خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته دفاع مقدس انجام شد؛

دیدار اعضای جمعیت زنان نواندیش با جانبازان انقلاب

اعضای جمعیت زنان نو اندیش در تبریز به دیدار جانبازان دفاع مقدس رفتند

اکرم خیرخواه در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب ایلنا٬ اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور دلیر زنان و مردانی هست که برای حفظ وطن شان از جان خویش گذشتند و وظیفه ما هست که هر ساله یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.

وی درباره ابتکاری که جمعیت زنان مسلمان نواندیش برای اولین بار در استان به خرج داده و به دیدار زنان ایثارگر رفته است٬ گفت: مسئله زنان دغدغه اصلی جمعیت است اعم از مشارکت سیاسی تا وضعیت نابسامان اجتماعی- اقتصادی و نیز دیده نشدن زنان ایثارگر در طول سالهای جنگ و بعد از آن. همه می دانیم زنان نیز همپای مردان در جنگ حضور داشته اند و هیچ کس حتی زن ستیزترین افراد نیز منکر آن نیستند اما همین زنان ایثارگر نمودی در جامعه  نداشته اند. وقتی صحبت از ایثارگری، رزمندگی، جانبازی، اسارت و شهادت است بلافاصله تصویری از مردان در ذهن ساخته میشود. جمعیت زنان شکستن این تابو را از ذهنیت خود شروع کرد  لذا تصمیم گرفت ضمن شناسایی زنانی که در جبهه  حضور داشته اند از آنها تجلیل نماید. وقتی برای یافتن زنان ایثارگر به پرس و جو پرداختیم بیشتر آنان همفکران خود ما بودند زنانی که از ستاد خاتمی، معین و موسوی آنها را می شناختیم اما هرگز از مقام ایثارگری و جانبازی شان چیزی نگفته بودند درحالیکه در همین ستادها مردان زیادی را شناخته بودیم که سرداران جنگ لقب یافته بودند و از این جهت مورد احترام همگی ما بودند و هستند. از دید ما این زنان سرداران بی نام و نشان جنگ هستند که در پس این همه سال،  فداکاری شان در راه وطن را دست مایه بالا بردن شان  اجتماعی - سیاسی و حتی اقتصادی خود نکرده اند و این همان چیزی است که آن را زن واره کردن عرصه سیاست و اجتماع می نامیم تا الگویی باشند برای همه مردم که به نوبه خود باعث اخلاق محوری و معنویت خواهی جامعه میشود.

بر اساس این گزارش در این دیدارها که باحضور تعدادی از اعضای شورای مرکزی جمعیت در استان انجام گرفت، زنان ایثارگر و جانبار ضمن ذکر خاطراتی از دوران جنگ و نقشی که زنان چه در پشت جبهه و چه به عنوان امدادگر، پشتیبان و بعضا رزمنده بالاخص در خرمشهر داشته اند از عدم توجه به روایت های  زنان از جنگ انتقاد کردند. آنان زنان و دختران را قشری دانستند که بیشترین آسیب های روحی را از جنگ ها می بینند. قبرستان سوسنگرد با سنگ قبرهایی که دلیل شهادت دختران زیادی را تجاوز سربازان دشمن نوشته اند فقط گوشه ای از خاطرات تلخ آنان بود که متاسفانه کمتر به روایت آمده و جز در تاریخ شفاهی جنگ ذکری از این فجایع نمیشود. این زنان ایثارگر ابراز امیدواری کردند با توجه به نخستین گامی که جمعیت زنان برای تجلیل از زنان ایثارگر گرفته در ادامه با مکتوب کردن روایت زنان از جنگ و یا تصویر سازی از آن دوران گامی موثر در ماندگاری روایت های متفاوت از هشت سال دفاع مقدس بردارد.

در این مراسم جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اهداء لوح تجلیل به نمایندگی از دبیرکل جمعیت فاطمه راکعی از این زنان قدردانی نمود.

کد خبر : ۳۰۸۹۱۳