خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری /مشروح/

احتمال تغییر در کابینه منتفی است/ پایان رسیدگی به احکام برنامه ششم

سخنگوی دولت از ارائه بودجه سال ۹۵ به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمدباقر نوبخت در ابتدای نشست سخنگوی دولت توضیحاتی درباره برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۱۳۹۵ ارائه کرد.

پایان رسیدگی به احکام برنامه ششم

وی خاطرنشان کرد: در جلسه هیئت وزیران رسیدگی به احکام دائمی برنامه ششم به پایان رسید و الان آماده‌ایم که آن را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کنیم و مجلس تا نیمه مهر فرصت دارد آن را بررسی کند و بعد از آن بودجه ۱۳۹۵ را نیمه مهر به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ریاست محترم جمهور در رسانه جزئیات این برنامه را بیان می‌کنند٬ گفت اقتصاد بیماری که در سال ۹۲ بهبود و مراقبت از آن به دولت تدبیر و امید سپرده شد٬ به‌صورت مرتب رصد می‌شود و شاخص‌های اقتصادی هفته‌ای دو بار با دقت و پیگیری ویژه رئیس‌جمهور بررسی می‌شود و شرایطی که لازم دارد٬ طلبیده خواهد شد.

نوبخت با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را به برنامه پنج ساله که پنج سال قبل تصویب شده یا حتی بودجه ۹۴ متکی کنیم٬ تاکید کرد: ما باید لحظه به لحظه برنامه داشته باشیم و تدبیر و امیدی که مردم به این تدبیر بستند این است که متناسبت با واقعیت‌ها برای بهبود وضعیت اقصادی تلاش کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد در جلسه هیئت وزیران رسیدگی به احکام دائمی برنامه ششم به پایان رسید و الان آماده‌ایم که آن را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کنیم و مجلس تا نیمه مهر فرصت دارد آن را بررسی کند و بعد از آن بودجه ۱۳۹۵ را نیمه مهر به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه ۹۵ بودجه اول برنامه ششم خواهد بود و بر اساس فرامین رهبر انقلاب تصویب شده است٬ گفت: بودجه زمانی تحویل مجلس می‌شود که برای تصویب آن و انتخابات آتی فرصتی در اختیار مجلس خواهد بود که جداول و اهداف کمی تقدیم مجلس خواهد شد که مجلس نهم به نحو شایسته آثار ماندنی برای مجلس دهم به یادگار بگذارد.

پیش از پایان ماه مهر٬ یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود

سخنگوی  دولت در خصوص یارانه مهرماه گفت: ماه مهر هنوز به پایان نرسیده است بدون شک پیش از پایان ماه این یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود.

امین‌زاده در دولت مسئول پیگیری مسائل حقوقی فاجعه منا شد

وی در مورد پیگیری حادثه منا از سوی دولت گفت: خانم امین‌زاده در دولت مسئول پیگیری این مسئله شدند البته وزارت امور خارجه و سازمان حج نیز وظایف خود را انجام می‌دهد ما تا تعیین تکلیف وضعیت ۶۵ مفقود خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا الان دولت جمهوری اسلامی نشان داده که در پی این است که از حقوق تضییع شده حجاج به نحو شایسته دفاع کند.

بسته اقتصادی دولت

نوبخت در مورد جزئیات بسته اقتصادی رئیس جمهور گفت: امشب رئیس جمهور در مورد کلیاتی از این بسته توضیح می‌دهد در آغاز هفته آینده نیز ستاد اقتصادی دولت که بنده نیز در آن عضو هستم طی نشستی با رسانه‌ها جزئیات را بازگو خواهیم کرد.

تهیه پیش‌نویس برنامه کوتاه مدت انضباط بودجه‌ای

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات رئیس جمهور در روز گذشته ارتباطی به نامه چهار وزیر داشت گفت: رئیس جمهور در تیرماه طی مطلبی از آقای جهانگیری خواست که برنامه اصلاح نظام بانکی و پولی و بازار سرمایه را ارائه دهد در خصوص انضباط بودجه‌ای نیز سازمان مدیریت موظف شد پیش‌نویس برنامه کوتاه مدت را تا پایان سال فراهم کند. با جمع‌بندی این برنامه هفته آینده جزئیات آن را بیان می‌کنیم که در حوزه‌های پولی و مالی چه کارهایی انجام خواهد شد.

تیم اقتصادی دولت تغییر نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور رئیس جمهور از تغییر در کابینه به ویژه چهار وزیری که نامه نوشته بودند بوده است گفت: رئیس جمهور گفت ما همواره برای اینکه شایسته عمل کنیم نیازمند  مجموعه شرایط برای سرعت بخشی به خروج از رکود هستیم. متناسب با این صحبت‌ها این تعبیر شد قرار است در تیم اقتصادی دولت تغییراتی صورت گیر.د من فکر نمی‌کنم نظر رئیس جمهور چنین چیزی باشد یا حداقل در مورد تغییر اعضای ستاد اقتصادی تاکنون صحبتی نشده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: در مقایسه با ادوار قبل هماهنگی بانک مرکزی،‌سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد متناسب و قابل قبول است ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشیم٬ اما در نهایت روی جمع‌بندی نهایی توافق می‌شود.

