خبرگزاری کار ایران

کمالی:

کارگران زنده‌اند اما زندگی نمی‌کنند/ نمایندگانی داریم که روی صندلی مجلس تجارت آهن می‌کنند

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: به افرادی نیاز داریم که وقتی به مجلس راه می‌یابند به فکر خودشان نباشند و به دنبال این نباشند که مجلس را مرکز قدرتی برای تجارت و معاملات خود قرار دهند. در مجلس بار‌ها شاهد بوده‌ایم نماینده‌ مجلس پشت صندلی خود نشسته و با تلفن معاملات آهن و... انجام می‌دهد نه اینکه شغل او تجارت باشد به سبب موقعیتی که به دست آورده به اطلاعات و ارتباطاتی دسترسی پیدا کرده که از آن در جهت منافع اقتصادی خودش یا اطرافیانش استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حسین کمالی در نشست دبیران اجرایی خانه کارگر سراسر کشور اظهار داشت: از نظر من جامعه کارگری با توجه به وضعیت اقتصادی فقط زنده است٬ ولی زندگی نمی‌کند. امکانات رو به رشد و پیشرفت در اختیارش نیست و معیشت خودش را با سختی تامین می‌کند کارگر خیلی که تلاش کند در تامین زندگی ابتدایی خودش کم نیاورد. اگر بخواهد به سمت رو به رشد و سازندگی و توسعه گام بردارد برای جامعه کارگری امکان پذیر نیست که دلیل اصلی این تصمیمات و عمل ما تاکنون کار را به اینجا کشانده یعنی تصمیمات غلط ما باعث این کار شده است.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگری وقدرت خرید کارگری در حال کاهش است،تصریح کرد:  البته در سطح جهان نیز وضع بهتر از ایران نیست یعنی فاصله فقیر و غنی در دنیا زیاد شده است اما اتفاق دیگر در ایران این است که طبقات فقیر و ضعیف به زنده بودن و تامین حداقل‌ها برای خانواده‌شان فکر می‌کنند تا کار به مشکل بیشتری برنخورد.

وی تاکید کرد: ما باید از این مسائل و قضایا عبور کنیم که برای این عبور به افرادی که جرات و جسارت دارند نیاز داریم. گاندی مثل معروفی دارد که می‌گوید کسانی که جرات ندارند لباس‌های بدون استفاده خود را دور بریزند چطور می‌توانند افکار پوسیده خود را دور بریزند بنابراین این اشخاص را نباید در بین تحصیلکردگان یا طبقات بالا جستجو کنیم. زیرا این تحول و تغییر خواهی به نوع نگرش و درک و عقل انسان ربط دارد. انسان‌ها به اندازه‌ای که سوال دارند می‌ارزند.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر میزان پرسشگری در یک انسان بیشتر باشد به تحول خواهی بیشتر نزدیک می‌شود،گفت: انسان‌ها ارزششان به همین است و محفوظات انسان‌ها قابل ضبط و استفاده در هر مقطعی است. آنچه که باعث بشود شما بتوانید فکر کنید و تغییر ایجاد کنید‌‌ همان ارزش شما را مشخص می‌کند. چند شب پیش جلسه‌ای در دفتر آقای خاتمی داشتیم دو نفر از اقتصاددانان راجع به وضعیت اقتصادی کشور گزارشی دادند بعد از صحبت دکتر شیرکوند و دکتر لیلاز ،من صحبتی را پیش کشیدم راجع به اقتصاد رقابتی و مزیتی و تخصصی، افراد مختلفی هم راجع به گزارشاتی که می‌دادند نظرشان را بیان می‌کردند.گزارشی که ارائه شد نشان از متوقف شدن رشد اقتصادی و کاهش بیشتر آن بود یعنی آنچه را که دولت بر آن تاکید می‌کرد و آن را به عنوان سند افتخار خود می‌دانست عکس این گزارش بود.

