خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت کشور:

اجازه کار غیرقانونی به هیچ جریان‌ سیاسی نمی‌دهیم

قائم مقام و سخنگوی وزیر کشور با تاکید بر لزوم قانون‌مداری در برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت‌ها، گفت: سلیقه‌ای برخورد کردن، بی‌اعتمادی به دنبال دارد و موجب تضییع حق مردم می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسینعلی امیری امروز در همایش توجیهی آموزشی منطقه‌ای انتخابات سه استان گیلان، قزوین و زنجان در انزلی که استاندار گیلان نیز حضور داشت٬ اظهار کرد: مقدرات کشور در مجلس شکل می‌گیرد، بنابراین ساز‌وکار شکل‌گیری مجلس، فوق‌العاده مهم حساس و نیازمند دقت است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی یک نهاد فرابخشی حاکمیتی و نظارتی است و مجلس حق سوال، تحقیق، استیضاح، تفحص و رای دادن به وزرا برای شکل‌گیری دولت را دارد.

امیری با بیان اینکه کلید واژه انتخابات قانون است، گفت: یکی از شعارهایی که رییس‌جمهوری مطرح کرد موضوع قانونمداری بود که این امر به‌ویژه باید از سوی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: مجریان انتخابات، باید شرایط قانونی و مساوی برای داوطلبان را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری تاکید دارد کشور با یک گرایش سیاسی اداره نشود، افزود: کسی که نهایی می‌شود فرقی ندارد اصولگرا، اصلاح‌طلب، اقلیت مذهبی اهل تسنن یا تشیع باشد.

امیری تصریح کرد: هرکسی که از فیلترهای کنترلی و صلاحیتی نظام انتخابات ما عبور کرد و نامش به عنوان کاندیدا مطرح شد، از هر قوم و تبار و با هر گرایش سیاسی و ادیان به رسمیت شناخته شده، باید شرایط قانونی مساوی برایش در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: ایجاد بستر حقوقی و قانونی مساوی برای همه داوطلبان و سلایق، مورد تاکید دولت و رییس جمهوری است.

امیری تاکید کرد: حق‌الناس دانستن رأی مردم که از کلیدی‌ترین واژه‌های مورد استفاده رهبر معظم انقلاب است، باید برای همه دست‌اندرکاران اعم از مجریان، ناظران و حافظان نهادینه شود. فراموش نکنیم خداوند روز قیامت از حق االله می‌گذرد اما از حق الناس نمی‌گذرد.

امیری افزود: عدم رعایت حق الناس در ارتباط با انتخابات و رأی مردم، آثار و تبعات و مسئولیت‌های شرعی بسیاری برای دست‌اندرکاران انتخابات دارد. حق‌الناس می‌تواند در رابطه با مسئولان بررسی صلاحیت، مجریان انتخابات، مسئول صندوق ناظر و همه دست اندرکاران مصداق عملی پیدا کند.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: برای اجرای انتخابات مشارکتی و آزاد، چند اصل باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها مشارکت حداکثری مردم است. باید برای جلب مشارکت حداکثری مردم، تمهیداتی بیاندیشیم و این موضوع، نیاز به فراهم کردن ابزار و مقدمات به دست هیات نظارت و شورای نگهبان و مجریان دارد.

امیری خاطرنشان کرد: اگر مردم حس کنند مجریان و ناظران و دست اندرکاران بی‌طرفانه و صادقانه عمل کرده و از آرایشان صیانت می‌شود، انتخاباتی آزاد، پر شور و باشکوه شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حاکمیت قانون و قانونمداری گفت: سلیقه‌ای برخورد کردن، بی‌اعتمادی به دنبال دارد و موجب تضییع حق مردم می‌شود و مسئولیت اداری و شرعی دارد.

 قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: کمترین اشتباه در برگزاری انتخابات، ممکن است بحران‌های سیاسی و اجتماعی همچون درگیری‌های طائفه‌ای و کشتار ایجاد کند و جبران‌پذیر نباشد لذا انسجام سازمانی و دقت، بسیار مهم است.

