خبرگزاری کار ایران

دفاع باهنر از روحانی٬ ظریف و آخوندی؛

پس از بازگشت زوار در مورد عربستان تصمیم می‌گیریم/ پیش‌بینی ردصلاحیت هزار نامزد

نایب رییس مجلس گفت: حادثه منا ناشی از کوتاهی مقام‌های سعودی بوده است٬ اما اینکه با آنها چه رفتاری داشته باشیم بعد از بازگشت زائران به ایران تصمیم می‌گیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدرضا باهنر در نشست خبری خود که در محل ساختمان جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد٬ درباره وضعیت شورای هماهنگی اصولگرایان گفت: قرار نیست در صورت تشکیل شورای هماهنگی کسی تفکر خود را تغییر دهد و ما سعی می‌کنیم نیروهای تندرو و کندرو را کنار هم جمع کنیم.

باهنر با تاکید بر نقش‌آفرینی اساسی لاریجانی و اعضای فراکسیون رهروان ولایت در ائتلاف اصولگرایان گفت: جبهه پایداری در این سال‌ها تجربه کسب کرده و از تندروی‌های سابق آن کاسته شده است و امکان بیشتری برای ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرا دارد.

باهنر با تاکید براینکه ما پایه‌گذار ائتلاف اصولگرایان نیستیم٬ گفت: ‌جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پایه‌گذار این ائتلاف هستند.

باهنر درباره گزارش کمیسیون ویژه برجام گفت: اعضای این کمیسیون کار سنگینی انجام دادند و با وجود تسهیلات کار را پیش بردند و ان‌شاءالله فردا سه‌شنبه یا نهایتاً روز چهارشنبه گزارش خود را در صحن علنی مجلس قرائت خواهند کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد: درباره برجام قانونی در مجلس تنفیذ شود٬ اما این قانون و برخی حاشیه‌ها باید در صحن علنی بررسی شود.

محمدرضا باهنر در پاسخ سوالی درباره عملکرد دولت بعد از حادثه منا گفت: روحانی در مقطع حساسی به سازمان ملل رفته بود و فرصت ملاقات با بسیاری از سران کشورهای دنیا را داشت و خبر حادثه منا نیز در حین سفر به ایشان رسیده بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی توقع داشتند روحانی‌‌ همان ابتدا به ایران بازگردد٬ گفت: با این حال فرصت حضور در سازمان ملل و همایش‌های آن فرصت بسیار مهمی بود و ایشان برای همین حادثه منا نیز ملاقات‌های بسیار مهمی انجام دادند و با این وجود سفر خود را نیمه‌کاره‌‌ رها خواهند کرد و امروز به تهران بازمی‌گردند.

باهنر با اشاره به نقش جامعتین در ائتلاف اصولگرایان گفت: به طور سنتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات نامزد معرفی نمی‌کند و در ‌‌نهایت در‌‌ همان قم چند نفر را معرفی می‌کند و بیشتر نقش رهبری و هماهنگی بین اصولگرایان را دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ درباره نقش مدیران دولت احمدی‌نژاد در شورای هماهنگی اصولگرایان گفت: مدیران دولت نهم و دهم گرایش‌های فکری متفاوتی دارند. برخی از آنها طرفدار آقای مشائی و احمدی‌نژاد هستند و برخی فقط احمدی‌نژاد را دوست دارند و برخی به‌خاطر مسائل ملی و با وجود مخالفت‌ها در کنار دولت قبلی باقی ماندند. ما نیز برای همکاری با این افراد خطوط قرمز فتنه و انحراف را تعیین کردیم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: برخی از وزیران و استانداران دولت نهم و دهم از شهرهای مختلف نامزد خواهد شد و براساس معیارهای شورای هماهنگی ممکن است در یک حوزه رقیب ما باشد و در یک حوزه دیگر از حمایت شورای هماهنگی برخوردار شود.

محمدرضا باهنر پیش‌بینی کرد در انتخابات آینده چهار هزار نامزد ثبت‌نام کنند و سه هزار نفر آنها تایید صلاحیت شوند٬ گفت: بررسی گرایش سیاسی و مقبولیت و توانایی این افراد در شورای هماهنگی اصولگرایان انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح رسیدگی به اموال مسئولان به تاریخ بررسی این طرح از مجلس سوم و ایراداتی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح گرفته است٬ اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم این طرح به‌گونه‌ای باشد که اموال عمومی این مسئولان که تعداد آنها بالا و نزدیک ۲۰۰ هزار نفر است٬ در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد و مردم درباره صداقت مسئولان یا افزایش ناگهانی این اموال قضاوت کنند. با این حال کنترل اموال مسئولان به طریقی که در قانون اساسی برای رهبر انقلاب و رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد در اصل ۱۴۲ قانون اساسی پیش‌بینی شده است قابل تامین به همه ۲۰ هزار مسئول قانون فعلی نیست و هزینه و وقت زیادی برای قوه قضائیه ایجاد می‌کند.

باهنر درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: الکترونیکی شدن سیستم انتخابات را باید شورای نگهبان با وسواس بیشتری پیگیری کند٬ چراکه مختل شدن سیستم الکترونیکی ممکن است موجب تخلفات گسترده شود.

وی درباره صندوق شفاف در انتخابات نیز گفت: صندوق شفاف معایب و مزایایی دارد و با اینکه موجب اطمینان بیشتر مردم می‌شود٬ اما مخفی بودن رای را مخدوش می‌کند و باید به شکلی مانع این کار شد.

