خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار وزیرخارجه اندونزی:

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تهران-جاکارتا باید برای توسعه مناسبات اقتصادی فعال شوند

رییس جمهور بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای موجود در ایران و اندونزی برای توسعه مناسبات همه جانبه و ایجاد تحرک اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار منطقه خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، می توانند با رایزنی و همکاری مشترک، در حل مشکلات منطقه و جهان اسلام تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار وزیر خارجه اندونزی، با بیان اینکه «ایران و اندونزی برای توسعه روابط، از اراده مصممی برخوردارند»، گفت: اندونزی کشوری بسیار مهم در دنیای اسلام و دوستی بسیار قدیمی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

رییس جمهور با بیان اینکه پتانسیل‌های خوبی در دو کشور برای ایجاد یک تحرک اقتصادی وجود دارد، اظهارداشت: از شرایط جدیدی که در نتیجه مذاکرات هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها حاصل شده، باید در جهت توسعه روابط و تعمیق مناسبات اقتصادی دو کشور استفاده کرد و امیدواریم تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و اندونزی مقدمه خوبی برای رسیدن به این هدف باشد.

روحانی همچنین فراهم کردن امکانات برای حضور سرمایه گذاران دو کشور در پیشبرد پروژه‌های مشترک را ضروری دانست.

وی با اشاره به اینکه ایران و اندونزی در خصوص مسایل جهان اسلام دیدگاه‌های بسیار نزدیکی دارند، گفت: امروز متاسفانه فاصله و اختلافات میان برخی کشورهای اسلامی بیشتر شده به گونه‌ای که نه تنها گاهی زمینه همکاری های مشترک از بین رفته، بلکه شاهد درگیری و جنگ میان کشور‌ها هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه کشورهای بزرگ اسلامی از جمله ایران و اندونزی برای کاهش این اختلافات مسوولیت سنگینی دارند، به رشد تروریسم در منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و افزود: گسترش فعالیت گروههای تروریستی آن هم با ادعای جهاد، همکاری نزدیک‌تر میان کشورهای اسلامی را ضروری‌تر ساخته، چرا که تداوم این وضعیت جهان اسلام را با خطر مواجه خواهد کرد.

رییس جمهور افزود: ما نیازمند یک حرکت بزرگ فرهنگی در همه کشورهای اسلامی برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم هستیم.

روحانی با اشاره به ضرورت ارتباط صاحبان اندیشه، علما و اساتید دانشگاههای ایران و اندونزی گفت: باید دست به دست هم دهیم و جوانان جامعه خود را نسبت به مسوولیت سنگینی که در شرایط کنونی متوجه آنان است، آگاه کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز مردم در کشورهای اسلامی به خاطر جنگ و اختلافات دچار مشکلات فراوانی شده‌اند که باید در جهت رفع این مشکلات تلاش کرد، افزود: اندونزی به عنوان کشور بزرگ اسلامی و ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در دو منطقه مهم، می‌توانند رایزنی‌های موثری در سازمانهای بزرگ اسلامی و بین المللی در این راستا داشته باشند و امیدوارم این ارتباطات بتواند کمکی به ایجاد ثبات و امنیت در جهان اسلام باشد.

روحانی همچنین ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری علمی و دانشگاهی در جهت ترویج اعتدال، گفت: ایران و اندونزی باید در زمینه ارتباط مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و توسعه ارتباط مردم دو کشور با یکدیگر بیش از پیش تلاش کنند.

 «رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی نیز در این دیدار که وزیر انرژی و منابع معدنی و مدیر شرکت ملی نفت و فرستاده ویژه رییس جمهوری اندونزی نیز حضور داشتند، با تاکید بر تعهد جاکارتا برای تقویت مناسبات با تهران در تمامی زمینه‌ها از جمله تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌ها، خواستار ارتقاء سطح مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.

وزیر خارجه اندونزی همچنین با بیان اینکه امروز همه کشورهای مسلمان موظفند تا از اسلام به عنوان دین رحمت برای جهانیان حفاظت کنند و اعتدال و بردباری را ترویج دهند، گفت: اندونزی همواره خواستار راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مشکلات است و در این راستا از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ارائه طرح WAVE در سازمان ملل متحد حمایت کرده است.

وی بابیان اینکه اندونزی آماده تاسیس دانشگاه بین المللی اسلامی برای ترویج اعتدال در جهان اسلام است و این می‌تواند همکاریهای دو کشور را گسترش دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز ظرفیتهای موجود برای همکاری در میان کشورهای اسلامی فراموش شده و این وظیفه دولت‌های مسلمان است که با بهره گیری از این ظرفیت‌ها، در جهت رفاه مردم خود و جهان تلاش کنند.

اعضای هیات اندونزیایی در این دیدار گزارشی را نیز از دیدار‌ها و مذاکرات خود با مقامهای جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

کد خبر : ۳۱۳۶۰۴