وی یکی از محورهای مهم انتخابات را فعال کردن همه احزاب سیاسی عنوان کرد و بر لزوم ساماندهی هیات‌های اجرایی قوی، بی‌طرف، متدین و خوشنام در چهارچوب قانون و تزریق این حس که هیات‌های اجرایی امانتدار حقوق مردم هستند تاکید کرد و دست‌اندرکاران را به تهیه و تنظیم ساز و کارهایی که قانونی و نویدبخش برگزاری انتخاباتی قانونی باشد و برخورد یکسان با احزاب و جریان‌های سیاسی توصیه کرد.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: نباید اجازه کار غیرقانونی به جریان‌های سیاسی و داوطلبان بدهیم و باید رصد دقیق انجام گیرد و از هم اکنون تذکر داده شود.

وی افزود: در اصل حاکمیت قانون، چند محور عملیاتی از جمله شناخت قانون انتخابات، عدم دخالت در حوزه وظیفه دیگران، تعیین مرزبندی و توجیه و آموزش مجریان، تعیین قانون به عنوان تنها مرجع حل اختلاف حائز اهمیت و توجه است.

قائم مقام وزیر کشور گفت: با هیات‌های نظارت باید با حسن نیت، صداقت و در عین حال تدبیر و عقلانیت و کیاست برخورد شود

وی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش عمومی بیان کرد: تبلیغی کردن اشکالات جریان‌های سیاسی و کاندیدا‌ها صلاح نیست٬ بلکه باید با آرامش و قانون‌مداری تذکر داده شود.

امیری با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق محوری گفت: دلسوزی و شفقت هیات‌های نظارت را سپاسگزاری کنیم و حتی با آنها که به لحاظ تبار‌شناسی سیاسی، مخالف ما هستند؛ باید با اخلاق رفتار کنیم و بی‌طرفیمان را نشان دهیم.

وی متذکر شد: قانون، مرز بین حق و باطل است اما ساز و کار آن باید با حفظ ارتباط قانونی با هیات نظارت بر اساس اخلاق باشد. دست اندرکاران انتخابات، باید تابع سیاست‌های عمومی دولت و وزارت کشور باشند.

سخنگوی وزارت کشور همچنین بر لزوم نظارت دقیق بر ابواب جمعی سازمانی درگیر انتخابات تاکید کرد.

امیری هیات‌های اجرایی را گلوگاه استراتژیک انتخابات خواند و تاکید کرد: باید از افراد قوی و متدین در این امر استفاده شود. در هیات‌های اجرایی باید از افراد قوی، متدین و در انتخاب بازرسان افراد دارای اقتدار، امین و صدیق مورد استفاده قرار گیرند. کسی که در دولتی کار می‌کند٬ باید چهارچوب‌های دولت را پذیرفته باشد. در کشورهایی که دموکراسی برقرار است مردم در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود شرکت داده می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های دموکراسی در هر کشور، نظام تفکیک قوا است و کشوری که در آن تفکیک قوا نباشد، در ماقبل حقوقی به سر می‌برد.

امیری یادآور شد: قانون اساسی مصوب سال ۱۲۹۵ تا پیروزی انقلاب اسلامی، اعتبار علمی داشت اما بعد از پیروزی انقلاب و تهیه و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظام تفکیک قوا به رسمیت شناخته شد.

وی تصریح کرد: در هر کشوری قانون اساسی اصول کلی کشور، نوع حکومت، حق حکومت، ساختار، صلاحیت، اختیارهای نهادهای حکومتی و نقشه راه اداره هر کشوری از بعد سیاسی نظامی اقتصادی را تعیین می‌کند.

امیری افزود: قانون اساسی، معتبر‌ترین سند حقوقی برای تعریف ساختار و نحوه اداره حکومت و اداره جامعه است و در هر کشوری؛ قانون اساسی بر اساس بینش، اعتقاد، دین، مذهب و ارزش‌های اخلاقی هر کشور شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، توسط مجلس اول خبرگان متشکل از شخصیت‌های بزرگ و فرهیخته جامعه و تعداد زیادی از مجتهدین مجلس خبرگان تصویب و به رای مردم گذاشته شد.

امیری همچنین با قدردانی از زحمات استاندار گیلان به جهت برگزاری شایسته این همایش گفت: برگزاری این گونه از همایش‌ها زحمات بسیاری را می‌طلبد که به جهت برگزاری شایسته آن از استاندار معزز گیلان و همکارانشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

همایش توجیهی، آموزشی منطقه‌ای طی روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه به میزبانی استان گیلان در بندرانزلی و با حضور مسئولان استانداری‌ها، فرمانداران، بخشداران استان‌های گیلان، قزوین و زنجان در حال برگزاری است.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ هفتم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۱۷۲۰