خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری در دادسرا است/ وضعیت پرونده زمین‌خواری قشم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده زمین‌خواری قشم کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته و باید منتظر رسیدگی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و ششمین نشست خبری خود در مورد آخرین اقدامات قضایی صورت گرفته در خصوص حادثه منا گفت: همانطور که همه مسئولان اعلام کردند فاجعه عید قربان امسال جنایتی بزرگ و غم‌انگیز بود. بدیهی است خانواده‌های مصیبت دیده نمی‌توانند از این غم بگذرند. دادستان کل کشور در مقام بررسی این موضوع است تمهیداتی اندیشیده شده که افرادی که شکایتی در این خصوص داشته باشند٬ به شعبه ویژه‌ای مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنند.

پیگیری شکایت شاکیان فاجعه منا در قوه قضاییه

وی افزود: تا الان افراد زیادی مراجعه نکردند٬ چون برخی هنوز از سفر بازنگشتند٬ برخی هم به دنبال برگزاری مجالس ترحیم هستند و هنوز فرصت شکایت نداشته‌اند٬ اما از طریق تماس تلفی گفته‌اند روزهای آینده برای شکایت کتبی مراجعه می‌کنند. تعداد معدودی نیز شکایت کتبی خود را اعلام کردند. قابل پیش‌بینی است که در روزهای آینده افرادی برای شکایت به این شعبه ویژه بیایند.

اژه‌ای با بیان اینکه تعقیب مقصران آل‌سعود توسط قوه‌قضاییه و دولت و به‌ویژه وزارت امور خارجه دنبال می‌شود٬ گفت: امیدواریم با هم‌افزایی با سایر کشورهای اسلامی بتوانیم ضمن دنبال کردن این مسئله از وقوع دوباره چنین حوادثی جلوگیری کنند. دادستان کل کشور و روابط بین‌الملل قوه‌قضاییه و همچنین وزارت امور خارجه و دولت مشغول بررسی این مسئله هستند و امیدواریم سایر کشورهای اسلامی نیز همراهی لازم را داشته باشند تا اقدام موثری برای پیشگیری از این فجایع در سال‌های بعدی صورت گیرد. ما انتظار داریم مدعیان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی واکنش مناسبی نسبت به این مسئله نشان دهند.

حکم جیسون رضاییان قابل اعتراض است

اژه‌ای در مورد دادگاه جیسون رضاییان گفت: حکم این دادگاه صادر شده البته این حکم قابل اعتراض است و هنوز مدت زمان اعتراض به اتمام نرسیده است. اگر بعد از ابلاغ حکم ۲۰ روز اعتراضی صورت نگیرد٬ حکم قطعی خواهد شد٬ البته اطلاع ندارم که این حکم ابلاغ شده یا نه.

توضیحات تایید سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت قبل در پرونده زنجانی

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد تایید سه وزیر و رئیس بانک مرکزی دولت قبل در خصوص بانک بابک زنجانی و اینکه آیا آنها نیز قصوری داشته‌اند٬ گفت: در مورد پرونده‌هایی از این قبیل از هر کسی که لازم باشد تحقیق می‌شود؛ چه به عنوان متهم و چه به عنوان شاهد. پرونده‌هایی که زمانبر است تفکیک می‌شود و مواردی که کامل است به دادگاه می‌رود. متهمانی که در حال محاکمه هستند٬ پرونده‌شان تکمیل و قرار مجرمیت برای آنها صادر شده است. پرونده هنوز بسته نشده و در صورت لزوم در سایر موارد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری در دادسرا مطرح است

وی در مورد شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری گفت: این شکایت در دادسرا مطرح است و از وی دعوت می‌شود تا پاسخ لازم را بدهند اما از اینکه پاسخی کتبی اعلام شده است یا نه خبر ندارم.

پرونده زمین‌خواری قشم

اژه‌ای در مورد پرونده زمین‌خواری قشم گفت: این پرونده کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته و باید منتظر رسیدگی باشیم قبلا قراری صادری شده بود و اعتراض صورت گرفته به آن پذیرفته شد برای همین مجددا رسیدگی می‌شود و کیفر خواست آن صادر می‌شود.

