خبرگزاری کار ایران

موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

جمله «عکس‌العمل سخت» در گوش عربستان باشد

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به عربستان گفت: تمامی مسائل از دید کشورهای اسلامی و ایران پنهان نمی‌ماند٬ پس بترسید از هشدار رهبر بزرگوار و جمله عکس‌العمل سخت در گوشتان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌االه موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت برای این فاجعه  خونبار منا و انتقاد از سوءمدیریت مسئولان سعودی در این فاجعه٬ اظهار داشت: پیش از فاجعه منا باز هم به حجاج حمله شده بود و نمی‌دانم چقدر زخمی دادیم. نقل کرده‌اند به بیمارستان‌ها دستور داده می‌شد زخمی‌ها را قبول نکنند که اگر راست باشد تاسف‌آور است و باید پرسید آیا این‌ها مدیران حج هستند؟

وی ادامه داد: در تونل منتهی به مسجد‌الحرام عده‌ای جان دادند. همچنین هتلی که در اختیار حجاج بود خراب شد که خوشبختانه کسی در آنجا نبود در حادثه منا ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از حجاج جان باختند که از ایران ظاهرا در آخرین آمار ۴۷۰ نفر جان خود را از دست دادند. این چه مدیریتی است؟

موحدی کرمانی با انتقاد از امنیت و حفظ سلامت حجاج در عربستان گفت: این شرطه‌ها بی‌ادب و خشن هستند و به روحانیت اهانت می‌کنند. فکری کنید آدم‌های مودبی برای این مسئولیت تربیت کنید. شما نه تنها باید این مسئولیت را بپذیرید بلکه باید بدانید دنیا منتظر پاسخ شفاف شماست، با تسلیت گفتن و عذرخواهی و احضار کاردار موضوع فاجعه منا حل نمی‌شود، مسئله بالاتر از اینهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بسیاری از این افراد بخاطر عطش و تشنگی جان باختند و روزنامه لبنانی الدیار نیز نوشت که بسته شدن مسیر بخاطر عبور کاروان سلطنتی بوده و مساله به این سادگی خاتمه پیدا نخواهد کرد و فکر نکنند با فرستادن جنازه ها کار تمام می شود.

موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه باید عوامل و ریشه های این موضوع مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: باید عاملان این جنایت شناسایی شوند و در محاکم صالح محاکمه و مجازات شوند و برای مدیریت حج باید فکری کرد و این که نمی شود هرسال جمعیت عظیمی وارد عربستان شوند و با آنها اینگونه رفتار شود.

خطی موقت نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه باید مدیریت حج تغییر کند، خاطر نشان کرد: حکام آل سعود ثابت کردند که لیاقت ندارند و ما هر سال در رمی جمرات شاهد ضایعاتی هستیم؛ اگر نمی توانند حج را مدیریت کنید، حداقل با دیگر کشورهای اسلامی مشورت کنند.

وی ادامه داد: مسئولان عربستان می‌گویند به مجروحان رسیدگی می‌کنیم و جنازه‌‌ها را به کشورشان برمی‌گردانیم! این یک‌صدم کار هم نیست، پذیرش مسئولیت هم یک‌صدم نیست، مسئله اصلی این است که باید کشورهای اسلامی از بین خودشان نمایندگانی انتخاب و تحقیق کنند و ببینند دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چه دلیلی بوده که راه را بستند، بدن‌ها روی خاک افتاد و صدای ناله‌های حاجیان از «العطش» بلند بود.

موحدی کرمانی افزود: حاجیان می‌گفتند شُرطه‌ها ما را تماشا می‌کردند اما به ما کمک نکردند٬ می‌گویند بسیاری از جان‌باختگان به خاطر عطش جان باختند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه تمامی مسائل نه از دید کشورهای اسلامی و نه از دید ایران پنهان است گفت: بترسید از هشدار رهبر بزرگوار و جمله عکس‌العمل سخت در گوشتان باشد.

وی خطاب به آل سعود ادامه داد: فقط مسئله امسال نیست٬ باید برای ابد میزبان مهربانی باشید. خشونت، تندروی وجسارت را کنار بگذارید و حقوق حجاج را رعایت کنید.

موحدی کرمانی با ذکر این نکته که ایران اسلامی با شما مدارا می‌کند خاطر نشان کرد: اما مراقب باشید گرفتار غضب ایران و رهبر ایران نشوید و با مسلمانان سرصفا پیدا کنید. دل به آمریکا و اسرائیل خوش نکنید که این ننگ است. شما اظهار می‌کنید به قرآن علاقه دارید، پس پیوندتان را با جامعه اسلامی قوی کنید و دست از حمله به یمن بردارید.

خطیب موقت نماز جمعه خطاب به آل‌سعود گفت: دست از حمله به یمن بردارید. چقدر مظلوم‌کشی و کودک‌کشی! مردم یمن چقدر بمباران تحمل کنند این‌ها کجای برنامه اسلام است حمله به محفل عروسی که باعث کشتار عظیم می‌شود کجا با اسلام نسبت دارد از خدا بترسید که خدا در کمین ظالم است.

وی ادامه داد: سلطنت با کفر می‌ماند اما با ظلم ماندنی نیست. قرآن فریاد می‌زند «نابودشدند چون ظالم شدند» پس بگذارید مردم یمن خودشان تصمیم بگیرند.

موحدی کرمانی در ادامه خطاب به آمریکا و اوباما گفت: دست آمریکا و حکامش به خون بیگناهان آلوده است ما به آمریکا دست نمی‌دهیم رابطه ما با آمریکا خوب نیست و دست دادن یعنی رابطه ما خوب است. آمریکا دشمن شماره یک اسلام است و تا این دشمن است ما هم با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری جمعه گفت: توافقی که مطرح است ربطی به بیزاری ما از دشمنان دین ندارد. بیزاری ما از دشمنان دین جزء پایه‌های اصلی دین است. توافق مراحل خودش را دارد اما مردم جنایات آمریکا را فراموش نمی‌کنند.

موحدی کرمانی ادامه داد: ما به حکام آل‌سعود می‌گوییم عذرخواهی کنید. به آمریکا هم می‌گوییم عذر خواهی کنید. در تمام این مدت یکبار عذرخواهی نکردید این غرور و تکبر است یعنی موضع ما‌‌ همان موضع قبلی است. پس ما دست نمی‌دهیم و نمی‌گوییم مرسی.

کد خبر : ۳۰۹۷۳۰