خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

عربستان فیلم‌های فاجعه منا را در اختیار ایران قرار دهد

دادستان کل کشور از تشکیل شعبه‌ای در دادستانی تهران برای جمع آوری شکایات خانواده جان باختگان، گزارش‌ها و مستندات فاجعه منا خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه جلسه بررسی فاجعه منا در دادستانی کل کشور با بیان اینکه تحت هیچ عنوان از موضوع فاجعه منا نمی‌گذریم، اظهار کرد: شعبه‌ای در دادستانی تهران ماموریت یافته تا تمامی شکایت‌ها، گزارش‌ها و مستنداتی که در این زمینه ارائه می‌شود را جمع‌آوری کند.

وی ادامه داد: همچنین بخش‌هایی همچون وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت نیز مسئولیت دارند، گزارش‌ها و مستندهای را از حجاج جمع آوری کرده و به دادسرای تهران ارائه کنند.

وی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و طلب صبر برای آنان و علو درجات برای جان باختگان این فاجعه اظهار کرد: وزارت امور خارجه از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم این پیگیری‌ها قرار دارد و مسئله تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت عربستان همچنان مورد تاکید و ضروری است.

وی بیان کرد: در اختیار گذاشتن مستندات به ویژه فیلم‌هایی که در خصوص این فاجعه وجود دارد همچنان مورد تاکید ماست. باید این فیلم‌ها که توسط دوربین‌های متعدد از سرزمین منا ضبط شده است در اختیار جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که در این قضیه قربانیانی داشتند قرار گیرد.

دادستان کل کشور افزود: مستندات باید مورد بررسی قرار گیرد و در این رابطه کمیته حقیقت‌یاب ایفای نقش می‌کند تا این قضیه روشن شود و گذشت زمان تاکید را در این قضیه بیشتر می‌کند.

رئیسی ادامه داد: اگر دولت عربستان و مسئولان این کشور حاضر به احقاق این حقوق و بررسی و ارزیابی این موضوع و مشخص شدن مقصران این فاجعه شوند که فبها المراد، اما اگر مقصران این قضیه مشخص نشوند٬ مصمم هستیم از طربق مجامع بین‌المللی موضوع را پیگیری کرده؛ همچنین سازمان ملل متحد موظف است برای حفظ امنیت و سلامت مردمی که از کشورهای مختلف برای انجام مناسک حج به این سرزمین آمده و مورد آسیب قرار گرفته‌اند، اقدام کند.

وی افزود: در جلسه امروز موارد متعددی عنوان و مشخص شد که سازمان ملل در این موارد کمیته حقیقت‌یاب را برقرار و دادگاه خاص تشکیل داده است. آمار جان‌باختگان بیش از ۵ هزار نفر اعلام شده است، اما آمار تقریبی ۵ هزار نفر جان باخته را نشان می‌دهد که این مسئله شوخی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. از سوی دیگر مناسک حج همه‌ساله تکرار می‌شود. چگونه مردم با این حوادث اتفاق افتاده می‌توانند امنیت داشته باشند؛ لذا صلاحیت دادگاه‌های مختلف دادگاه کیفری دادگستری و دادگاه داوری بین‌المللی از لحاظ قانونی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است.

دادستان کل کشور در ادامه تصریح کرد: مجامع بین‌المللی در این خصوص مسئولیت دارند و ما نیز به عنوان دادستان و همچنین وزارت خارجه باید این قضیه را مورد پیگیری قرار دهیم. خواسته ما از دستگاه قضایی و دولت عربستان این است که مجدّانه این قضیه را بررسی و نتیجه را به ما اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در طی چند روز گذشته نشانه‌ای از جدیت دولت عربستان در رسیدگی به این قضیه را شاهد نیستیم، تاکید کرد: به عنوان یک مسئول از دولت عربستان می‌خواهم که با جدیت این قضیه را پیگیری کند. خون‌های این عزیران امری قابل گذشت نیست و مرور زمان ما را دچار فراموشی نمی‌کند که از این قضیه بگذریم. جدیت ما در رسیدگی به این فاجعه تشدید خواهد شد و این امر مجدانه مورد تاکید ما قرار دارد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: اگر دولت عربستان به خواسته قانونی، حقوقی، شرعی و انسانی ما توجه نکند بدون هیچگونه تردید از طریق مراجع بین‌المللی سازمان ملل این امر را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: تاکنون دادستان کل عربستان به نامه ما پاسخ نداده است و نشانی از جدیت در پیگیری از قضیه وجود ندارد. امروز بازهم به عزیزانمان در وزارت خارجه پیغام داده‌ایم که کار را دنبال کنند.

رئیسی همچنین درباره شکایت خانواده جان‌باختگان عنوان کرد: خانواده‌های جان‌باختگان با دادن وکالت به کنسولگری ایران در جده می‌توانند حقوق خود را پیگیری کنند که امری حقوقی و عرفی است و کنسولگری ایران وکالت آسیب‌دیدگان را از این طریق دنبال می‌کند. چنانچه گزارش و شکایتی دارند به دادسرای تهران ارسال کنند. این کار به صورت متفرقه نمی‌تواند در سراسر کشور انجام شود و در حال حاضر دادسرای تهران شکایات خانواده‌های جان‌باختگان را جمع‌آوری می‌کند.

کد خبر : ۳۱۱۴۳۱