خبرگزاری کار ایران

شوهانی در گفت‌وگو با ایلنا:

گزارش کمیسیون برجام متاثر از تیم جلیلی تهیه شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون ویژه برجام، در تهیه گزارش نهایی خود کم و بیش از بیرون از مجلس متاثر بودند و قطعاً نگاه این افراد متاثر از دوستان‌شان در تیم مذاکره‌کننده قبلی بوده‌است.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا،‌ با اشاره به انتقادهای فراوان وارد بر گزارش کمیسیون ویژه برجام، اظهار داشت: البته گزارش کمیسیون ویژه ضمانت اجرایی ندارد و هیچ تکلیفی برای دولت ایجاد نمی‌کند٬ اما نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که چنین گزارشی از همان ابتدا قابل پیش‌بینی بود.

تشکیل کمیسیون ویژه برجام از همان بدو امر اشتباه بود

وی با تاکید بر لزوم بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، خاطرنشان کرد: در شرایطی که کمیسیون تخصصی برای بررسی توافق هسته‌ای و برجام در مجلس وجود دارد، تشکیل کمیسیون ویژه کار درستی نبود و سپردن مسئولیت بررسی برجام به کمیسیون ویژه کار اشتباهی بود که به هر حال انجام شد.

برخی بازدیدها و دعوت از بعضی افراد ضرورت نداشت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بسیاری از اقداماتی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام صورت گرفت، چندان ضرورت نداشت و برخی بازدیدها و دعوت از افرادی که در جلسات کمیسیون حضور یافتند، بی‌مورد بود. 

کمیسیون برجام در تهیه گزارش متاثر از تیم مذاکره‌کننده قبلی است

نماینده مردم ایلام در پاسخ به این سوال که چه کسانی در تهیه این گزارش تاثیرگذار بودند، عنوان کرد: باتوجه به این‌که پنج نماینده‌ای که با انتشار بیانیه نسبت به تهیه این گزارش در بیرون از مجلس اعتراض کردند، از جزئیات جلسات کمیسیون برجام باخبر بودند، می‌توان به حرفشان اعتماد کرد، فارغ از آن معتقدم اعضای کمیسیون ویژه برجام، در تهیه گزارش نهایی خود کم و بیش از بیرون از مجلس متاثر بودند و قطعاً نگاه این افراد متاثر از دوستان‌شان در تیم مذاکره‌کننده قبلی بوده‌است.

برنامه بعدی تندروها برای برجام

وی افزود: برنامه بعدی تندروها این بود که طرح دوفوریتی برجام را هم به کمیسیون ویژه ببرند و درنهایت آن‌چه مدنظر دارند را از کمیسیون برجام بیرون بیاورند که خوشبختانه این اتفاق نیافتاد و آقای لاریجانی، این طرح را در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار داد و در جلسه اخیر کمیسیون نیز این طرح جمع‌بندی و نهایی شد و ان‌شاءالله در نشست علنی روز یکشنبه آینده نیز به رای گذاشته می‌شود.

دعوا در کمیسیون امنیت با شرکت رسایی و کوچک‌زاده

شوهانی با اشاره به حضور رسایی، کوچک‌زاده و بیرانوند در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،‌ اعلام کرد: حضور این نمایندگان که عضو کمیسیون امنیت هم نیستند، منجر به پیدایش تنش‌ها و حتی دعوا در کمیسیون شد. در طول جلسه که برای بررسی طرح یک‌فوریتی برجام تشکیل شده‌بود، رسایی، کوچک‌زاده و بیرانوند پیشنهادهایی درخصوص از حذف کل طرح تا حذف ماده‌واحده مطرح می‌کردند که باتوجه به این‌که این نمایندگان غیرعضو حق رای نداشتند، هیچ‌کدام از پیشنهادهای افراطی‌شان که برای ایجاد تحول اساسی در طرح و همین برجام بود، رای نمی‌آورد و در ادامه با کنایه به کمیسیون امنیت و طرح این موضوع که اولاً می‌دانیم پیشنهادات‌مان رای نمی‌آورد و در ثانی کمیسیون امنیت با رویکرد جناحی به بررسی طرح یک‌فوریتی برجام می‌پردازد، دیگر پیشنهادهایشان را مطرح می‌کردند که طبیعتاً منجر به بحث‌هایی در جلسه شد.

