خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری:

لجاجت عربستان در عدم صدور مجوز برای گروه‌ امداد، بی‌اخلاقی است

وزیر دادگستری گفت: ما در قبال موضوع منا تکلیف داریم و مسایل حقوق جمعی امت اسلام، حقوق فردی جانباختگان و مصدومین و نیز مسایل سیاسی مرتبط را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، صبح امروز در ادامه بحث تفسیر قرآن مجید در جمع مسئولان و کارکنان وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به حوادث تلخ و تاسف باری که در جریان انجام مناسک حج در عربستان سعودی اتفاق افتاد و منجر به فوت تعداد زیادی از زایران بیت الله و به خصوص هموطنان عزیز شد، از سوء مدیریت مسئولان عربستانی در این حادثه انتقاد کرد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه این اولین بار نبوده که شاهد چنین اتفاقات تاسف باری در زمان برگزاری مراسم حج ابراهیمی بوده‌ایم٬ اظهار کرد: متاسفانه همه ساله شاهد مرگ و مصدومیت جمعی از زوار در جریان مناسک حج بوده‌ایم که این امر بیانگر مدیریت ضعیف و غیرمسئولانه متولیان برگزاری مراسم حج است.

وی در این خصوص افزود: مشاهده صحنه‌های غمبار و تاسف برانگیز کشته شدگان این حادثه توصیف‌کننده نگاه غیر اسلامی، غیر انسانی و حتی سبعانه مسئولان برگزار کننده مراسم است که پس از بروز حادثه نیز عملکرد و برخوردهای بسیار توهین‌آمیز و غیرانسانی با حادثه دیدگان و افرادی که به قصد کمک رسانی وارد عمل شده بودند را داشته‌اند.

پورمحمدی همچنین به تاثیر منفی انتشار تصاویر این حادثه در رسانه‌های جهانی اشاره کرد و گفت: واضح است که برداشت دیگران از اسلام و مسلمانان پس از دیدن چنین صحنه‌هایی که در کانون اسلام و مرکز وحی الهی اتفاق می‌افتد برداشتی بسیار نامناسب و منفی خواهد بود؛ به ویژه در شرایط کنونی که شاهد رفتار وحشیانه گروهای افراطی نظیر داعش که با نام اسلام، دست به جنایاتی شنیع و وحشتناک می‌زنند، هستیم که منجر به مخدوش شدن چهره رحمانی اسلام و مسلمانان در سطح افکار عمومی شده است.

وی با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان عربستانی گفت: تکبر و لجاجت مسئولان عربستانی در عدم صدور مجوز برای فعالیت گروه‌های امدادی، اوج بی‌مسئولیتی و بی‌اخلاقی در رفتار آنان را نشان داد، اما به هر صورت ما از تمامی جهات پیگیر موضوع هستیم.

وزیر دادگستری ضمن بیان این مطلب که ما در قبال این موضوع تکلیف داریم و تمام تلاشمان را نیز خواهیم کرد، تاکید کرد: در این قضیه با جریان ظالم استکباری و عمال خود فروخته روبرو هستیم، اما با این وجود مسایل حقوق جمعی امت اسلام، حقوق فردی جانباختگان و مصدومین و نیز مسایل سیاسی مرتبط را با جدیت پیگیری خواهیم کرد؛ همچنین نسبتهای ناروایی که مدیران نالایق و عالمان دینی آنان به تفکر، معارف دینی و حجاج ما می‌دهند نیز از دید ما پنهان نخواهد بود و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

پورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و پیام رییس جمهور محترم نیز ذکر شد، این موضوع را با تدبیر، قدرت و قاطعیت پیگیری خواهیم کرد و در ابتدا، مهم‌ترین مساله رسیدگی به امور مفقودین و آسیب دیدگان حادثه است و در ادامه نیز با قاطعیت و تدبیر، وظیفه و رسالت سنگین خود در این رابطه را به انجام می‌رسانیم.

وی همچنین از وجود حس همدلی و هوشیاری ملت در قبال این حادثه تقدیر کرد و گفت: احساس مسئولیت مردم و دغدغه از اینکه چنین مسایلی نباید تکرار شود و مسببین آن نیز باید به سزای اعمالشان برسند، قابل تقدیر است؛ موج همدلی و همراهی مردم نشان دهنده فهم عمیق اجتماعی جامعه مسئولیت‌شناس و به روز ماست که در شبکه‌های اجتماعی نیز به وضوح قابل مشاهده است و حتی در برابر معدود اظهار نظرهای ناآگاهانه عکس العمل بسیار دقیق، انسانی و عالمانه مشاهده می‌کنیم.

کد خبر : ۳۰۸۷۰۱