خبرگزاری کار ایران

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل:

توافق هسته‌ای جهان را امن‌تر کرد/ برای حل بحران سوریه حاضریم با ایران و روسیه همکاری کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز-دوشنبه- در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل بر جنگ با تروریسم و حل بحران‌های جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا امروز-دوشنبه- در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل برای حل بحران‌های جهانی از جمله پناهجویان و همین‌طور جنگ با تروریسم سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: « ۷۰ سال پس از تاسیس سازمان ملل می‌طلبد که نگاه دوباره‌ای داشته‌باشیم به آنچه که اعضای این سازمان به دست آورده‌اند. از خاکستر جنگ جهانی دوم بعد از مشاهده قدرت غیر قابل تصور اتمی، ایالات متحده با بسیاری از کشور‌ها در این مجمع همکاری کرده است و مانع از یک جنگ سوم جهانی شده است.»

اوباما افزود: «ایالات متحده با ایجاد ائتلاف با رقبای خود از ظهور دموکراسی‌های جدید که به مردم خودشان پاسخگو باشند حمایت کرده است و به این ترتیب نظام بین‌الملل به آن‌هایی که جنگ را به همکاری ترجیح می‌دهند، هزینه‌ای را تحمیل می‌کنند. سازمانی تاسیس شده است که کرامت انسان‌ها را به رسمیت شناخته‌ و این ثمره ۷۰ سال فعالیت است.»

وی تصریح کرد که این ایده‌ال سازمانی است که تلاش می‌کند در بهترین شکل خود کار را دنبال کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: « البته خیلی اوقات پیش آمده است که هر کدام از ما نتوانستیم به این آرمان‌ها پایبند باشیم در طول ۷۰ سال گذشته جنگ‌های وحشتناک هزینه‌ها و تلفات بسیار زیادی را به بار آورده است اما، همچنان آهسته و پیوسته جلو رفتیم و تلاش کردیم سیستمی از حاکمیت قانون را درست کنیم که بهتر و قوی‌تر از گذشته هستند.»

وی ادامه داد: « این نظم جهانی است که باعث پیشرفت‌های شگرف و بی‌نظیری در آزادی انسان‌ها شده است. این تلاش جمعی است که باعث همکاری‌های دیپلماتیک بین قدرت‌های بزرگ جهانی شده و توانسته است اقتصادی را تحکیم کند که میلیارد‌ها نفر را از فقر بیرون کشید. این قواعد و اصول بین‌الملل است که باعث شده است کشورهای بزرگ در تحمیل قدرت خود به کشورهای کوچک محدود شوند و به ظهور دموکراسی‌های جدید و آزادی‌های فردی در تمام قاره‌های جهان کمک کرده است.»

اوباما تاکیدکرد: « این پیشرفت واقعی است و می‌تواند با سند نمایش داده شود. با گرسنه‌هایی که به آن‌ها غذا داده می‌شود، با بیماری‌هایی که بر آن‌ها فائق می‌شود و با صلح‌هایی که روی آن توافق می‌شود اما، ما امروز جمع شده‌ایم برای آن‌که ببینیم پیشرفت جهانی هرگز در یک خط مستقیم جلو نمی‌رود. کار ما هنوز تمام نشده است و امواج خطرناکی وجود دارند که می‌توانند ما را دوباره به یک دنیای تاریک‌تر و پرهرج و مرج‌تر بازگردانند.»

رئیس جمهور آمریکا یادآور شد: « امروز  شکست مرزهای بزرگ را می‌بینیم. ناکامی کشورهای شکننده را شاهد هستیم که باعث می‌شود جمعیت‌های بزرگی در مقایس‌های اسطوره‌ای جابجا شوند. شبکه‌های بی‌رحم ترور که این خلاء را پر کرده‌اند و شبکه‌هایی که به برخی قدرت می‌دهند در مواردی، مورد بهره‌برداری کسانی قرار می‌گیرد که اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند و جوانان ما را به افراطی‌گری می‌کشند.»

