خبرگزاری کار ایران

موافقان و مخالفان برجام در مجلس؛

تاجگردون: بمب‌های ساعتی کاسبان تحریم بنیان‌ها را منهدم می‌کنند

نمایندگان مجلس در مخالفت و موافقت با برجام سخن گفتند که در قسمتی از نطق آنها رسایی با بیان اینکه ملت ایران نمی‌دانند واقعیت چیست٬ گفت: دولت کار خودش را می‌کند و شروط مجلس را اجرایی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ موافقان و مخالفان برجام در مورد بررسی این طرح اظهاراتی داشتند که در نطق‌های خود آن را بیان کردند.

رسایی: ملت ایران نمی‌دانند واقعیت چیست

حمید رسایی در مخالفت به عنوان مخالف طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با طرح این پرسش که چرا مجلس به ارائه طرح دو فوریتی پرداخت، گفت: دولت لایحه‌ای ارائه نداد و به قانون عمل نکرد، به همین دلیل مجلس طرح دو فوریتی را ارائه کرد. حال اینکه دولتی که به قانون عمل نکرده قطعا به طرح مصوب مجلس نیز عمل نمی‌کند و تنها مهر تایید مجلس پای آن می‌خورد که در ‌‌نهایت به ضرر ملت تمام می‌شود؛ چون بسیاری از واقعیات گفته نشده است. ملت ایران نمی‌دانند واقعیت چیست. برجام متن بسیار طولانی دارد. اما مقام معظم رهبری فرمودند که مجاری قانونی برای بررسی برجام پیش‌بینی شده است و تاکید داشتند که این مجاری با دقت بررسی را انجام دهد.

وی با اشاره به خطبه نماز عید فطر رهبر انقلاب ادامه داد: ایشان فرمودند آن مجاری قانونی که باید در مورد تصویب یا عدم تصویب برجام تصمیم بگیرد، جوری تصمیم گیرد که در روز قیامت بتواند سر خود را در برابر خدا بلند کند. رأی امروز، رأیی است که وقتی ما را در قبر بگذارند، باید سرمان را بلند کنیم و بگوییم خدایا با سر افراشته می‌خواهیم رأی دهیم. دلیل اینکه امروز طرحی درخصوص برجام ارائه شده این است که دولت به قانون عمل نکرده و لایحه‌ای در این‌خصوص به مجلس ارائه نکرده است. اما باید بدانید دولتی که به قانون عمل نمی‌کند و لایحه برجام را به مجلس ارائه نمی‌دهند، به این طرح شما هم حتی اگر قانونی شود، عمل نخواهد کرد.

رسایی تصریح کرد: فقط فرق آن این است که مهر تایید مجلس با تصویب این طرحی که واقعیت درباره برجام به ملت گفته نشده است، ما هم در این موضوع شریک خواهیم شد. دولت اگر می‌خواست قانون را عمل کند، ‌ خطوط قرمز را در برجام رعایت می‌کرد یا به قانون الزام به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که ۹۸ درصد مجلس به آن رأی داده است، عمل می‌کرد، اگر قانون مهم بود دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه می‌داد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، نسبت به اجرای آن اقدام نمی‌کرد، رفتند از پارچین بازدید کردند آن هم قبل از آنکه مجلس نظرش را درباره برجام اعلام کند، خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیشتر از این دولت نظر مجلس ایران برایش اهمیت دارد. خانم موگرینی گفته بود تا زمانی که نظر مجلس ایران اعلام نشود، درباره اجرای برجام تصمیم‌گیری نمی‌کنیم ولی دولت٬ قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، کارش را انجام داد.

رسایی با اشاره به بازدید آمانو از پارچین گفت: آقای بروجردی می‌گوید بازدید از پارچین با تأئید شورای عالی امنیت ملی انجام شده است، چه کسی گفته شورای عالی امنیت ملی بازدید از پارچین را تصویب کرده است؟ طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی تا زمانی که به تأئید رهبر معظم انقلاب نرسد، قابلیت اجرا ندارد و قانونی نیست، ‌ رهبر معظم انقلاب نپذیرفتند و موضوع را به مجلس ارجاع دادند، بعد از اظهارنظر شورای عالی امنیت ملی که شروطی را این شورا تعیین کرده بود و البته تصویب هم نشده بود چون رأی‌گیری انجام نشده بود، رهبر انقلاب حاضر نشدند تا کنون سند برجام را در دستشان بگیرند.

نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه ضمانت اجرایی این طرح چیست، گفت: ‌ شما در این طرح شروطی را تعیین کرده‌اید٬ اما دولت کار خودش را می‌کند و شروط مجلس را اجرایی نمی‌کند، کما اینکه تا کنون هم به قوانین تعیین شده توسط مجلس درباره هسته‌ای عمل نکرده است، رأی به این طرح واقعاً مشروع نیست و باید روی طرح‌های دیگری که در مجلس مطرح است نیز فکر کنیم، هیچ طرحی به دنبال رد مطلق برجام نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: گفته شده فراکسیون اصولگرایان یک طرحی را درباره هسته‌ای ارائه داده است در حالی که اینطور نیست و امضای افراد شاخصی مانند آقایان بذرپاش، زارعی، حداد عادل و زاکانی در این طرح نیست.

تاجگردون: نگاه سیاسی هدایت شده در چشم‌پوشی از ظرفیت‌های برجام حاکم بر نتیجه گیری بوده است

غلامرضا تاجگردون در نطق میان دستور خود گفت: ماندگاری عزت مردم ایران با داستان هسته‌ای عجین شده است. مقاومت و پایداری ملت ایران نتیجه داده و موجب شد که دولت‌های غرب و قدرت‌های پوشالی جهانی در مقابل ملت ایران سرتعظیم فرود آورده و زیر سندی را امضا کنند که نتیجه تلاش و مجاهدت تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود که امین مقام معظم رهبری هستند.

تاجگردون گفت: اگرچه ضرورتی به طرح مسائل گذشته نباشد ولی یادآوری آنچه که گذشته و دلایلی که منجر به مذاکره شده است، خالی از لطف نیست. اینجا سیاه‌نمایی نمی‌شود، اینجا خانه ملت است و باید با مردم روراست بود. برجام واقعیت رهایی از بن‌بست‌ها است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: ما ایستادیم تا پذیرفتند که هسته‌ای شدن حق مسلم ما است. ما بمب اتم نمی‌خواهیم ولی می‌خواهیم تمام بمب‌های ساعتی درون کشورمان را که به بهانه تحریم تنظیم کرده‌اند، خنثی کنیم. به بهانه تحریم، بمب‌های طراحی شده است که بنیان‌های اجتماعی ایران را منهدم می‌کند. پرداخت بهای بیش از این و دادن فرصت به کاسبان تحریم داخلی و کاسبان تحریم خارجی را کنار بگذاریم. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ملت ایران اسلامی باید بدانیم که چه ازدست داده‌ایم و به چه دلیل باید جلوی هزینه‌های غیرضروری را که دیگر ضرورتی بر تداوم آنها نیست، بگیریم.

تاجگردون گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینجانب را انتخاب کردند که در کمیسیون برجام حضور پیدا کرده و تفاهم صورت گرفته را بررسی کنم.  واقعیتی که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، براساس وظیفه شرعی خود لازم می‌دانم که بیان نمایم؛ به نظر اینجانب و برخی دیگر از اعضای کمیسیون برجام، نگاه سیاسی یک‌جانبه‌گری، هدایت شده در چشم‌پوشی از ظرفیت‌های برجام٬ حاکم بر نتیجه‌گیری بوده است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: ‌گزارش بررسی برجام دادن سند به دشمن است و به نظر من از قرائت ایرانی برجام فاصله گرفته است و به دوستان تنظیم کننده پیشنهاد می‌دهم که تعارف نکرده، طرح ارائه نمایید و برجام را رد کنید تا مردم تکلیف خود را بدانند

کد خبر : ۳۱۰۴۱۱