خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

وضعیت دریاچه نمک قم نگران‌کننده است

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به صحبت‌های وزیر نیرو مبنی بر امتناع صندوق توسعه ملی از پرداخت اعتبارات مربوط به اجرای طرح‌های آب‌های روستایی، گفت: اختصاص این اعتبارت در لایحه بودجه،با موافقت رهبر معظم انقلاب صورت گرفته و قطعا در این رابطه قانون باید اجرایی شود.

به ‌گزارش ایلنا، نشست مشترک علی لاریجانی با حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و معاونانش و مسئولان استان قم ظهر امروز (یکشنبه 5 مهر ماه) با هدف بررسی مشکلات و آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی به قم برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست، با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه سد کوچری تا پایان سال جاری، گفت: با توجه به ظرفیت این سد، اگر تا سه ماه آینده این سد به اتمام نرسد، مشکلاتی در این رابطه به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: براساس صحبت‌های مطرح شده درنشست امروز، برای اتمام پروژه سد کوچری به حدود 70 میلیارد تومان نیاز است، که این اعتبار باید تأمین شود،البته گفته شده که پیمانکار این پروژه را به دلایلی متوقف کرده و کار نمی‌کند.

لاریجانی بر لزوم اتمام پروژه سد کوچری تأکیدکرد و گفت: این پروژه جزء مواردی است که رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور برای اجرا و اتمام آن تأکید کرده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیشنهادات مطروحه از سوی وزیر نیرو مبنی بر به کارگیری از اسناد خزانه اسلامی و صکوک، افزود: برای اجرای پروژه سد کوچری و طرح‌های مرتبط با آن مانند سرشاخه‌های مرتبط با این پروژه،می‌توان از اسناد خزانه اسلامی و اعتبارات مربوط به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان قم استفاده کرد.

وی تصریح کرد: به نظر من وزارت نیرو باید از نظر مدیریتی پذیرفته و قول دهد که پروژه سد کوچری را تا پایان سال جاری تمام کند.

رئیس قوه مقننه با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دریاچه نمک قم و آینده پیش روی این اکوسیستم، تصریح کرد: در گذشته آب این دریاچه از پساب تولیدی شهر تهران تأمین می‌شد،اما بعد از انتقال این پساب ها به دشت‌ ورامین، عملا دریاچه مذکور به تدریج رو به خشک شدن رفته است.

لاریجانی با بیان اینکه دریاچه نمک قم در صورت عدم اقدامی مؤثر برای تأمین آب آن، درآینده‌ای نزدیک به سرنوشت دریاچه ارومیه تبدیل می‌شود،افزود: درچند وقت اخیرعلما و بزرگان قم نیز نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند، زیرا این روند در نهایت موجب ایجاد طوفان‌های نمک و مشکلات تنفسی می‌شود، از این رو مسئولان وزارت نیرو باید تمهیدات مناسبی را برای رفع این معضل بیاندیشند.

وی گفت:‌ وزارت نیرو دراین رابطه باید کارگروهی را جهت بررسی ابعاد دریاچه نمک قم تشکیل دهد، تا با اقداماتی اساسی از تبدیل شدن این دریاچه به دریاچه ارومیه جلوگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره ضرورت اجرای پروژه انتقال آب به دشت مسیله قم، گفت: قرار است از آب این بخش در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، صنایع و کمربند سبز قم استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت بکارگیری از بخش خصوصی جهت اجرای پروژه انتقال آب به دشت مسیله قم، افزود: برای اجرای این طرح می‌توان از بخش خصوصی استفاده کرده و سپس آب مذکور را به بخش‌های مختلف و مذکور فروخت.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله فاضلاب و پساب قم جزء موضوعات مهم این منطقه است، گفت: وزارت نیرو در این رابطه نیز باید تمهیداتی بیاندیشد.

رئیس قوه مقننه، درباره صحبت‌های وزیر نیرو مبنی بر امتناع صندوق توسعه ملی از پرداخت اعتبارات مربوط به اجرای طرح‌های آب‌های روستایی، افزود: اختصاص این اعتبارت در لایحه بودجه، با موافقت رهبرمعظم انقلاب صورت گرفته و قطعا دراین رابطه قانون باید اجرایی شود.

دراین نشست همچنین، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با اشاره به اقدام صندوق توسعه ملی درباره عدم اختصاص اعتبار 500 میلیون دلاری برای اجرای پروژه آب‌های روستایی، گفت: مسئولان این صندوق اعلام می‌کنند که اعتبارات ما برای اختصاص محدود است،از این رو اعتبارات باید به طرح‌های دارای اولویت اختصاص داده شود و متأسفانه تاکنون هیچ بودجه ‌ای برای این پروژه مهم درنظر نگرفته‌اند.

چیت‌چیان درباره برنامه وزارت نیرو جهت ساماندهی فاضلاب و پساب شهر قم،افزود:‌ به نظر کارشناسان وزارتخانه، بهتر است به جای انتقال پساب شهر قم به نقاط دیگر،با حفر چاه‌های جذبی، از این آب جهت غنی کردن سفره‌های زیر زمینی منطقه استفاده کرد.

وزیر نیرو با اشاره به پروژه انتقال آب به دشت مسیله قم، تاکید کرد:‌ کل اعتبار این پروژه 135 میلیارد تومان بوده، که تاکنون یک ریال هم اختصاص داده نشده است، از این‌رو به نظر ما می‌توان برای اجرای این پروژه از روش bot استفاده کرد، تا این پروژه به پیش برود.

وی در رابطه برنامه‌های پیش‌روی برای احیای دریاچه نمک قم، تصریح کرد: شاید بشود برای احیای این دریاچه از پساب شهر قم استفاده کرد، البته در چند سال اخیر به علت کاهش نزولات اسمانی،عملا تالاب‌ها و دریاچه‌ها با کم آبی روبه‌رو شده اند.

این عضو کابینه دولت یازدهم،تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش سطح آب دریاچه نمک قم،کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن قم رود است.

چیت چیان با اشاره به ضرورت اختصاص و تأمین اعتبارات جهت اجرا و اتمام پروژه سد کوچری و مسائل مرتبط با آن مانند سرشاخه‌ها، تصفیه خانه، انتقال برق و جاده‌های کناری، تصریح کرد: برای اتمام پروژه و مسائل مرتبط با آن، اعتباراتی نیاز است که می‌توان این اعتبارات از محل‌هایی مانند صکوک، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت استفاده کرد، تا ضمن پرداخته بدهی‌های گذشته این پروژه، طرح مذکور به اتمام برسد.

کد خبر : ۳۰۸۳۶۸