وی افزود: در ادامه درباره بودجه عمرانی بحث شد که شش میلیارد تومان بودجه به عمران اختصاص پیدا کرده است. نسبت به کل بودجه کشور وقتی که شش میلیارد در عرض شش ماه اختصاص پیدا کرده این یعنی فعالیت‌های عمرانی کشور تعطیل است.معنا و مفهوم آن این است که کشور از لحاظ ساخت وساز در بد‌ترین زمان به سر می‌برد. فعالیت‌ها متوقف است و در سایه این توقف طبیعتا رشد اقتصاد را نخواهیم داشت و افزایش اشتغال و وضعیت بهتر نیروی کار را نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: تا بحث اقتصاد کشور حل نشود، اصلاح ساختار اقتصادی صورت نگیرد هیچ مشکلی حل نمی‌شود. روز به روز کارخانه‌ها و مزارع بیشتری تعطیل می‌شود و وضعیت اقتصادی کشور روز به روز بد‌تر خواهد شد کارخانه‌های زیادی را در کشور داشتیم که مطرح بودند اما امروز هیچ کدام وجود ندارند مزارع زیادی داشتیم که امروز هیچ کدام فعال نیستند زمانی گفته شد که از لحاظ تولید گندم خودکفا شدیم اما امسال ۷ میلیون تن گندم وارد کردیم که ۷ میلیون تن یک رشته کوه است که گندم وارد کرده‌ایم برای خوراک مردم بسیاری از میوه‌ها و گوشت و مواد غذایی دیگر را گفته شد به خودکفایی رسیده‌ایم اما هنوز شاهد واردات آن‌ها هستیم. تولیددر کشور به سمت توقف پیش می‌رود نفت فروش می‌رود و از محل درآمد نفت چیزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد کشور می‌شود این اقتصاد قابل ادامه و دوام نیست.

کمالی گفت: اقتصاد باید رقابتی باشدو براساس تخصص و مزیت باشد اگر اینگونه نباشد اتفاقی نمی‌افتد.در ادامه جلسه از من پرسیدند این اقتصاد را اکنون چگونه می‌توان درست کرد گفتم اصلاح ساختار اقتصادی می‌کنیم یعنی ما تولیدی را در کشور انجام می‌دهیم که سودش محرز و واضح باشد که سودده است و بعد هم بتواند در مقابل کالای خارجی بایستد و رقابت کند تولیدی که این مشخصات را ندارد تغییر می‌دهیم و تولید دیگری انجام می‌دهیم که ما در آن مزیت داشته باشیم وزیان‌ده نباشد.آنها در مقابل گفتند باید پول‌های خارجی وارد شود تا مشکل حل شود در حالی که به اعتقاد من اگر آن مبالغ هم وارد شود با این گونه اداره کردن اقتصاد این مبالغ نیز نابود می‌شود و بانکداری خارجی نیز زمین می‌خورد. این کار‌شناس اقتصادی در ادامه از من پرسید شما با بهره بانکی و واردات دستگاه‌های نظامی چه می‌کنید در پاسخ به آن‌ها گفتم وقتی ما می‌گوییم فساد مزیتی و رقابتی و تخصصی دیگر بحث واردات دستگاه‌های نظامی مطرح نیست و امکان انجامش نیست.

کمالی ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم اقتصادرقابتی شود دیگر نرخ بهره بانکی ۲۰ تا ۲۵ درصد معنایی ندارد وقتی در کشورهای دیگر و بانکهای اسلامی نرخ بهره بسیار پایین است دیگر نمی‌توان در ایران بهره بانکی اینقدر بالا باشد. ما اگر ۷ درصد بهره بانکی هم بدهیم اقتصاد به زمین می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه جوانان کشور شغلی داشته باشند و بتوانند برسر کار بروند و کارگران کشور وضعیت زندگی بهتری داشته باشند ما نیاز داریم یک اقتصاد معطوف به سود داشته باشیم .اقتصادی که زیان در آن نهفته باشد برای هیچ کس خوشبختی نمی‌آورد نه کارگر نه کارفرما.سود که باشد می‌توان اضافه حقوق و در یافت‌های بیشتر را به کارفرما تحمیل کرد اما زمانی که کارخانه‌ای سود نمی‌دهد و زیانده است حتی نمی‌توان جرات درخواست اضافه حقوق را کرد.

کمالی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به وضعیت مناسب اقتصادی افرادی را در مجلس نیاز داریم که اراده و تصمیم به تغییر داشته باشند، گفت: به افرادی نیاز داریم که وقتی به مجلس راه می‌یابند به فکر خودشان نباشند و به دنبال این نباشند که مجلس را مرکز قدرتی برای تجارت و معاملات خود قرار دهند. در مجلس بار‌ها شاهد بوده‌ایم نماینده‌ مجلس پشت صندلی خود نشسته و با تلفن معاملات آهن و... انجام می‌دهد؛ نه اینکه شغل او تجارت باشد به سبب موقعیتی که به دست آورده به اطلاعات و ارتباطاتی دسترسی پیدا کرده که از آن در جهت منافع اقتصادی خودش یا اطرافیانش استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: نماینده‌ای که چند میلیارد تومان هزینه می‌کند تا نماینده شود بعدها این مبالغ را از کجا جبران می‌کند شورای نگهبان باید بیشتر در این امور ورود کند.چند میلیارد تومان هزینه تبلیغات هر نماینده است مگر بعد از انتخاب، هر نماینده چقدر حقوق می‌گیرد؟ اینکه بالای ۵میلیارد تومان هزینه می‌شود٬ موجب شک می‌شود که آیا به روش سالم این هزینه‌ها جبران می‌شود یا نه؟ البته این هزینه‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری هم وجود دارد.