تشخیص علنی بودن دادگاه با قاضی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا بقیه دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی برگزار خواهد شد٬ گفت: تشخیص این مسئله با قاضی است. قاضی تشخیص می‌دهد که چه مواردی علنی و غیر علنی باشد البته اصل بر علنی بودن است٬ مگر در مواردی که تطبیق آن با ریاست دادگاه باشد ممکن است برخی جلسات یک پرونده علنی و برخی دیگر غیر علنی باشد تا الان دادگاه مطلبی در خصوص غیرعلنی بودن این پرونده اعلام نکرده وباید منتظر ادامه رسیدگی‌ها باشیم.

پرونده برادران روزچنگ

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد پرونده برادران روزچنگ و اینکه برخی از مسئولان دولت قبل نیز در این پرونده حضور دارند٬ گفت: ادامه رسیدگی به این پرونده در دادگاه مطرح است و چهارشنبه نیز جلسه دادگاه این پرونده برگزار خواهد شد و در این روز هم به اتمام نمی‌رسد در هر پرونده‌ای هر کسی که در مظان اتهام باشد به عنوان متهم یا مطلع از وی تحقیق می‌شود٬ ما حریم خاصی برای کسی قائل نیستیم.

از هر کسی که مطلع یا متهم باشد در پرونده زنجانی تحقیق می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مجدد در تایید بانک بابک زنجانی توسط سه وزیر دولت قبل گفت: همانطور که گفتم از هر کسی که مطلع یا متهم باشد تحقیق می‌شود٬ طی نامه‌ای این افراد خودشان خواسته‌اند که شفاف سازی صورت گیرد و گفته‌اند حاضر به پاسخگویی هستیم مهم این است که افراد تسلیم قانون باشند. امیدواریم این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که هر کسی مورد سوال قرار گرفت بیاید و توضیح دهد و از طرفی تا زمانی که چیزی ثابت نشده کسی از پیش قضاوت نکند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر این مطلب در کل جامعه ما فرهنگ شود خیلی خوب است در مورد هر کسی که لازم بوده در این پرونده تحقیق شده است تاکنون از این قبیل تحقیقات فروگذار نشده و نمی‌شود.

اعلام اسامی مجرمانی که جرمشان بالای ۱۰۰ میلیون تومان است

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس قانون باید اسامی مجرمانی که جرمشان بالای ۱۰۰ میلیون تومان است اعلام شود٬ گفت: در قانون تاکید شده که پس از اعلام حکم قطعی اسامی اعلام می‌شود و قبل از قطعی شدن اسمی اعلام نمی‌شود و تاکنون چند مورد بوده که بعد از قطعی شدن اسامی اعلام شده است.

آخرین وضعیت زندان بزرگ تهران

وی درباره آخرین وضعیت زندان بزرگ تهران و تکمیل شدن آن گفت: این زندان ظرفیت خوبی دارد و تلاش داریم با همکاری دولت آن را تکمیل کنیم و به هر میزان که ظرفیت زندان اجازه دهد٬ مجرمان را به آنجا منتقل خواهیم کرد. اما تاکنون این زندان به صورت کامل تکمیل نشده و علت تکمیل‌نشدن آن مشکل بودجه است.

پرونده احمدی‌نژاد همچنان مفتوح است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه دو سال از احضار احمدی‌نژاد به دادگاه می‌گذرد گفت: این پرونده بسته نشده است و در حال رسیدگی است.

اتهامات حمید بقایی به وکیل ابلاغ شده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که حمید بقایی از ۱۸ خرداد ۹۴ بازداشت شده اما اتهامات وی اعلام نشده است٬ گفت: اتهامات به وکیل ابلاغ شده اما در جامعه و رسانه‌ها اعلام نشده است. ما اتهامات وی را طبق قانون به وکیل وی اعلام کردیم٬ اما جزییات آن را در رسانه‌ها نمی‌توانیم اعلام کنیم و الان نیز من نمی‌توانم این جزییات را اعلام کنم.