اوباما گفت: « تغییر و جابجایی سرمایه در دنیا رشد اقتصادی را بیشتر کرده است اما، از طرف دیگر ضررهایی هم مانند تشدید نابرابری داشته است. کسانی هستند که می‌گویند ارزش‌هایی که در منشور سازمان ملل گنجانده شده دست‌نیافتنی است و تاریخ انقضاء آن‌ها تمام شده و مناسب زمان حال نیستند. بحث می‌کنند که باید برگردیم به قواعدی که در طول تاریخ بشر قبل از تاسیس سازمان ملل وجود داشت. این اعتقاد که قدرت یک بازی برد  و باخت است را قبول دارند و این‌که هر که قدرت داشته باشد حق هم دارد و هر کشوری قوی‌تر باشد باید اراده خود را بر کشورهای ضعیف‌تر تحمیل کند و آزادی فردی برای آن‌ها مهم نیست وبحث می‌کنند که در دوران تغییرات شگرف باید نظم را با قدرت در جامعه اعمال کرد.»

وی مدعی شد: « بر همین اساس است که می‌بینیم خیلی از قدرتهای بزرگ به گونه‌ای عمل می‌کنند که با قواعد بین‌الملل منافات دارد و می‌بینیم که خیلی از اصول حقوق بشر در حال تحلیل رفتن است. می‌گویند این نوع عقب‌گرد لازم است، برای آن‌که بتوانیم جلوی هرج و مرج را بگیریم و تنها راهی است که می‌توان با آن تروریسم را از بین ببریم و جلوی مداخله‌گری خارجی را بگیریم. بر اساس همین قاعده آن‌ها می‌گویند باید از  رهبرانی چون «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه حمایت کنیم که بمب بشکه‌ای روی مردم می‌ریزد وکودکان را قتل‌عام می‌کند زیرا که به گفته آن‌ها، گزینه دیگر از این هم بد‌تر است.»

اوباما گفت: « تجلی‌این بدبینی فزاینده در نظام بین‌الملل را حتی می‌توان در پیشرفته‌ترین دموکراسی‌های خودمان نیز  مشاهده کنیم. تحرکات در جبهه افراطی چپ وراست باعث می‌شود گاهی اوقات ایمان ما به اصول خود ما تحلیل برود، از جمله این‌که بیرون نگه داشتن پناهجو‌ها را می‌بینیم که ترس و بیم‌های مردم عادی مورد سوء استفاده قرار گرفته است و از طرفی به فرقه‌گرایی و‌نژاد پرستی و ضد یهودی‌گرایی دامن زده شود.»

وی تاکیدکرد: « ایالت متحده نیز از این طرز فکر و ذهنیت مصون نبوده است و با وجود این‌که اقتصاد ما رو به رشد بوده و نیروهای ما از عراق وافغانستان به خانه برگشتند، باز هم در این کشور راجع به نقش آمریکا صحبت‌هایی را می‌شنویم مبنی بر این‌که چگونه ایده قدرت طرح می‌شود. قدرتی که خود را در مقابله با دشمنان قدیمی تعریف می‌کند، خود را در مقابله با چین رو به ظهور، ‌ایران انقلابی یا روسیه تعریف می‌کند. می‌بینیم که خیلی‌ها این بحث را در آمریکا پیش می‌کشند. بحث آن‌ها این است که تنها قدرت آمریکا لفاظی‌های تند و نمایش‌های قدرت نظامی است. براساس صحبت‌های آن‌ها، همکاری و دیپلماسی جواب نمی‌دهد. به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده نگران خطرهایی هستم که پیش روی ما قرار دارند، خطرهایی که هر روز فهرست آن‌ها را روی میز خودم می‌بینم. به عنوان رهبر بزرگ‌ترین ارتشی که بشر در طول تاریخ دیده است، هرگز در حمایت از کشور خودم تردید نخواهم کرد.

اوباما گفت: ما نمی‌توانیم به عنوان ملت‌های جهان به گذشته‌ برگردیم. نمی‌توانیم به عقب نگاه کنیم. ما در یک دنیای بهم پیوسته زندگی می‌کنیم. دنیایی که همه ما در موفقیت دیگری سهم دارد.