کمالی تصریح کرد: تاکنون که کسی به این گونه افراد کاری نداشته است. مجلس تحت عنوان یک روش و کار علمی ۹۹ درصد مردم را از حق انتخاب محروم کرد .جامعه کارگری و کشاورزان نیز صدایشان در نیامد. کارگران و کشاورزان از طبقات پایین جامعه هستند عده‌ای آمدند و گفتند نمایندگان مجلس باید متخصص و دانشمند و تحصیل‌کرده باشند و نباید افراد کم‌سواد به مجلس ورود پیدا کنند. به این بهانه کار‌شناسی ارشد را ملاک مدرک ورود به مجلس قرار دادند و باعث شدند ۹۹ درصد مردم از حق انتخاب شدن محروم شوند یک درصد باقی می‌ماند که شاید یک دهم درصد بتوانند خود را کاندیدای نمایندگی کنند. که آن‌ها هم دچار و گرفتار شورای نگهبان می‌شوند که بسیاری از آن‌ها رد صلاحیت می‌شوند.

به گفته کمالی این ظلمی است که به طبقاتی که باید تولید کنند و اقتصاد کشور را بسازنند وارد می شود و آنها را از حضور در صحنه قانون‌گذاری محروم می‌کند و موجب می‌شود عده‌ای افراد بی‌درد و بی‌تعصب صندلی‌های مجلس را اشغال می‌کنند.

وی افزود: افراد با کفایتی هم در بین آن‌ها وجود دارد اما هستند کسانی نیز که می‌شد از جامعه کارگری به جای آن‌ها در مجلس حضور داشته باشند. جامعه کارگری در دولت نیز هیچ نقشی ندارد. اگر در مجلس ۵۰ درصد از نمایندگان کارگری وجود داشت آیا اکنون جامعه کارگری این مشکلات را داشت؟ آیا این تصمیمات گرفته می‌شد؟ آیا این شرایط اقتصادی برای کشور پیش می‌آمد. دم دمای انتخابات که می‌شود دبیران اجرایی به ما مراجعه می‌کنند و افرادی را که نیاز به جمع کردن رای دارند و چند روزی است خود را طرفدار جامعه کارگری نشان داده‌اند را به ما معرفی می‌کنند. وقتی سوابق این افراد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم هیچ ربطی به جامعه کارگری ندارند و تاکنون عملی مثبت در جهت منافع کارگران نداشته‌اند. چگونه می‌توان این افراد را به عنوان نماینده جامعه کارگری به مجلس فرستاد زیرا این افراد بعد از رفتن به مجلس بنایشان این نیست که کاری در رفع مشکلات جامعه کارگری انجام دهند.

کمالی گفت: ما برای بحث انتخابات نیاز داریم جامعه کارگری کسانی را از درون خودش معرفی کند و حالا که این ظلم به جامعه کارگری روا شده و ملاک ورود به مجلس داشتن مدرک کار‌شناسی ارشد است ما نیز از افرادی که در این جامعه دارای این مدرک هستند و یا تعلق خاطر به جامعه کارگری دارند حمایت کنیم. اگر افرادی باشند که در جامعه کارگری توانایی نمایندگی کارگران را در خود می‌بینند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. نماینده‌ای باید انتخاب کنیم که خودش را مسئول جامعه کارگری بداند و از فردای انتخابش نیز پاسخگوی تلفن و تماس‌های کسانی که نمایندگیشان را پذیرفته باشد. با افراد غیر تولیدی نمی‌توان مملکت را اداره کرد. اکنون حرکتی را که ما می‌خواهیم انجام دهیم مثلاً همین مدرک کار‌شناسی ارشد باید تعداد نمایندگان کارگری آنقدر افزایش پیدا کرده باشد که ما بتوانیم آن را تغییر دهیم.ما منتظر معرفی اشخاصی هستیم که شما به عنوان کاندیدای نمایندگی به ما معرفی کنید.

کد خبر : ۳۱۲۰۲۴