خبرگزاری کار ایران

صالحی در صحن علنی مجلس:

می‌گویند سیمان روی سرتان می‌ریزیم و در قلب رآکتور دفنتان می‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ین چه حرفی است که می‌گویند سیمان روی سرتان می‌ریزیم و در قلب رآکتور دفنتان می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی‌اکبر صالحی که در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت٬ با انتقاد از رفتار و ادبیان منتقدان برجام در مجلس با بیان اینکه کسی که ۴۰ سال در مسائل علمی کار می‌کندف به شما می‌گوید گوش کنید. بنده قصد توهین به کسی نداشته و ندارم.

وی با گلایه از حرف‌های برخی نمایندگان اظهار داشت: این چه حرفی است که می‌گویند سیمان روی سرتان می‌ریزیم و در قلب رآکتور دفنتان می‌کنیم. برخی دوستان برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند. من مجبورم سکوتم را بشکنم و برخی از صحبت‌ها را بگویم، تا تواضعم مانع انجام وظیفه‌ نشود.

در این هنگام نبویان قصو جلوگیری از ادامه نطق صالحی را داشت که صالحی خطاب به نبویان گفت: شما که اینقدر روی برجام وقت گذاشته‌اید٬ دو دقیقه هم به حرف بنده گوش بدهید.

وی اظهار داشت: متاسفم بگویم برخی از رفتارهای دوستان خارج از انصاف، اخلاق واصول علمی است. ما اگر مذاکره کردیم مبتنی بر علم و مفاهیم ایدئولوژیک و بر اساس چارچوب‌هایی مذاکره کردیم که برای ما مشخص شده و به آن تا روز آخر پایبند بودیم لذا برخی صحبت‌ها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد: ‌ در تلویزیون نیز برای من آرزوی مرگ کردند و گفتند این آقا که ۶۶ ساله است معلوم نیست تا پایان برجام زنده باشد٬ چراکه عمر مفید برای ایرانی‌ها ۷۲ سال است.

صالحی گفت: ما در تاسیسات اراک اگر به خوبی کار کند سالی ۸ کیلو پلوتونیوم تولید می‌کنیم. و در ۳۰ سال این ۸ کیلو می‌شود ۲۴۰ کیلوگرم. یعنی ما بعد از ۳۰ سال تازه ۲۴۰ کیلوگرم پلوتونیوم خواهیم داشت و از ۶۰ مجتمع سوخت تنها ۵ تا ۶ مجتمع مایحتاچ خود را از پلوتونیوم تولیدی ما دریافت می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: حال که قرار است روی من سیمان ریخته شود و من دفن شوم بگذارید برخی صحبت‌هایم را بگویم تا آیندگان بدانند و قضات کنند که ما چگونه در اوج عزت مذاکره کردیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه افزود: می‌گویند پلوتونیوم را که از دست داده‌ایم مهم بوده است و برای گداخت هسته‌ای به کار گرفته می‌شود و نباید آن را و آب سنگین را صادر کنیم؛ اما من که ۴۰ سال است در مسائل علمی کار می‌کنم می‌گویم اگر راکتور فعلی اراک روزی به کار گرفته شود ۸ کیلو پلوتونیوم در سال تولید می‌کند و ۳۰ سال عمر راکتور است که ۲۴۰ کیلو پلوتونیوم می‌شود؛ حال اینکه چگونه آن را استخراج کنیم بحث جداگانه است.

وی ادامه داد: می‌گویند می‌شود از پلوتونیوم در راکتورهای قدرت استفاده کرد یعنی از ۲۴۰ کیلو پلوتونیوم بعد از ۳۰ سال در راکتورهایی که ۳۰ سال بعد می‌آید استفاده کنیم؛ یعنی برای هر مجتمع سوخت که ۵۰۰ کیلو است ۷ درصد آن می‌شود ۳۵ کیلو یعنی ۵ یا ۶ مجتمع را پوشش می‌دهد که این تعداد از میان ۶۰ مجتمعی است که هر راکتور در سال نیاز دارد یعنی تنها برای ۵ یا ۶ مجتمع می‌توانیم از این پلوتونیوم استفاده کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به سخنان برخی افراد که می‌گویند آب سنگین را صادر نکنید چون در راکتورهای گداخت استفاده می‌شود، عنوان کرد: حال باید دید چقدر دوتریوم برای گداخت نیاز است که در پاسخ باید گفت هر هزارمگاوات، ۱۰۰ کیلو دوتریوم می‌خواهد و ما در حال حاضر ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم که یک چهارم آن دوتریوم است یعنی حدود ۴ تن در سال در حال حاضر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: از آنجایی که گداخت بعد از ۴۰ سال دیگر به کار گرفته می‌شود، از اکنون تا ۴۰ سال دیگر می‌شود ۱۶۰ هزار کیلو دوتریوم اما هر هزار مگاوات ۱۰۰ کیلو دوتریوم نیاز دارد لذا حساب‌کتاب کنید چقدر اضافه می‌ماند.

وی اضافه کرد: شهادت می‌دهم در مسائل هسته‌ای با کندی و توقف روبرو نمی‌شویم و تحقیقات، تولید آب سنگین اراک و غنی سازی سر جایش است که آمریکایی‌ها همین را می‌خواستند از ما بگیرند اما نتوانستند همچنین این روند مذاکره بوده است و رهبری تکلیف ما را روشن کردند و این عزت و اقتدار ملت و صنعت هسته‌ای کشور بود که پابرجا نگه داشتیم.

صالحی تصریح کرد: گواه می‌دهم تاریخ بعد‌ها اثبات می‌کند که دست بالا‌تر در مذاکرات را داشتیم و محدودیت‌هایی را پذیرفتیم که تنها سر راه ساخت بمب هسته‌ای بود که بنا به فتوای رهبری دنبال آن نبوده‌ایم همچنین می‌توانیم فورشنده آب سنگین و اورانیوم باشیم.

کد خبر : ۳۱۲۲۶۷