خبرگزاری کار ایران

سن نمایندگان٬ حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال؛

شرایط کاندیداهای نمایندگی مجلس مشخص شد

نمایندگان مجلس قید حضور افراد بالای ۷۵ سال در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در جلسه امروز حذف کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ در ادامه بررسی و اصلاح قانون انتخابات مجلس، نمایندگان شرایط سنی ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین تکلیف کردند و با ۱۰۰رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف، ۱۱رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس به پیشنهاد حذف قید حضور افراد بالای ۷۵ سال در انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دادند.

احمدعلی مقیمی به عنوان پیشنهاد دهنده حذف قیدی که کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مبنی بر امکان حضور افراد بالای ۷۵ سال آورده بود٬ گفت: اگر ما به جوانان و فرهیختگان کشور بها ندهیم انتظار این را نداشته باشیم که مشارکت جوانان در عرصه‌های مختلف کشور افزایش پیدا کند جوانان نیازمند کسب تجربه هستند و باید به آن‌ها این فرصت داده شود که در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

جواد جهانگیرزاده به عنوان مخالف حذف قید امکان حضور افراد بالای ۷۵ سال تصریح کرد: افراد بالای ۷۵ سال عقلای کشور و بسیاری از آن‌ها دارای شرایط جسمی مناسب هستند منطقی نخواهد بود که این افراد را حذف کنیم. تصمیم گیری در این رابطه را به مردم بسپارید این افراد دارای تجربه و ایده‌های مناسب برای جوانان هستند که همراه شدن آن‌ها با هم کمک شایانی به مدیریت کشور می‌کند.

در ادامه کمال علیپور خنکداری به عنوان موافق حذف قید امکان حضور افراد بالای ۷۵ سال اظهار داشت: جوانان کشور منتظرند که استعداد و ظرفیت خود را در اختیار نظام قرار دهند آیا حیف نیست از این ظرفیت استفاده نشود اگر این قید گذاشته شود مشارکت نسل‌های جوان ما در عرصه‌های مختلف کشور کم می‌شود.

در ‌ماده ۲۸ این طرح قید شده است که انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱. اعتقاد و التزام عملی به اسلام
۲. اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
۳. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
۴. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه
۵. داشتن حداقل مدرک کار‌شناسی ارشد و یا معادل آن
۶. نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه
۷. سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی
۸. حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام

تبصره ۱
داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (۱) مستثنی بوده و باید در دین خود‌ ثابت ‌العقیده باشند.

‌تبصره ۲ این قانون حذف شد.

تبصره ۳
هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.

 

کد خبر : ۳۱۳۳۹۱