وی با بیان اینکه هیچ ملتی در این مجمع نمی‌تواند خود را از خطر تروریست محفوظ کند و خود را از ریسک بحران مالی و بحران پناه‌جوها و یا گرمایش زمین مصون بدارد‏، گفت: هرج و مرجی که امروز می‌بینیم فقط ناشی از رقابت بین ملت‌ها و یک ایدئولوژی واحد و خاص نیست. وقتی همه به طور کار‌آمد با یکدیگر کار کنیم همه ما هزینه آن را خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: این گفته هم برای دیگران و هم برای ایالات متحده صدق می کند. هر چقدر اقتصاد و نیروهای مسلح ما قوی باشند، این حرف برای ما هم مصداق دارد. ما این را درک می کنیم که ایالات متحده به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل دنیا را حل کند. در عراق، آمریکا این درس سخت را گرفت که با وجود نیروهای قوی،شجاع و هزینه تریلیون‌ها دلار از خزانه ما نتوانست به تنهایی در یک کشور خارجی ثبات را ایجاد کند.

وی گفت: تا ما با ملت‌های دیگر  تحت حاکمیت قانون همکاری نکنیم  و به فعالیت‌های خود مشروعیت ندهیم، موفق نخواهیم شد تا با ایده‌هایی مقابله کنیم که کشورهایی مثل عراق را به جنگ کشانده است. هر نظمی که ارتش‌های ما بتوانند تحمیل کنند، نظم موقتی خواهد بود همانطور که قدرت نمی‌تواند به خودی خود در جهان نظمی ایجاد کند. معتقدم سرکوب هم نمی‌تواند به خودی خود باعث انسجام اجتماعی بین ملت‌ها شود.

اوباما خاطر نشان کرد: تاریخ 20 سال گذشته نشان می‌دهد در دنیای امروز دیکتاتوری‌ها بی‌ثبات هستند. مردهای قدرتمند امروز جرقه‌های انقلاب‌های فردا خواهند شد. شما می‌توانید مخالفان خود را به زندان بیاندازید اما نمی‌توانید ایده‌ها را زندانی کنید. شما می‌توانید دسترسی به اطلاعات را کنترل کنید اما نمی‌توانید یک دروغ را به حقیقت تبدیل کنید.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: این یک توطئه سازمان‌های غیر دولتی آمریکایی نیست که بخواهند آن را شفاف سازی کنند. امروز شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی وجود دارد و تمایل مردم برای اداره امور خودشان است. در دنیای امروز ملاک قدرت براساس میزان اراضی که دست شما است، تعریف نمی‌شود. قدرت ملت‌ها امروز براساس موفقیت، نوآوری و تخیل مردم آن کشورها ساخته می‌شود.  این هم بسته به حقوق فردی و امنیت‌های فردی است که به شهروندان یک جامعه داده می شود.

وی افزود: سرکوب‌های داخلی و تجاوزگری‌های خارجی هر دو پیامد شکستی هستند که به واسطه نادیده گرفتن ارزش‌های منشور سازمان ملل پیش می‌آید. همبستگی که بخواهد از طریق هیولاسازی از دیگران و فرقه‌گرایی مذهبی وقومی گرایی ایجاد شود شاید به طور موقت قدرتی را نشان دهد اما در طول زمان ضعف خود را نشان خواهد داد و به ما می‌گوید قدرت‌های تاریکی که در این گونه لفاظی‌ها خود را نشان می‌دهند دنیای ما را از امنیت خالی خواهد کرد. ما قبلا در این مرحله بودیم و نباید الان به عقب برگردیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: من فکر می‌کنم ما باید به جای این عقب‌گرد در تلاش برای رسیدن به ایده‌آل‌های خود جلو برویم نه اینکه پشت به ایده‌آل‌های مان بکنیم. ما باید به امیدهای والای خودمان فکر بکنیم نه به ترس‌هایی که در وجودمان نهفته شده است. ما زمانی به امنیت می‌رسیم که به دنبال قواعد بین‌الملل برای همکاری باشیم نه برای دامن زدن به جنگ. ملت‌های قوی این مسئولیت را دارند که نظم بین‌المللی را محافظت کنند.

وی افزود: بعد از اینکه من رئیس جمهور شده‌ام گفتم یکی از دستاوردهای مهم سازمان ملل، نظام خلع سلاح هسته‌ای توسط تخطی ایران به خطر افتاد. بر همان اساس سازمان ملل تحریم‌های زیادی را علیه ایران اعمال کرد و خیلی از کشورها با ما همراه شدند. همه ما نشان دادیم که قراردادها و توافق‌ها یک معنی دارد اما فهمیدیم که تحریم کردن یک کشور فقط برای مجازات آن کشور نبود هدف ما این بود که دنیا بتواند نشان دهد که فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز است .

