خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

کانون‌های بیرون مجلس بر گزارش برجام تاثیر گذاشتند

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران در دولت نهم و دهم دچار انجماد شد، تاکید کرد: ایران پس از برجام شرایط و فضای بیشتری را برای کنشگری در عرصه بین‌المللی دارد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بیانیه اعتراضی ۵ نفر از اعضای معترض به گزارش کمیسیون بررسی برجام گفت: از ابتدا معلوم بود گزارش کمیسیونی که اکثریت آن را مخالفان سرسخت مذاکرات تشکیل می‌دهند٬ چه چیزی باشد و آنها چه گزارشی را منتشر کنند.

وی ادامه داد: رویکردی که اکثریت این کمیسیون داشتند٬ معلوم بود که کانون‌های از بیرون٬ در نظر مجلس تاثیر گذاشته‌اند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه قرار نبوده و نیست تا برجام از سوی مجلس رد شود، اظهار داشت: تفاهم کلی و اصولی میان نهادهای حاکمیتی مبنی بر این است که برجام از سوی کشورمان اجرا شود و اگر قرار نبود تا آن را اجرا نکنیم پس چرا نزدیک به دو سال به مذاکره پرداختیم.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که عدم اجرای برجام از سوی ایران چه تبعاتی را خواهد داشت؟ تصریح کرد: در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌های متعدد و متنوعی که علیه کشورمان اعمال شد‏، فشار بسیاری بر ساختار اقتصادی کشور وارد شد و می‌توان رشد روزافزون تورم، افزایش بیکاری و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در این چارچوب دانست.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران در دولت نهم و دهم دچار انجماد شد، خاطرنشان کرد: در پی این انجماد، درهای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور بسته شد و سرمایه‌گذاران خارجی هم متاسفانه از کشور رفتند. ایران در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی حضور نداشت و حتی در مورد مسائل مربوط به منطقه هم مورد مشورت قرار نمی‌گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش ایران‌هراسی ابراز داشت: به بهانه فعالیت هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته برخی کشور‌ها به ایران‌هراسی دامن زدند و با این بهانه ایران اقدامات خودشان را توجیه کردند.

بیگدلی با بیان اینکه دستیابی به توافق هسته‌ای ایران‌هراسی‌ها را کاهش داده است، یادآور شد: ایران پس از برجام شرایط و فضای بیشتری را برای کنشگری در عرصه بین‌المللی دارد و هم‌اینک هیات‌های سیاسی و تجاری کشورهای مختلف دنیا دوست دارند تا به ایران بیایند و با کشورمان همکاری کنند.

کد خبر : ۳۱۱۲۸۴