگر این همکاری نباشد اهدافی که اشاره شد محقق نمی‌شود. ما تلاش داریم در چارچوب تعاملی و پیگیری بحث‌های کنسولی این مسایل را به پیش ببریم و هر اقدامی که از سوی دولت، مجلس، رسانه‌ها یا حتی در تجمعات صورت می‌گیرد باید معطوف به این سه موضوع باشد و هر چیزی که به این سه موضوع خدشه وارد کند خلاف امنیت ملی است. ما باید از هر آن چه که باعث شود مراتب همکاری بین دو کشور در این قضیه تضعیف شود دوری کنیم.

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که این روزها مباحثی مطرح می‌شود که آیا این قضیه در دادگاه بین‌المللی مثل دادگاه لاهه مورد پیگیری قرار گیرد و یا در محاکم داخلی و یا در قالب دوجانبه؟ اظهار کرد: ستاد ویژه این امر به ریاست وزیر کشور تشکیل شده و تصمیم بر این گرفته شد که هرچه زودتر با حضور حقوقدانان بین‌المللی کشورمان و هم‌چنین حقوقدانان وزارت خارجه به سرپرستی خانم امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل شود، این جلسه امروز تشکیل شد و رییس اداره حقوقی وزارت خارجه نیز در آن حضور داشت که ابعاد مختلف قضیه بررسی شد.

حضور رییس‌جمهور در نیویورک یک ظرفیت دیپلماتیک برای پیگیری حادثه منا است

قشقاوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش حضور رییس‌جمهور در نیویورک را یک ظرفیت دیپلماتیک برای پیگیری این موضوع عنوان کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: هر کار قضایی که بخواهیم انجام دهیم باید از دادگاه محلی آغاز کنیم و بعد اگر اهداف محقق نشد بحث دادگاه بین‌المللی مطرح می‌شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که در مورد این موضوع فقط بحث ایران و عربستان مطرح نیست. 18 کشور دیگر درگیر این موضوع هستند و بسیار مهم است که پیگیری این موضوع با همکاری و هماهنگی دیگر کشورهای مطرح در این موضوع صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث مفقود بودن 2 هزار نفر از 18 کشور مطرح است خاطرنشان کرد: هر کاری که انجام می‌دهیم باید در چارچوب همکاری و هم‌گرایی با این کشورها باشد و همان طوری که اشاره کردم هر کاری در ارتباط با پیگیری حقوقی این موضوع در وهله اول باید از تعامل با آن کشور شروع شود و ما نیز در وهله اول تلاش داریم در چارچوب همکاری و تعامل بین دو کشور این کار را انجام دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که در این قضیه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مسوولیت متوجه دولت عربستان است یادآور شد: در عرصه بین‌المللی همه چیز قابل پیگیری است ولی همان طور که اشاره کردم مهم این است که این موضوع با همکاری و همراهی دیگر کشورها صورت بگیرد و یک همکاری بین‌المللی در این ارتباط وجود داشته باشد. هیچ راهی غیر از این نیست.

قشقاوی به حضور ظریف در اجلاس ویژه وزیران خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: آقای رییس‌جمهور نیز در دیدارهای خود این موضوع را مطرح کرده و در حال پیگیری آن هستند.

معاون وزیر خارجه که شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، در مورد علت صادر نشدن ویزا برای هیات ایرانی جهت سفر به مکه از سوی عربستان گفت‌: آن‌ها بهانه تعطیلات را مطرح کردند چرا که عید قربان در این کشور مفصل‌تر از ماست. تاکنون سه بار کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه اظهار شده است. امیدواریم هرچه زودتر ویزا صادر شود و همکاری مناسب صورت بگیرد.

کد خبر : ۳۰۸۱۲۷