اوباما گفت: برای دو سال آمریکا و شرکای ما از جمله روسیه و چین با هم در طول مذاکراتی پیچیده کنار هم ایستادند نتیجه آن توافق جامع و پایداری است که جلوی دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد و در عین حال اجازه می‌دهد ایران به فرآیندهای صلح‌آمیز هسته‌ای خود نیز ادامه دهد. این توافق باعث شد ممنوعیت تولید سلاح هسته‌ای اعمال شود و احتمال جنگ کاهش پیدا کندودنیا ما امن‌تر شود.

قصد بازگشت به دوران جنگ سرد را نداریم

وی ادامه داد: این قدرت نظام جهانی است آن هم وقتی که باید آنطور که لازم است کارآمدی خود را نشان دهد. پایبندی به قواعد و نظم بین‌الملل ما را در مقابله با چالش‌های دیگرمان می‌تواند آموزش دهد. با نگاهی به الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه می‌بینیم آمریکا منافع اقتصادی زیادی در کریمه ندارد. ما می دانیم که تاریخ پیچیده و عمیقی بین روسیه و اوکراین وجود دارد اما نمی‌توانیم کنار بایستیم وقتی حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور به این شکل آشکار نقض می‌شود. اگر این اتفاق در اوکراین رخ بدهد، می‌تواند در هر یک از کشورهایی که در اینجا جمع شده‌اند نیز اتفاق بیافتد. این مبنای تحریم‌هایی است که آمریکا و شرکایش علیه روسیه اعمال کرده اند. هدف ما بازگشت به دوران جنگ سرد نیست.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: خیلی از نخبگان ما همیشه نسبت به روسیه بدبین بودند و فکر می‌کنند جنگ سرد دوباره شروع شده است. الان مردم اوکراین بیش از هر زمان دیگری علاقه‌مند هستند تا با اروپا و غرب هماهنگ شوند تا با روسیه. تحریم‌ها باعث شده که اقتصاد روسیه تضعیف شود و مردم روسیه آگاه‌تر شوند. تصور کنید اگر به جای این کارها روسیه وارد یک کارزار دیپلماتیک می‌شد تا تضمین کند که منافعش در مذاکره با جامعه بین‌الملل تضمین می‌شود هم برای اوکراین بهتر بود هم برای روسیه و هم برای همه دنیا. برای همین است که ما همچنان اصرار داریم این بحران حل شود به نحوی که اجازه دهیم یک کشور دموکراتیک و دارای حاکمیت ملی بتواند کشور خود را کنترل کند.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم ما یک روسیه قوی می خواهیم که در همکاری با ما سرمایه‌گذاری بکند به شکل مشابه در جنوب چین ایالات متحده ادعایی بر اراضی آن منطقه ندارد اما مانند هر ملتی که اینجا گردآمده منافع ما در این است که با آزادی کشتیرانی تجارت را در چارچوب قواعد بین‌الملل تضمین کنیم نه براساس این قاعده که هر که زورش بیشتر است حق دارد. ما از این اصول حمایت می‌کنیم در عین حال از تلاش روسیه و چین برای رسیدن به راه‌حل پشتیبانی‌می کنیم.

اوباما با تاکید براینکه من همه این حرف‌ها را با علم به اینکه دیپلماسی کار مشکلی است می‌‌گویم عنوان کرد: من درک می‌کنم برخی مواقع نتایج دیپلماسی نیز می‌تواند مطلوب نباشد و با مقبولیت مواجه نشود اما فکر می‌کنم سران کشورهای بزرگ وظیفه دارند اینگونه ریسک‌ها را کنند. به خاطر اینکه ما اینقدر قدرت داریم که اگر دیپلماسی جواب نداد از منافع خود حمایت کنیم.

