خبرگزاری کار ایران

مرعشی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت تحت تاثیر احساسات زودگذر قرار نگیرد/ عربستان مسئولانه‌تر برخورد کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت نباید تحت تاثیر احساسات زودگذر قرار گیرد. به هر حال دولت در کنار همه مسائل باید به اهداف بلندمدت همکاری در منطقه هم فکر کند.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حادثه منا و حواشی آن عنوان کرد: ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدیده بسیار متاسفم که دولت عربستان تاکنون با این حادثه مسئولانه برخورد نکرده است. مسئولان سعودی نمی‌توانند این واقعیت را رد کنند که مدیریت حج و تامین امنیت حجاج را بر عهده داشتند.

وی افزود: متاسفانه بیش از چهارهزار نفر از کسانی که در کنترل امنیتی دولت عربستان بودند و جواز حضور در مراسم حج امسال را داشتند٬ جان خود را از دست دادند در این میان قصور مسئولان عربستان محرز است٬ اما بهتر بود پس از این حادثه عربستان نماینده کشورهایی که قربانیانی را داشتند دعوت می‌کرد و کمیته‌ای بین‌المللی تشکیل می‌داد و تمام اسناد و فیلم‌های حادثه را در اختیار این کمیته قرار می‌داد تا مشخص شود اشکال کار از کجا بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد دولت عربستان با عدم رسیدگی٬ منکر مسئولیت خود در این حادثه شود. زمان ملک عبدالله در رمی جمرات طی حادثه‌ای ده‌ها نفر از حجاج کشته شدند. در آن زمان دولت عربستان تا حدی مسئولانه برخورد کرد و با بررسی هیات‌های رسیدگی معلوم شد مجریان مقصر حادثه بودند. برای همین در رمی جمرات چند طبقه ساخته و امکاناتی در آنجا مهیا شد باید مشخص شود که این حادثه هم به دلیل نامناسب بودن معابر یا اشتباه مجریان بوده است.

وی با بیان اینکه فرافکنی‌های دولت عربستان در این شرایط هیچ توجیهی ندارد، تاکید کرد: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران تا الان با قدرت با این حادثه برخورد کرده است. ما هم معتقدیم که دولت نباید تحت تاثیر احساسات زودگذر قرار گیرد. به هر حال دولت در کنار همه مسائل باید به اهداف بلندمدت همکاری در منطقه هم فکر کند.

مرعشی ادامه داد: در این مدت ما شاهد بودیم که اختلاف کشورهای اسلامی در عراق، سوریه، مصر، افغانستان و لیبی و کشورهای نظیر آن چه فجایعی را به بار آورد. همه کشتارهایی که به نام اسلام و جهاد صورت می‌گیرد٬ نتیجه همین اختلاف کشورهای اسلامی است برای همین هم دولت نباید تحت تاثیر هیجان‌های زودگذر نیروهای افراطی قرار گیرد.

وی در واکنش به انتقادهایی که به سفر روحانی به نیویورک وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: باید از آنها که این نقد را مطرح می‌کنند پرسید وقتی کشته‌ها، مجروحان و مفقودان باید در عربستان مورد شناسایی و رسیدگی قرار گیرند روحانی از تهران چه کاری می‌توانست بکند که سفر نیویورک مانع آن شده باشد. به نظر من این انتقادها صرفا بهانه‌گیری بوده و ریشه در حسادت برخی نسبت به موفقیت‌های دولت‌ یازدهم دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: برای پیشگیری از ادامه خونریزی‌ها در جهان اسلام٬ راه روشن ما باید حرکت به سمت حل‌وفصل مسائل باشد و هیچ حادثه‌ای نباید ما را در این میان از این مسیر اصلی منحرف کند. از طرفی نباید این حادثه را با خیلی مسائل دیگر یکی دانست. اختلاف ما با دولت عربستان سر جای خود است و اتفاقی هم که در منا افتاده در ابعاد وسیع خود قابل رسیدگی است که عربستان باید در قبال آن پاسخگو باشد.

مرعشی با بیان اینکه انتظار این بود بعد از چنین حادثه‌ای عربستان شفاف‌تر و مسئولانه‌تر برخورد کند، گفت: در اینکه ما با دولت عربستان اختلافات جدی داریم و از نظر ما خیلی از دولتمردان سعودی افراطی هستند و حداقلی از دموکراسی را هم قبول ندارند٬ شکی نیست. اما با این حال ما باید از برخوردهای هیجانی و شتاب‌زده در مواجهه با چنین رخدادهایی پرهیز کنیم.

کد خبر : ۳۰۹۰۶۳