خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در تماس تلفنی با داوود اوغلو مطرح کرد؛

امنیت منطقه منوط به ثبات و آرامش در همه کشورهای منطقه است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه متاسفانه امروز، منطقه به نحو بی‌سابقه‌ای به محل تجمع گروه‌های مختلف تروریستی تبدیل شده است، گفت: مبارزه با چنین خطر بزرگی نیازمند همکاری و تشریک مساعی منطقه‌ای است و در این شرایط حساس، ثبات و امنیت منطقه، منوط به ثبات و آرامش در همهٔ کشورهای منطقه است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی تلفنی با «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه، ضمن ابراز تاسف از حادثه‌ ی تروریستی در ترکیه که منجر به کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم بیگناه این کشور شد، اظهار داشت: مراتب عمیق تاسف، تالم و همدردی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را با دولت و ملت دوست و برادر ترکیه اعلام می‌کنم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان ثبات و آرامش در ترکیه است، آمادگی ایران را برای مساعدت‌های لازم پزشکی و کمک به مجروحین این حادثهٔ تروریستی در ترکیه اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه همکاری فشرده و نزدیک ایران و ترکیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاد و حساس منطقه و تلاش قدرت‌های خارجی برای سوءاستفاده از این شرایط، افزایش تبادل نظر و رایزنی‌های فشرده میان دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است بالا‌ترین سطح همکاری را در زمینه‌های مختلف با کشور ترکیه که در شرایط سخت در کنار ایران بوده است، داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری موضوع ارسال پیام تسلیت دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به خاطر کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان ترکیه و نیز با اشاره به مذاکرات انجام شده میان دکتر روحانی و نخست وزیر ترکیه که در حاشیهٔ نشست اخیر سازمان ملل در نیویورک انجام شد، از نخست وزیر ترکیه برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و رایزنی جهت توسعهٔ همکاری‌های دو جانبه دعوت کرد.

نخست وزیر ترکیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از معاون اول رییس جمهور کشورمان به خاطر ابراز همدردی و اعلام همبستگی با دولت و ملت ترکیه گفت: این حادثهٔ تروریستی در خارج از ترکیه سازماندهی شده بود و متاسفانه در این حملهٔ تروریستی بیش از صد نفر از اتباع ترکیه جان خود را از دست دادند و بیش از دویست نفر نیز زخمی شدند.

احمد داوود اوغلو با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور برادر هستند که باید در شرایط حساس منطقه همکاری‌های خود را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی افزایش دهند، خاطرنشان کرد: تروریسم تهدیدی جدی علیه همهٔ ملت هاست و در شرایط حساس کنونی که گروه‌های مختلف تروریستی در منطقه حضور دارند، ضرورت دارد مبارزهٔ خود را با این گروه‌ها بیش از گذشته افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، همکاری ایران و ترکیه علیه گروه‌های تروریستی نظیر داعش، پ ک ک و پژاک بسیار ضروری است، گفت: باید برای جلوگیری از حضور هرگونه گروه تروریستی در منطقه همکاری کنیم چرا که این امر برای ثبات و آیندهٔ منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نخست وزیر ترکیه با یادآوری دیدار خود با رییس جمهور کشورمان که در حاشیه‌ ی نشست سازمان ملل انجام شد، افزود: در حاشیهٔ اجلاس سازمان ملل، مذاکرات مفیدی با دکتر روحانی صورت گرفت و ضمن تبادل نظر با ایشان درخصوص موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و ترکیه در این مقطع حساس تاکید شد.

احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه در پایان این مذاکره تلفنی از معاون اول رییس‌جمهور کشورمان خواست تا سلام گرم وی را به مقام معظم رهبری، رییس جمهور و ملت ایران ابلاغ نماید و ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک برای گسترش روابط دوجانبه به تهران سفر کند.

کد خبر : ۳۱۲۶۰۵