شرایط استرداد اموال کسانی که ابتدای انقلاب از کشور خارج شدند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه گروهی قبل از انقلاب با داشتن اموال منقول و غیرمنقول از کشور خارج شدند و این اموال همچنان در دست دستگاه‌هاست٬ آیا می‌توانند اموال را پس بگیرند یا ورثه آنها برای گرفتن اموال اقدام می‌کنند٬ گفت: اینگونه اموال چند دسته است؛ یک دسته کسانی که از پیش از انقلاب هیچ اتهام و اموال نامشروع نداشتند٬ ولی ‌آنها را‌‌ رها کردند و به خارج رفتند و بعداز انقلاب علیه نظام هیچ کاری نکردند؛ دسته دیگر افرادی هستند که اموالشان مشروع بوده و ما نمی‌دانیم اموال آنها مشکل دارد یا خیر و همچنین مشخص نیست آنها زنده هستند یا خیر٬ وظیفه حکومت در این حالت این است که این اموال را اداره کند و طبق قوانین و ضوابط آنها سرپرستی می‌شود تا زمانی که خود فرد و یا وکلای وی و یا ورثه‌اش پیدا شوند و صاحب اموال شناسایی شود. اگر زمانی که وکیل پیدا شد و اموال فرد شامل اصل ۴۹ نبود یا از مقام‌های قبل از انقلاب نبود یا حکمی درباره آنها صادر نشده بود و اموال نیز نامشروع نبود، هزینه‌ای که برای سرپرستی اموال شده است به عنوان حق سرپرستی محاسبه و از وی گرفته می‌شود و بقیه اموال به وی بازگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسانی اموالشان نامشروع بود و یا مشمول اصل ۴۹ بود آنها نیز بررسی می‌شوند و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و مشخص می‌شود که چقدر از اموال باید ضبط شود یا خیر.

الزامی به رسیدگی هم‌زمان پرونده بابک زنجانی با سازمان تامین اجتماعی نیست

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی پیرامون رابطان پرونده بابک زنجانی با سازمان تامین اجتماعی و احتمال احضار مرتضوی درباره این پرونده و اینکه آیا امکان نداشت این دو پرونده با هم رسیدگی شود٬ گفت: الزامی به رسیدگی هم‌زمان نیست. یکی از اتهاماتی که در پرونده به بابک زنجانی مطرح شده است٬ کلاه گذاشتن بر سر تامین اجتماعی است. طبیعی است کسی که کلاه بر سر او رفته است٬ جرمی مرتکب نشده و حتی می‌تواند شکایت کند٬ اما اگر این مسئله تبانی باشد قضیه فرق می‌کند و می‌توان آن را بررسی کرد.

ریخته شدن پساب زندان کرج به مزارع کاهو محمدشهر کرج را پیگیری می‌کنیم

اژه‌ای درباره ریخته شدن پساب زندان کرج به مزارع کاهو محمدشهر کرج گفت: همه ما باید به محیط زیست اهمیت بدهیم و از آلوده کردن محیط زیست جلوگیری کنیم و وظیفه فرد فرد ماست و همه ما مسئول هستیم.

وی ادامه داد: ما باید به محیط زیست ادامه بدهیم و این اهمیت را به مسئولان ذی‌ربط یادآوری کنیم.

وی افزود: این مساله را باید به مسئولان و دادستان استان البرز ارجاع بدهند و ایشان پیگیری کنند و اگر یک رونوشت نیز به من بدهند٬ آن را پیگیری می‌کنم.

اختلاف سازمان استاندارد و وزارت بهداشت ربطی به ما ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف سازمان استاندارد و وزارت بهداشت درباره آب معدنی و همچنین سایر محصولاتی که مثلا سازمان استاندارد آن را تایید می‌کند و وزارت بهداشت آن را رد می‌کند٬ گفت: چنین مسائلی در تخصص ما نیست و اینکه حرف استاندارد درست است یا وزارت بهداشت به ما ارتباطی ندارد. بلکه مربوط به دولت است و این دو سازمان باید در دولت بنشینند و مشکل خود را حل کنند و اگر نیاز به اقدامات کار‌شناسی دارد در دولت باید انجام شود.

شرایط فروش موسسه میزان به متقاضیان

وی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که گفته بود می‌توان موسسه میزان را به متقاضیان فروخت٬ گفت: من از چنین صحبتی اطلاع ندارم. درباره این موسسه یا هر موسسه دیگری بعد از رسیدگی٬ اگر چنانچه توانستند خودشان را بر اساس قانون منطبق کنند و تخلفاتی نداشته باشند٬ فعالیت آنها قابل ادامه است یا اینکه فعالیت آنها قابل واگذاری است٬ اما اگر حکم به منحل شدن داده شود کلا آن موسسه منحل می‌شود و دیگر قابل واگذاری نیست.

تشکیل کارگروه مشترکی کانون وکلا و قوه‌قضاییه برای برخورد با وکلای متخلف

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا بین کانون وکلا و قوه‌قضاییه دلخوری وجود دارد٬ گفت: ممکن است در مجموعه قضایی فردی با یک وکیل برخورد مناسب نداشته باشد یا بر عکس٬ اما هیچ‌گاه نمی‌گوییم از کل وکلا و کانون وکلا گله داریم. می‌گوییم فلان وکیل تخلف کرده‌است.

