خبرگزاری کار ایران

گروسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جزییات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس درباره حادثه منا

عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: علت اصلی بروز این حادثه‌‌ سوءمدیریت دولت سعودی است و حضور کمیته حقیقت‌یاب و گروه‌های اعزامی هم به همین دلیل انجام خواهد گرفت.

حسین گروسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به برگزاری نشست غیر علنی صبح امروز مجلس جهت بررسی حادثه منا اظهار داشت: جلسه غیر علنی امروز به پیگیری سوءمدیریت‌های نظام آل‌سعود در جریان حادثه منا و همچنین ادامه این سوءمدیریت‌ها پس از وقوع حادثه اختصاص داشت که در این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور و معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان حضور داشتند. لازم است رایزنی‌هایی نیز با کشورهای اسلامی جهت بررسی دقیق‌تر این موضوع انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: قرار است دو گروه ازسوی دولت به عربستان سعودی اعزام شوند که یکی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه دیگر به سرپرستی وزیر بهداشت و درمان اعزام خواهند شد تا با بررسی و رصد اتفاقات از نزدیک گزارش خود را به دولت و مجلس ارائه نمایند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در توضیح علت حادثه منا یادآور شد: به هرحال دو موضوع سوءمدیریت و اقدام عامدانه مطرح است٬ اما ما بر این باوریم که علت اصلی بروز این حادثه‌‌ همان سوءمدیریت دولت سعودی است. قطعاً حضور کمیته حقیقت‌یاب و گروه‌های اعزامی هم به همین دلیل انجام خواهد گرفت.

وی افزود: آنچه مسلم است یکی از عوامل بروز حادثه ناگوار منا محدود کردن راه عبور حجاج به دلیل عبور کاروان مربوط به فرزند شاهزاده سعودی بوده است. با این حال باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد تا بتوانیم نظر قطعی در این خصوص را اعلام کنیم. آنچه مسلم است دولت سعودی کفایت و تدبیر لازم برای مدیریت چنین رویداد بزرگی را ندارد.

نماینده مردم شهریار اضافه کرد: متاسفانه کماکان شاهد فرافکنی دولت سعودی هستیم و مسئولان سعودی به جای عذرخواهی یا حداقل ارسال پیام تسلیت هر روز بهانه‌ای جدید مطرح نموده و حتی در مواردی اتهامات و تهمت‌هایی نیز علیه کشورهای مختلف وارد می‌کنند و به جای التیام‌بخشی نمک به زخم داغداران این حادثه می‌پاشند.

این نماینده مجلس نهم در توضیح علت اعزام دو هیات از سوی دولت به عربستان سعودی اظهار داشت: در حال اعزام دو هیات گوناگون منافاتی با یکدیگر ندارد٬ اما تا زمانی که روادید اعضای این دو گروه اعزامی صادر نشود٬ امکان این سفر‌ها محقق نخواهد شد.

وی افزود: البته روادید گروه اعزامی از سوی وزارت بهداشت صادر شده٬ اما تا این لحظه روادید اعضای گروه اعزامی دیگر به ریاست وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نشده است.

گروسی در پایان در توضیح ورود مجلس به بررسی حادثه منا تصریح کرد: بی‌شک موضوعاتی در این خصوص باید توسط بخش‌های مختلف دولتی از جمله وزارت خارجه، وزارت بهداشت و درمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی سازمان‌های دیگر دولتی انجام بگیرد٬ اما مجلس نیز بنا بر وظیفه نظارتی خود پیگیر امور خواهد بود و در مقاطع مختلف به همکاری با هیات‌های بررسی کننده خواهد پرداخت. البته وظیفه اصلی بررسی‌ حادثه منا با دولت است٬ اما مجلس نیز در جریان این بررسی‌ها همکاری خواهد نمود.

کد خبر : ۳۰۸۲۶۲