وی افزود: من معتقدم برای جلورفتن در دنیای امروز باید آنقدر قدرت داشته باشیم که بفهمیم کاری که امروز انجام می‌دهیم جواب نمی‌دهد. برای 50 سال ایالات متحده دنبال سیاستی در ارتباط با کوبا بود که کمکی به بهبود زندگی مردم کوبا نکرد ما این سیاست را عوض کردیم. همچنان با دولت کوبا اختلاف داریم و از حقوق بشر در کوبا حمایت کرده و سعی می‌کنیم از طریق روابط دیپلماتیک این مسئله را حل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: این ارتباط‌ها باعث پیشرفت بیشتر می‌شود. مطمئن هستم از قبل این پیشرفت‌ها، کنگره تحریم‌هایی را که نباید در حال حاضر روی کوبا باشد را لغو خواهد کرد. تغییر یک شبه در کوبا حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر کوبا هم به دنبال همکاری با ملت‌های دیگر برود می‌‌تواند موفقیت خود را تضمین کند. اگر به نفع قدرت‌های بزرگ باشد که از قواعد بین‌الملل حمایت کنند، منافع بقیه ملت‌ها نیز این است که از این قواعد حمایت کنند. در سراسر دنیا از سنگاپور، کلمبیا و تا سنگال واقعیت‌ها نشان می‌دهد وقتی ملت‌ها به دنبال صلح جهان شمول و اهداف مسالمت آمیز و همکاری با دیگر ملت‌ها هستند به موفقیت می‌رسند این مسیر در حال حاضر برای کشوری مثل ایران وجود دارد.

اوباما با بیان اینکه مردم ایران یک تاریخ پرافتخار دارند خاطر نشان کرد: مردم ایران ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند اما شعار دادن مرگ بر آمریکا شغل ایجاد نمی‌کند و ایران را امن‌تر نمی‌کند اگر ایران دنبال مسیر دیگری برود نه فقط برای امنیت منطقه بهتر خواهد بود بلکه برای مردم ایران و دنیا نیز بهتر است البته در دنیا ملت‌هایی هستند که درس‌های تاریخ را رد می‌کنند.

اوباما با تاکید براینکه جنگ داخلی منازعات منطقه‌ای و فرقه‌گرایی باعث ایجاد تروریسم می‌شود گفت: جایی که نظم کاملا از بین رفته ما باید اقدام کنیم اما اگر ما با هم اقدام کنیم قوی ‌تر خواهیم بود. در این تلاش‌ها آمریکا همیشه سهم خود را ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: باید خوشحال باشیم که امروز تا ساعاتی دیگر ایالات متحده در کنار 50 کشور دیگر توانایی های جدیدی از لحاظ نظامی، اطلاعاتی،‌ بیمارستان و ده ها هزار نیرو ایجاد خواهد کرد تا بتواند نیروی حافظ صلح سازمان ملل را تقویت کند. این توانایی های جدید می‌توانند مانع از کشتارهای بزرگ شوند و اجازه خواهد داد که صلح تنها کلمات روی کاغذ نباشد.

اوباما  تاکید کرد: ما باید با هم توانایی های مشترکمان را تقویت کنیم تا ثبات به کشورهایی که دچار فروپاشی شده‌اند بازگردد و از آنهایی که دنبال یک صلح عادلانه هستند حمایت کنیم. هیچ کجا پایبندی ما به نظم جهانی بیشتر از سوریه نیست وقتی یک نفر دهها هزار نفر از مردم خودش را می‌کشد، این تنها مسئله داخلی یک کشور نیست. این باعث یک درد و رنج انسانی می‌شود که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: وقتی یک گروه تروریستی گروگان‌های خودرا سر می‌برد و زنها را به اسارت می‌گیرداین مربوط به امنیت ملی یک کشور خاص نیست بلکه حمله به انسانیت ما است. ما به دنبال هیچ فضایی برای کنار آمدن با یک سازمانی همچون داعش نیستیم. تردید نداریم که باید همراه با ائتلاف بین‌المللی داعش را تعقیب کنیم. تا بتوانیم تضمین کنیم که آنها هرگز پناهگاهی نداشته باشند که بتوانند نیروهایی را پرورش دهند که دست به چنین جنایاتی بزنند.

رئیس جمهور آمریکا بیان کرد:  همانطور که در ده سال گذشته القاعده را تحت تعقیب قرار دادیم اجازه نخواهیم داد که افراطیون بر ما پیروز شوند در عین حال که نیروی نظامی لازم است اما برای حل مسئله سوریه نیروی نظامی کافی نیست رسیدن به ثبات پایدار در سوریه تنها زمانی محقق می شود که مردم سوریه به توافق برسند که باهم بتوانند به شکل مسالمت آمیز زندگی کنند.