توضیحات موضوع نرخ سود بانکی

سخنگوی دولت در مورد نرخ سود بانکی گفت: متاسفانه وقتی نرخ تورم ۴۰ درصد بود هم نرخ سود بانکی همین قدر بود. دولت معتقد به تقلیل نرخ سود بانکی است در ارتباط با اینکه رقم سود بانکی باید کاهش پیدا کند. هر سه دستگاه ستاد اقتصادی دولت هم نظر هستند اما اختلاف نظر در میزان کاهش سود است البته نباید فراموش کرد که در شورای پول و اعتبار غیر دولتی‌ها هم عضو هستند.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول

نوبخت در مورد آمارهای صندوق بین‌المللی پول گفت: طبق این آمار نرخ رشد اقتصادی ایران می‌تواند مثبتِ نیم باشد. این صندوق نرخ تورم را هم پایین اعلام کرد. با این همه گزارش مقدماتی ما از مرکز آمار نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ما مثبت بوده که بعد از نهایی شدن جزئیات آن را به شما خواهم گفت.

رای مجلس به جزئیات برجام فرا‌تر از رای به کلیات بود

وی در پاسخ به این سوال که کدام رفتار دولت باعث تند‌تر شدن رفتار برخی نمایندگان افراطی شده است گفت: امروز رای مجلس به جزئیات برجام فرا‌تر از رای به کلیات بود. آمار از ۱۳۹ نفر به ۱۶۱ نفر رسید. فضای هفته قبل در مورد استیضاح آخوندی نیز به همین ترتیب بود و رای به وزیر راه بیشتر از رای اعتماد اولیه بود بنابراین من نظریه شما را قبول ندارم.

کمک به سرمایه‌گذاران خارجی

سخنگوی دولت در مورد پنجره واحد اقتصادی در سفر هیات‌های خارجی به کشورمان گفت: وزارت اقتصاد موظف به رسیدگی به این مسئله شده است علاوه بر آن در برنامه پس‌ازتحریم تعدادی از دستگاه‌ها مسئول این کار شدند تا سرمایه‌گذاران خارجی در پیچ وخم بروکراسی ما معطل نشوند.

شورایعالی ایرانیان خارج از کشور زیرمجموعه وزارت خارجه می‌شود

وی با اشاره به شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: این شورا پیش از این در نهاد ریاست‌جمهوری مستقر بود٬ در حالی که مربوط به وزارت امور خارجه است برای همین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به رئیس جمهور پیشنهاد داد این نهاد زیر مجموعه وزارت خارجه قرار گیرد که این اتفاق افتاد و اقدامات تکمیلی در حال انجام است.

محل هزینه حذف یارانه افراد پردرآمد

نوبخت در پاسخ به این سوال که یارانه افراد پردرآمد در کجا هزینه می‌شود٬ گفت: مجلس در تبصره ۲۰ پرداخت‌های نقدی را از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۳۹ هزار میلیارد تومان تقلیل داد. این کاهش از محل حذف یارانه افراد پردرآمد است. مصادیق هزینه این مبالغ در بهداشت و درمان حمایت از تولید و مواردی از این قبیل است که با قوت در حال انجام است.

موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز در شمال شرق کشور

وی در مورد موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز در شمال شرق کشور گفت: این مسئله در قوه‌قضاییه در حال رسیدگی است و ما انتظار داریم به نحو مقتضی پیگیری‌های لازم صورت گیرد بانک مرگزی و دولت آمادگی انجام هر کمکی را در این زمینه دارند.

۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت مطالبات پیمانکاران تا پایان سال

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد مطالبات پیمانکاران گفت: این مطالبات در حال پرداخت است. ما از ابتدای سال حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال بیش از سال‌های گذشته این رقم را پرداخت می‌کنیم و پیش‌بینی ما این است که مطالبات پیمانکاران بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان امسال پرداخت خواهد شد در آینده ‌ای نزدیک در این خصوص خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی در واکنش به خبرنگاری که عنوان می‌کرد رئیس مجلس حذف یارانه پردرآمد‌ها توسط وزارت تعاون را غیر قانونی اعلام کرده است٬ گفت: چنین نامه‌ای را ندیدم که از مجلس به دولت آمده باشد. به هر حال دستگاهی از دولت باید این کار را بکند با توجه به ماهیت وزارت کار دولت این اقدامات را به چنین وزارتخانه‌ای سپرده و از نظر ما کاملا هم طبیعی است.

قیمت گاز مصرفی پالایشگاه‌ها

نوبخت در مورد قیمت گاز مصرفی پالایشگاه‌ها گفت: مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۳ این رقم را در حد ۱۳ سنت وضع کرد. دولت بسیار مقاومت کرد که نمایندگان به این درخواست رای ندهند٬ اما بعد در قانون تنظیم مقررات مالی فرمولی برای این رقم تعیین شد و وزارت نفت موظف به تعیین قیمت شد که طبق آن زیر ۱۳ سنت عمل می‌شود.

احتمال تغییر در کابینه دولت منتفی است

سخنگوی دولت در پایان در خصوص احتمال تغییر در کابینه دولت گفت: من چنین چیزی را تایید نمی‌کنم٬ البته رئیس جمهور این تصمیم‌ها را می‌گیرد و هر چه به نفع ملت باشد انجام خواهد یافت.

کد خبر : ۳۱۲۹۶۰