خبرگزاری کار ایران

عراقچی در جمع خبرنگاران:

آزمایش موشک عماد نقض برجام نیست/ برجام درصورت تصویب به شورای نگهبان می‌رود

معاون امور حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه گفت: آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام محسوب نمی‌شود در رابطه با قطع‌نامه‌های گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سیدعباس عراقچی در حاشیه مراسم سالگرد تاسیس سازمان ملل در جمع خبرنگاران درباره طرح مجلس برای اجرای برجام گفت: همانطور که دیروز شاهد بودید مجلس کلیات طرحی که مجوز اجرای برجام را به ایران می‌دهد، مورد تصویب قرار داد. البته هنوز جزییات طرح مورد بررسی و تصویب قرار نگرفته است و من فکر می‌کنم فردا و پس فردا این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب طرح مذکور آن طرح باید به شورای نگهبان برود و در آنجا مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: اگر این مساله با سرعت صورت بگیرد، مراحل قانونی برجام در ایران طی شده است و ما آماده خواهیم بود تا وارد مرحله بعدی برجام شویم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: در واقع این مساله یک گام اساسی در اجرای برجام محسوب می‌شود و من فکر می‌کنم اگر طرح در همین هفته و هفته آینده تصویب شود و به صورت قانون دربیاید ما می‌توانیم راس ۹۰ روز بر اساس برجام اعلام کنیم که به مرحله تصویب رسیده‌ایم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که قرار است چه اتفاق ملموسی بر اساس اجرای برجام در این مرحله صورت بگیرد، تصریح کرد: به صورت ملموس اگر به روز تصویب برسیم اتحادیه اروپایی تحریم‌هایش را لغو می‌کند، رئیس‌جمهور امریکا نیز دستورات اجرایی در تحریم‌های ایران را لغو می‌کند و تحریم‌های کنگره را متوقف می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل نیز قبلا تحریم‌های خود را لغو کرده و در واقع به صورت قانونی لغو تحریم‌ها در این روز اتفاق می‌افتد اما به صورت عملیاتی این لغو، زمانی اجرایی می‌شود که ایران نیز اقداماتش را انجام دهد که آن کار‌ها نیز بین یک ماه تا دو ماه طول می‌کشد.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها درباره حادثه منا نیز عنوان کرد: البته این مساله در حوزه مسئولیت بنده نیست اما تا آنجا که اطلاع دارم ستادی در این باره در وزارت امور خارجه تشکیل شده و بخش حقوقی وزارت امور خارجه نیز با آن ستاد همکاری کامل دارند.

معاون امور حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه افزود: در حال حاضر به صورت فوری اولویت ما بازگشت حجاج به کشور و شناسایی اجساد جانباختگان است که این مساله با همکاری سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری انجام می‌شود. در مراحل بعدی ما به دنبال شفافیت کامل و مسئولیت‌پذیری عربستان هستیم و کار ستاد تشکیل شده را نیز ‌آقایان امیرعبداللهیان و قشقاوی از نزدیک پیگیری می‌کنند.

عراقچی درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ نیز یادآور شد: قطع‌نامه ۲۲۳۱ که بر اساس آن شش قطع‌نامه هسته‌ای علیه ایران لغو می‌شود عبارتی را در خود دارد و می‌گوید که این قطع‌نامه شروع یک تغییر بنیادی روابط ایران و سازمان ملل است. این تغییر بنیادین مسلما تبعات خود را در آینده خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزمایش موشک عماد در روز گذشته نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ است، عنوان کرد: آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام محسوب نمی‌شود در رابطه با قطع‌نامه‌های گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است و در بیانیه‌ای که وزارت خارجه پس از صدور قطع‌نامه ۲۲۳۱ صادر کرد و در شورای امنیت نیز ثبت شده است مواضعمان را روشن کرده‌ایم و گفته‌ایم که توانایی‌های دفاعی ما و امنیت ملی‌مان به هیچ وجه خدشه‌دار نخواهد شد و در مسائل امنیتی و دفاعی‌مان به هیچ وجه مصالحه نخواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۲۷۱۰