وی افزود: تندروها در جلسه کمیسیون امنیت مدعی بودند که طرح برجام توسط آقای شمخانی تهیه شده و اقدام به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس می‌کردند و به دنبال این هستند که طرح برجام را دچار تحول اساسی نموده و سمت‌وسوی آن را به سوی گزارش کمیسیون ویژه ببرند که خوشبختانه نتواستند در کمیسیون امنیت به اهداف‌شان برسند. با این وجود قطعاً در نشست علنی روز یکشنبه باز هم تمام تلاش‌شان را برای جلوگیری از تصویب این طرح به کار خواهند بست.

دعوت از تیم مذاکره‌کننده پیشین درست نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان نظرات جلیلی و نزدیکانش در گزارش کمیسیون برجام دخیل شده، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی دعوت از مذاکره‌کنندگان قبلی در جلسات کمیسیون برجام ضرورت نداشت. در واقع تیم قبلی باید در همان زمانی که مسئولیت داشت و در مذاکراتی که انجام دادند،‌ به نتیجه‌ای نرسیدند، در جلسات مجلس حاضر می‌شد. 

حضور تیم مذاکره‌کننده پیشین با نفوذ در اعضای کمیسیون برجام

وی افزود: با این وجود تیم مذاکره‌کنندگان قبلی با استفاده از نفوذی که در میان برخی از اعضای کمیسیون ویژه داشتند، در جلسات حاضر شدند و کمیسیون برجام هم در تهیه گزارش از تیم قبلی مذاکره‌‌کنندگان هسته‌ای و دیگر دوستان‌شان داخل و خارج مجلس تاثیر پذیرفته و در نهایت گزارش به همان سویی رفت که تیم مذاکره‌کنندگان قبلی می‌خواستند.

تحریر گزارش نهایی برجام توسط دو نماینده

نماینده مردم ایلام در توضیح روند تهیه گزارش کمیسیون ویژه برجام گفت: به نظر می‌رسد، در طول جلسات تمامی اعضای کمیسیون نظرات خود را مطرح می‌کردند اما در نهایت، تحریر گزارش نهایی توسط یکی دو نفر از اعضای کمیسیون انجام گرفته‌است و این درحالی است که قاعدتاً این متنی که در صحن قرائت شد،‌ می‌بایست ابتدا بند‌به‌بند این متن در جلسه کمیسیون برجام به رای گذاشته می‌شد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: در واقع این گزارش علیرغم نارضایتی جمعی از اعضای کمیسیون ویژه تهیه شده و فکر می‌کنم این اتفاقات از همان زمان تشکیل این کمیسیون، به این دلیل که کمیسیون سیاسی و میدان زورآزمایی طرفین شد،‌ قابل پیش‌بینی بود و این درحالی است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به‌هیچ عنوان سیاسی نبوده و یک کمیسیون کاملاً تخصصی است.

گزارش برجام خالی از اشکال نیست

شوهانی در پایان با اشاره به اشکالات موجود در گزارش نهایی کمیسیون ویژه، تصریح کرد: به‌هرحال از آنجا که پنج نفر از اعضای کمیسیون برجام بیانیه‌ای در اعتراض به گزارش نهایی به امضاء رسانده و برخی از دیگر اعضا هم باوجود آنکه این بیانیه را امضا نکردند اما آن‌ را تایید نکرده و حتی به آن رای منفی نیز داده‌اند، خالی از اشکال نبوده است.

کد خبر : ۳۱۱۴۳۳