خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌هایی از سومین دادگاه میلیاردر نفتی؛

نامه بابک زنجانی به «م.ش» و تهدید ضمنی وی/ متهم از حال رفت

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی نیز همچون دو جلسه قبل که با حضور موکلان و خانواده متهمان برگزار شد٬ با حاشیه‌های مختلفی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ همچون دو روز گذشته بابک زنجانی با تدابیر شدید امنیتی و با حفاظت بیش از ۱۰ خودروی نیروی انتظامی به دادگاه  آمد تا جلسه رسیدگی به پرونده وی راس ساعت ۸ صبح آغاز شود.

متهم از حال رفت
- در مدت تنفس ۱۵ دقیقه‌ای دادگاه (م . ش) یکی از متهمان پرونده دچار افت فشار شد و مسئولان دادگاه با دادن آب‌قند به وی تلاش کردند هر چه سریع‌تر حال وی بهبود پیدا کند.

- در میان دادگاه حال متهم ردیف سوم پرونده به هم خورد و به بیرون از جلسه دادگاه منتقل شد در این میان قاضی به خبرنگاری که قصد خروج از دادگاه را داشت گفت که سرجایش بنشیند.

قرائت کیفرخواست بدون حضور متهم
در جلسه امروز قرائت کیفرخواست (ح . ف . ه) متهم ردیف سوم بدون حضور وی آغاز شد. حال (ح . ف . ه) هنگام جلسه دادگاه بهم خورد که مسئولان اورژانس با حضور در دادگاه اقدام به مداوای وی کردند.

وکیل (ح . ف . ه) درخواست کرد قرائت کیفرخواست به‌خاطر عدم حضور موکلش به تاخیر بیفتد که قاضی گفت حضور وکیل کفایت می‌کند.

وکیل (ح. ف. ه) از دادگاه درخواست کرد به علت اینکه ملاقاتی با موکلش نداشته٬ باید موکلش برای قرائت کیفرخواست حضور داشته باشد٬ چراکه وی کیفرخواست را خوانده بود اما موکلش کیفرخواست خود را ندیده بود. قاضی صلواتی در پاسخ به وکیل (ح . ف . ه) گفت می‌توانستید با موکلتان ملاقات کنید. پس از صحبت قاضی قرائت کیفرخواست (ح . ف . ه) بدون حضور متهم توسط نماینده دادستان انجام شد.

تهدید ضمنی م.ش توسط بابک زنجانی
- نماینده دادستان عنوان کرد: در سال ۹۲ (م . ش) از طریق ایمیل نامه‌ای را از (ب . ز) دریافت می‌کند که در آن آمده است:

«سلام، آقای (ش) سعی کردم نامه‌نگاری با شما نداشته باشم٬ اما نتوانستم خود را نگه دارم شما بر خلاف ظاهرتان افراد خدا‌شناسی نیستید. یادم هست که گفتید ۳۳ میلیارد دلار به ایرباس دادید٬ اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیده‌اید. این روز‌ها می‌گذرد٬ اما من ساکت نخواهم ماند. در ضمن پول بارهای نفتی را که گرفتی را هم ندادی و هواپیماهای RG هم هنوز گیر هستند و معلوم نیست پول هواپیماهای ۳۲۰ را هم چه کار کرده‌اید.»

دکتر جان شما و خانواده‌تان زندگی خوبی نخواهید داشت.

حضور دو خواهر بابک زنجانی در دادگاه
- نماینده دادستان در طول قرائت کیفرخواست گفت که (ب . ز) در تحقیقات مقدماتی به کرات به منابع ارزی در شرکت آیوان اشاره کرده و در مقابل از او خواسته شده که پرینت‌های لازم را ارائه کند اما به دلیل اینکه (ب . ز) با عوامل خارج از زندان در ارتباط بوده از بهاره زنجانی خواهر خود خواسته که در پرینت سوابق حوالجات مشتریان چند ردیف را تغییر داده و آن را به عنوان پرینت حساب ارائه کند در این زمینه از (س . چ) تحقیق شده و او به این موارد اضافه شده به پرینت‌ها اشاره کرده است.

ایراد به کارشناسان دادگاه و پاسخ دادستان
- در ادامه بررسی پرونده میلیاردر نفتی وکیل مدافع (ب . ز) از قاضی اجازه خواست و گفت: همانطور که نماینده دادستان گفت در این پرونده نیاز به کار کارشناسی است و این ایرادی است که ما هم به پرونده وارد می‌دانیم٬ اما از نظر ما آنطور که نماینده دادستان گفت کارشناسان بانک مرکزی صلاحیت اظهار نظر قضایی ندارند.

وی افزود: ایرادهای زیادی به اظهارات بانک مرکزی در این زمینه وارد است برای همین به نظر من خلا نظریات کارشناسان دادگستری ذی‌صلاح در امور بانکی در این پرونده مشهود است. در خیلی از موارد که مقام قضایی ابهام داشته به موارد مذکور لباس کیفری پوشانده است برای همین به نظر ما اگر کارشناسان دادگستری ذی‌صلاح در امور بانکی در این خصوص نظر بدهند٬ بهتر است.

در ادامه نجفی نماینده دادستان گفت: نظر کارشناسان بانک مرکزی در پرونده های این‌چنینی مستند است. بانک مرکزی به عنوان یک مقام رسمی بهترین کارشناسی است که می‌تواند نظر بدهد و ما در این مورد از بهترین کارشناسان استفاده کردیم کارشناسان ما از سر راه نیامده‌اند. تشخیص این مسئله با قاضی است که دادسرا در این مورد به قناعت رسیده است.

ادامه دادگاه در نوبت عصر
- پس از پایان نوبت صبح دادگاه٬ قاضی صلواتی دستور ادامه دادگاه در نوبت عصر را داد.

- قاضی صلواتی گفت: علیرغم فرصت دو ماهه‌ای که وکلای متهمان داشته‌اند٬ اما آنها برای بار دوم تقاضای استمهال کرده‌اند. این تقاضا به منظور عدم مطالعه دقیق و ضیق وقت و مطالب مندرج در کیفرخواست مطرح شده است و با بررسی جوانب امر و هماهنگی جهت جلوگیری از تضییع حقوق متهمان با این تقاضا موافقت شده و ادامه رسیدگی به این پرونده به ساعت ۸:۳۰ تاریخ ۹ آبانماه موکول می‌شود.

اتهام فساد فی‌الارض برای هر سه متهم پرونده

- در اتهاماتی که امروز از سوی نماینده دادستان برای هر سه متهم پرونده قرائت شد اتهام فساد فی‌الارض به قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور مطرح و از دادگاه تقاضای مصادر اموال آنها عنوان شد.
 

مهر تایید وزرای دولت قبل بر بانک بابک زنجانی

نکته قابل توجه در جلسه امروز و روز گذشته نام وزرای صنعت٬ نفت و اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت قبل بود که طبق اطلاعات مندرج در کیفرخواست طی مصوبه‌ای بانک FIB متعلق به بابک زنجانی را با امضاهای خود تایید کرده بودند.

کد خبر : ۳۱۰۸۴۱