وی افزود: در برخی موارد کسانی تحت عنوان موسسه خود را به ثبت می‌رسانند و در اساسنامه‌شان هم حق وکالت پیش‌بینی‌ نشده بلکه تنها مشاور حقوقی هست٬ اما عملا کار وکالت می‌کنند. هم ما و هم کانون وکلا به این موارد معتقد هستیم و قرار شده در این خصوص کارگروه مشترکی تشکیل شود که مصادیق را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. از طرف کانون وکلا به ما گفته‌اند آمادگی داریم خودمان با وکلای متخلف برخورد کنیم.

پرونده شکایت از جهانگیری

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که عنوان اتهامی جهانگیری چند مورد است٬ گفت: عناوین مختلفی وجود دارد. از طرفی گاهی عنوان اولیه‌ای که شاکی در ابتدا بیان می‌کند٬ با بررسی‌های صورت گرفته به عنوان دیگری تبدیل می‌شود٬ بنابراین باید منتظر باشیم.

در مسئله دستِ دوستی با آمریکا و جاسوسی منظورم ظریف نبود

در ادامه خبرنگاری با اشاره به برخی اظهارات اژه‌ای در مورد افرادی که جاسوس محسوب می‌شوند و تاکید دارند اگر به آمریکا دستِ دوستی بدهیم اشکالی ندارد٬ گفت که آیا منظور شما آقای ظریف بوده است٬ محسنی‌اژه‌ای در پاسخ بیان کرد: مسلما منظور من وزیر امور خارجه نبوده است. بستری که برای نفوذ دشمن ساخته می‌شود؛ دو نوع است؛ یکی جاسوس اصطلاحی که مواجب‌بگیر است تا افکار طبقه‌بندی شده را در اختیار دشمن قرار دهد٬ برخی هم جاسوس اصطلاحی نیستند٬ اما ضررشان بیشتر از آنهاست و کاملا در جهت رسیدن دشمن به اهدافش همراهی می‌کنند. برخی شاخصه دسته دوم کسانی هستند که قدرت دشمن را به رخ دوست می‌کشند یا کسانی که تلاش می‌کنند دشمنی دشمن را کمرنگ کنند و بگویند آمریکا دیگر شیطان بزرگ نیست.

وی ادامه داد: بدون شک خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا فراموش نمی‌شود. خیلی‌ها تلاش می‌کنند جنایت‌های آمریکا را بپوشانند و توان مردم خود را کم‌اهمیت جلوه دهند. این یک امرِ کلی است. منظور من از این افراد به هیچ‌وجه شخص خاصی نبوده است. به ویژه مطلقا منظورم وزیر امور خارجه نبوده است. اما نباید فراموش کنیم حرف‌های من در کشورمان مصداق دارد. ما هم جاسوس اصطلاحی داریم و هم کسانی که خطرشان بیش از جاسوس اصطلاحی است اما نظر من روی فرد خاصی نبوده است.

تا زمانی که قانون رسیدگی به اموال مسئولان نهایی نشده تکلیفی متوجه قوه‌ قضاییه نیست

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا قوه‌قضاییه در مورد قانون رسیدگی به اموال مسئولان اقدامی انجام داده است٬ گفت: این قانون هنوز نهایی نشده است و تا زمانی که نهایی نشده تکلیفی هم متوجه قوه‌ قضاییه نیست. در صورتی که این قانون نهایی شود ما به وظایف خود عمل خواهیم کرد.

توضیح پرونده‌های زمین‌خواری

وی درخصوص پرونده‌های زمین‌خواری گفت: این پرونده‌ها چند دسته‌اند؛ گاهی برخی از دولت‌ها تصمیم می‌گیرند زمین‌هایی برای امور مشخص در اختیار افرادی قرار گیرد. ممکن است دولت بعد بگوید این تصمیم درست نبوده و آن را لغو کند. نمی‌توان به این موارد زمین‌خواری یا تصرف غیر قانونی گفت. البته در این خصوص که چه کسی باید مجوز ساخت‌وساز‌ها را بدهد نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. در همین روزهای اخیر افرادی که در استان البرز مجوزهای غیرقانونی صادر کرده‌ بودند٬ تحت تعقیب قرار گرفتند و به آنها گفته شد شما حق صدور این مجوز‌ها را نداشته‌اید.

کد خبر : ۳۱۲۳۷۴