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که عملکرد عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی را ضعیف خوانده بود و خواستار عزل او از طریق استیضاح بود٬ گفت: ما نمی‌خواهیم عملکرد دولت نهم و دهم را در این جلسه بررسی کنیم٬ ولی پروژه‌هایی مثل مسکن مهر از دو جهت قابل بررسی هستند؛ یکی از حیث اجرایی و یکی از بحث اقتصاد کلان.

باهنر تاکید کرد: با وجود اینکه دولت‌های نهم و دهم در طرح مسکن مهر توانستند بسیاری از مردم را صاحب خانه کنند٬ اما مشکلات بسیار زیادی نیز سر راه دولت قرار دارد و به عنوان مثال هزینه تامین مدارس برای مسکن مهر از هزینه سالانه آموزش و پرورش برای تامین مدارس بیشتر است یا در مورد تامین راه٬ یا به عنوان مثال در همین پردیس تهران تامین آب آشامیدنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

محمدرضا باهنر با اشاره به اینکه عباس آخوندی از وزیران قدرتمند و استراتژیست دولت روحانی است و با عزل وی از طریق استیضاح مخالف است٬ پیش‌بینی کرد: عباس آخوندی در جلسه استیضاح مثل روز رای اعتماد با رای بالای نمایندگان به کار خود در وزارتخانه بازگردد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: به عنوان یک فردی که از اقتصاد سررشته دارد٬ فکر می‌کنم مسکن مهر ۱۰ درصد در تورم کمرشکن ۴۵درصدی کشور تاثیر داشته است٬ گفت: برای تکمیل مسکن مهر نیز نیاز است چنین تورمی به کشور وارد شود و ممکن است فردی بگوید خانه دار شدن یک میلیون خانوار و افزایش تورم ۱۰ درصدی به ۱۷ میلیون خانوار دیگر کار درستی نیست و یک دولت دیگر ممکن است این کار را اشتباه و تورم مضاعف را فشار روی اقشار ضعیف جامعه قلمداد کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بدهکاری بالای وزارت نیرو و وزارت راه به پیمانکاران بخش خصوصی گفت: به عنوان مثال هنوز پول پیمانکار راه‌آهن اصفهان – شیراز که در دولت قبلی و در سال ۸۸ افتتاح شده بود٬ پرداخت نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به بدهکاری ۴۰ هزار میلیاردی بانک مسکن به بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه پایه مالی در ایران ضریب ۵ دارد پرداخت این بدهی به معنی تزریق ۲۰۰ هزار میلیارد پول به بازار است که موجب تورم کمرشکن خواهد شد.

وی به بدهکاری ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت به بخش عمران به پیمانکاران بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این رقم ده برابر بودجه عمرانی کشور است و با توجه به سهم ۱۰ درصدی استهلاک در بودجه اصل این بدهکاری هر سال ادامه خواهد داشت.

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری که عملکرد عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی را ضعیف خوانده بود و خواستار عزل او از طریق استیضاح بود٬ گفت: ما نمی‌خواهیم عملکرد دولت نهم و دهم را در این جلسه بررسی کنیم٬ ولی پروژه‌هایی مثل مسکن مهر از دو جهت قابل بررسی هستند؛ یکی از حیث اجرایی و یکی از بحث اقتصاد کلان.

نایب رییس مجلس نهم تاکید کرد: با وجود اینکه دولت‌های نهم و دهم در طرح مسکن مهر توانستند بسیاری از مردم را صاحبخانه کنند٬ اما مشکلات بسیار زیادی نیز سر راه دولت فعلی قرار دارد و به عنوان مثال هزینه تامین مدارس برای مسکن مهر از هزینه سالانه آموزش و پرورش برای تامین مدارس بیشتر است یا در مورد تامین راه همین‌طور یا به عنوان مثال در همین پردیس تهران تامین آب آشامیدنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

باهنر درباره اهمیت انتخابات در ایران گفت: به دلایل متنوع مردم به انتخابات اهمیت می‌دهند که مهم‌ترین آن این است که عملکرد آقایان هاشمی، خاتمی، ‌احمدی‌نژاد و روحانی فارغ از هر گونه ارزشگ‌ذاری روی زندگی مردم تاثیرگذار بوده است و درعمق خانواده‌ها مثل وضعیت اقتصادی، آزادی، طلاق و... تاثیرگذار بوده است.

باهنر درباره حضور مداحان در تهیه لیست انتخاباتی اصولگرایان گفت: مداحان نیز مانند بسیج و امور مساجد و وعاظ و نظامیان در کنار اصولگرایان خواهند بود و دست آنها را می‌فشاریم٬ اما در حلقه بالایی و اصلی تصمیم‌گیری ما نخواهند بود و مدیریت کننده لیست‌های اصولگرایی نیستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد محمدجواد ظریف در قبال حوادث منا گفت: تصمیم حضور در تهران و رسیدگی به امور حجاج یا ماندن در نیویورک و رایزنی با بیش از ۱۰۰ رئیس جمهور و ۱۵۰ وزیر خارجه را بهتر است به عهده مجریان بگذاریم و این حق را به‌ آنها بدهیم که در این موقعیت حساس بهترین تصمیم را بگیرند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اساسی ما در زبان نفهمی آل‌سعود است و اگر خوشبینانه به این وقایع نگاه کنیم این اتفاق ناشی از کوتاهی و نابخردی آنان بوده است٬ اما اینکه با آنها چه رفتاری داشته باشیم بعد از بازگشت زائران به ایران تصمیم می‌گیریم.

کد خبر : ۳۰۸۶۸۲