خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری تهران:

برای افزایش اعتماد عمومی به قوه قضاییه باید تلاش کرد

رئیس کل دادگستری استان تهران به صورت سرزده از مجتمع قضایی شهید صدر (ره) بازدید کرد و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در جمع قضات و کارکنان شریف مجتمع قضایی شهید صدر (ره) و تشکر از زحمات خالصانه همکاران اظهار کرد: از بدو تصدی ریاست دادگستری استان سعی بر آن شده تا زحمات همکاران و مشکلات مربوط به مجموعه‌های قضایی به صورت مستند و به زبان آمار به مسئولان محترم ستاد قوه قضائیه منعکس شود تا در جهت حل معضلات موجود به ویژه در عرصه کمبود شدید کادر قضایی و اداری اقدامات موثری صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا بحمدالله در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی قاضی به بدنه دادگستری استان تهران تزریق شده، البته تا نقطه ایده‌آل و مطلوب قطعاً فاصله زیادی داریم. قابل ذکر است که در خصوص جذب کادر اداری علیرغم فعالیت‌های انجام شده چندان موفق نبوده‌ایم، چون قوه قضائیه در این خصوص جذب نیرو نداشته است، لیکن پیگیری‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

اسماعیلی بیان کرد: علیرغم کمبود بودجه، در احداث و تکمیل پروژه‌های عمرانی استان از جمله پروژه مهم ساختمانی جایگزین این مجتمع قضایی و همچنین پروژه ملی دادگاه‌های تجدیدنظر استان، با عنایات خاصه ریاست محترم قوه قضائیه پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نتایج ارزشمند آن باشیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به اهمیت اعتماد عمومی نسبت به تشکیلات قضایی اشاره و اظهار کرد: جای بسی تاسف است که علیرغم تلاش‌ها و ایثارگری‌های همکاران قضایی و اداری، بخشی از از جامعه برداشت و قضاوت درستی از مجموعه قضایی نداشته و اعتماد آن‌ها دچار آسیب شده است.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های به‌عمل آمده و آسیب شناسی‌های انجام شده عوامل اصلی این برداشت مشخص شده است. ما وظیفه داریم در جهت مرتفع نمودن زمینه‌ها و عوامل کاهش اعتماد اقدام و در جهت تقویت عوامل اعتماد ساز گام برداریم، هر چند عوامل بیرونی فراوانی می‌تواند در این حوزه نقش داشته باشد، ولی به نظر می‌رسد توجه به عوامل درون سازمانی از اولویت برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: چه عوامل ایجابی مانند بهبود و ارتقاء اخلاق حرفه‌ای و سازمانی و نحوه رفتار و پاسخگویی به مراجعین، ارتقاء وضعیت دادرسی و صدور آراء مستدل و متقن و کاهش اطاله دادرسی و چه عوامل سلبی مانند برخورد قاطع و جدی با معدودی از همکاران که مرتکب تخلف می‌شوند؛ در هر صورت باید تلاش کرد تا ارزش زحمات بی‌شائبه قضات و کارمندان صدیق و شریف ما که اکثریت پرسنل دادگستری استان را تشکیل می‌دهند محفوظ بماند و در نتیجه میزان اعتماد عمومی افزایش یابد.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود بار دیگر به موضوع مهم رعایت نظم و ترتیب در رفت و آمد همکاران اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از گلایه‌های مراجعین در خصوص عدم حضور به موقع تعدادی از همکاران در محل کارشان است که باید برای رفع این معضل اقدامات جدی صورت پذیرد. بحمدالله ما در دادگستری استان در این مسیر گام‌های خوبی برداشته‌ایم.

وی افزود: قاضی باید عادل باشد و در آموزه‌های دینی ما در تعریف عدالت چنین آمده است؛ اجتناب از کبائر و عدم اصرار بر صغائر، نکند خدای نکرده تاخیر مستمر یک قاضی در محل کار خود، مصداق اصرار بر صغایر بوده و عدالت را مخدوش می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان در پایان اضافه کرد: ما بر این باوریم که تعیین زمان و کیفیت انجام فرایض دینی بیانگر اهمیت فراوان نظم و انضباط در تمامی شئون فردی و اجتماعی در مکتب اسلام است. قاضی عادل باید همه شئون اسلامی را مراعات کند و نماد عینی مسلمانی تمام عیار در جامعه باشد و این موضوع نیز در افزایش اعتماد عمومی به قضات و دستگاه قضائی نقش بسزایی دارد.

وی همچنین در جهت حل مشکلات مطروحه در حد مقدورات قول مساعد داد.

کد خبر : ۳۱۲۰۹۶