خبرگزاری کار ایران

آغاز قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم؛

«م.ش» از ۴۰میلیارد دلار فروش نفت٬ تنها ۴۰۲میلیون دلار به زنجانی داده است

نماینده دادستان گفت: اظهارات نشان می‌دهد (م . ش) ۴۰ میلیارد دلار نفت را فروخته بود٬ اما تنها ۴۰۲ میلیون دلار آن را به (ب . ز) داده است که موجب اعتراض(ب . ز) نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ نجفی نماینده دادستان پس از پایان کیفرخواست بابک زنجانی٬ قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم (م . ش) را آغاز کرد که بر اساس گفته وی متهمان ادعا کرده‌اند تمام محموله‌های نفتی به او تحویل می‌شده است.

نماینده دادستان در قرائت کیفر خواست م ش گفت: (م . ش) متعهد شده بود تمام محموله‌های نفتی را بفروشد و از درصد پول آن را بگیرد٬ اما در عمل فقط ۴۰۰ میلیون دلار به (ب . ز) پرداخت کرده و الباقی را نداده است. در سال ۹۲ (ب . ز) نامه‌ای را از طریق ایمیل به (م . ش) می‌نویسد که اظهارات او نشان می‌دهد (م . ش) ۴۰ میلیارد دلار نفت را فروخته بود٬ اما تنها ۴۰۲ میلیون دلار آن را به (ب . ز) داده است که موجب اعتراض(ب . ز) نیز قرار گرفته است.

نجفی نماینده دادستان تهران افزود: از پول‌هایی که (م . ش) هزینه کرده است٬ ۲۳۵ میلیون دلار سهام آنول ایر ترکیه؛ ۲۳۵ میلیون دلار برای خرید هواپیمایA۳۰۰ ؛  ۳۹ میلیون دلار برای خرید هواپیمایA۳۲۰  ؛ ۲۵میلیون دلار برای خرید هواپیمایRG ؛ ۵۰ میلیون دلار هزینه نگهداری محموله‌ها در آسیا؛ ۱۴ میلیون دلار خرید دو کشتی ۱۷۰۰ کانتینری و ۱۱۰ میلیون دلار به حساب شرکت‌های مختلف واریز شده است.

نماینده دادستان گفت: نکته قابل توجه این است که به دلیل تابعیت انگلیسی (م . ش) ۴۹ درصد سهام هواپیمایی انول ایر ترکیه به نام او ثبت شده است.

وی با بیان اینکه براساس اظهارات متهمان تمام محموله‌های نفتی به شخص (م . ش) تحویل داده شده است٬ گفت: این درحالی است که (م . ش) آنها را رویت نکرده و آنها را تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته و به شرکت فال واگذار کرده است.

نماینده دادستان یادآور شد: (ب . ز) در اظهارات خود عنوان کرده که شرکت فال را (م . ش) شناسایی کرده  و۱.۲۰۰ میلیون یورو و ۴۰۰ میلیون دلار از این شرکت گرفته بود٬ اما بقیه پول را نداده بوده است و (م . ش) به بهانه‌های مختلف گفته بود که چون نفت و آب را مخلوط کرده بود٬ شرکت فال پول نمی‌دهد. یکبار هم گفته بود این شرکت ورشکسته شده است.

نماینده دادستان در پایان با اشاره مجدد به اتهامات م. ش گفت: (م . ش) متهم به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو و مشارکت در پولشویی است طبق قانون مبارزه با ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری درخواست محکومیت و مجازات و مصادره اموال متهم را داریم ضمنا زمان وقوع این جرایم سال ۹۱ و مکان آن در ایران، ‌امارات، ‌مالزی، ترکیه و تاجیکستان بوده است.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفر خواست (م . ش) گفت: با توجه به سطح‌ آگاهی (م . ش) به اعتبارات مالی بانک‌ها و اطلاع او از بانک FIB این مراودات بین وی و بابک زنجانی صورت گرفته است.

 

باتوجه به اینکه م. ش از عدم گشایش اعتبارات اسنادی آگاه بوده از اینکه یازده فقره اعتبارات اسنادی به شرکت H.K فاقد اعتبار بوده نیز اطلاع داشته و توجهی نکرده وهمه محموله‌ها را به شرکت فال فروخته و بخشی از وجه آن را دریافت نکرده است.

نماینده دادستان گفت: تنها جایی که (م . ش) از این وجوه بهره‌مند نبوده حساب H.K در بانک FIB بوده است. مشارکت (م . ش) و بابک زنجانی در ارتکاب جرائم منجر به فساد و اخلال در نظام اقتصادی به حوزه خرید محموله‌های نفتی با اسناد غیر واقعی خلاصه نمی‌شود. به موجب گزارش فساد تدابیر ویژه ریاست جمهوری مبلغی از شرکت نیکو در حق بابک زنجانی پرداخت شده است بابک زنجانی تعهد داشته این مبلغ را در حساب شرکت H.K واریز کرده تا برای توسعه شرکت پارس جنوبی هزینه شود.

نجفی با بیان اینکه مدیران شرکت HK یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در حساب FIIB منابع داشتند٬ گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو نیز برای پیمانکاران به بابک زنجانی داده شده و شرکت HK دستور داده که برای شتاب بیشتر تمامی منابع ارزی هر چه زود‌تر پرداخت شود بابک زنجانی در این میان از تحریم‌ها استفاده کرده و این مبالغ را صرف امور شخصی خود کرده است یکی از اشخاصی که در تطهیر عواید حاصل از جرم بابک زنجانی اقدام کرده (م . ش) است.

 

کد خبر : ۳۱۰۶۹۶