خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان؛

نابینایان نمی‌توانند برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کنند

نمایندگان مجلس شرایط ثبت نام در انتخابات مجلس را تعیین تکلیف کردند که از جمله آن می‌توان به حذف قید سنی و عدم امکان ثبت‌نام نابینایان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی روز (چهارشنبه ۲۲ مهرماه) مجلس، ضمن تعیین تکلیف شرایط ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ قانون قبلی این انتخابات را مبنی بر عدم امکان ثبت نام نابینایان را به تصویب رساندند.

براین اساس قبلا بحثی در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور صورت گرفته بود که افراد نابینا می‌توانستند در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید شوند٬ اما قاسم جعفری به عنوان نماینده پیشنهاد دهنده حذف این کلمه گفت: گنجاندن این قید در قانون انتخابات احساسی است و ارزش خبری ندارد.

در ادامه حمید رسایی به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: حذف قید نابینایان برای شرکت در انتخابات صحیح نیست٬ فردا روز جهانی نابینایان است و ما نمایندگانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی داریم که به خوبی کارهای خود را انجام می‌دهند مانند نماینده‌هایی که در شورای شهر حضور دارند با توجه به فناوری‌هایی که در بازار وجود دارد می‌توان این نواقص را پوشاند و نابینایی مانعی برای انجام کار‌ها نمی‌شود.

همچنین غلامرضا کاتب به عنوان موافق پیشنهاد تصریح کرد: اگر قرار است نابینایان به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند٬ پس بر این اساس افراد کم‌شنوا و لال نیز می‌توانند در این انتخابات شرکت داشته باشند. اگر قرار است با تصویب این قید به این افراد احترام گذاشته شود می‌توان در عرصه‌های مختلف دیگر به این افراد احترام گذاشته شود. اگر فناوری وجود دارد که می‌تواند نواقص نابینایان را بپوشاند٬ قطعا فناوری وجود دارد که بتواند نقایص افراد ناشنوا و لال را بپوشاند.

همچنین محمدرضا دهقان در اخطار قانون اساسی مطرح کرد که این قید که کمیسیون شورا‌ها مبنی بر حضور افراد نابینا آورده است اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی دارد و می‌تواند بار مالی برای کشور داشته باشد چون نیاز است که کتاب‌هایی با خط بریل برای این افراد چاپ شود.

نمایندگان مجلس در ادامه با ۹۸ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف، ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس به پیشنهاد حذف قید حضور نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دادند.

کد خبر : ۳۱۳۳۸۶