وی افزود: ایالات متحده آماده است با هر ملتی از جمله روسیه و ایران کار می‌کند تا بتواند مسئله سوریه را حل کند. اما ما باید بفهمیم که بعد از این همه خونریزی و تخریب نمی‌توانیم به دوران قبل از جنگ در سوریه بازگردیم. فراموش نکنیم که این مسئله اصلا چگونه آغاز شد. بشار اسد به یک سری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز واکنش نشان داد آن هم از طریق تشدید سرکوب وکشتار که به نوبه خود باعث ایجاد فضایی شد که وضعیت کنونی را بوجود آورده است.

اوباما تاکیدکرد: اسد و متحدانش نمی‌توانند از اکثریت مردم بخواهند با یک حکومتی که بر سر آنها بمب شیمیایی ریخته و آنها را قتل عام کرده کنار بیایند. واقع گرایی به ما می‌گوید که ما باید به صلح برسیم و داعش را نابود کنیم. اما واقع‌گرایی ما را ملزم می‌کند که دوران گذاری را مدیریت کنیم. که از بشار اسد به یک رهبر جدید در سوریه برسد دولتی که بفهمد نقطه پایانی بر هرج و مرج گذاشته شود ما می‌دانیم که داعش از هرج و مرج در عراق وسوریه ظهور کرد و برای تضمین بقای خود احتیاج به بی‌ثباتی دارد ما می‌دانیم که از طریق مسموم کردن فضای اندیشه حمایت دیگران را به دست می‌آورد.

وی گفت: تلاش‌های ما باید بر این اساس باشد که افراطی‌گرایی را رد کنیم که جوانان ما را هدف قرار داده است. وظیفه مسلمانان است که با روایت‌های تندی که از اسلام وجود دارد مقابله کنند غیر مسلمان‌ها هم باید مراقب باشند که اسلام را معادل ترور وخشونت قرار ندهند. رسیدن به این نقطه وقت می‌برد هیچ جواب ساده‌ای برای رسیدن به بحران سوریه وجود ندارد. اما خانواده های زیادی هستند که همین الان احتیاج به کمک دارند و وقت زیادی ندارند برای همین ایالات متحده تعداد پناه‌جوهایی که حاضر است در مرزهای خود قبول کند افزایش داده است ما بیشترین کمک کننده برای حمایت از این پناهجوها هستیم. کمک کردن به آسیب‌دیدگان در دنیایی که آنها را به حاشیه رانده یک کار خیریه نیست.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود گفت: ماموریت سازمان ملل تنها جلوگیری از وقوع بحران نیست بلکه ایجاد شرایطی است که وضعیت زندگی را در دنیای ما بهتر کند. من اعتقاد دارم که کاپیتالیسم و سرمایه داری بزرگترین خالق فرصت و ثروت در جهان بوده است. اما از شهر های بزرگ گرفته تا روستا های دور افتاده، همچنان فرصت پیشرفت کردن برای  خیلی از انسانها دور از دسترس است.

اوباما با اشاره به سفر رهبر کاتولیک های جهان به آمریکا، گفت: همانطور که پاپ فرانسیس به ما یادآوری کردند قوی تر شدن جامعه انسانی وقتی میسر می شود که به فقرا توجه بیشتری کنیم و قبول داشته باشیم که کرامت آنها نیز برابر با کرامت ما و فرزتدانمان است. ما می توانیم جلوی امراض و بیماری های فراگیر و خطرناک مانند ایدز را بگیریم، همانطور که توانستیم ابولا را کنترل و ریشه کن کنیم. ما می توانیم با فقر و گرسنگی مبارزه کنیم. اما لازمه انجام دادن این کار ها پایبندی به اصول و وجود تعهد است. ما باید با فقر و گرسنگی به گونه ای مبارزه کنیم که برای نسل های آینده مشکل گرمایش زمین را به جا نگذاریم.

وی یادآور شد: ما به عنوان اعضای سازمان ملل متحد باید رو به جلو حرکت کنیم و از دموکراسی حمایت کنیم. زن ها نباید به هیچ وجه مورد سوء استفاده قرار بگیرند، آنها نباید از تحصیل و رفتن به مدرسه محروم شوند.

اوباما افزود: قوی ترین مشخصه آمریکا این است که مردم با مذاهب و ادیان و باور های متفاوت، با هر شکل و ظاهری می توانند در این کشور آزادانه عبادت کنند و اعتقادات و باور های خود را دنبال کنند.

کد خبر : ۳۰۸۷۴۰