خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

برجام را تمام شده حساب کنیم/ لغو تحریم‌ها فلسفه مذاکرات بود

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت: الان هم برجام هرچه بود٬ باید آن را را تمام شده حساب کنیم و پس از تایید برجام٬ باید پیامدهای آن و عهدشکنی‌های آنها را در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با یادآوری شهادت سردار همدانی و تشییع باشکوه مردم و علاقه مردم نسبت به سرداران و ایثارگران کشور و همچنین با یادآوری جای خالی آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله مهدوی کنی؛ گفت: آیت‌الله خزعلی دلش از انحراف پر از غصه بود و دشمن سرسخت انحراف بود.

جنتی با بیان خاطره‌ای از شخصیت آیت‌الله خزعلی گفت: در شب ۲۱ ماه رمضان سال ۷۴ آیت‌الله خزعلی در مراسم دعایی در قم حاضر شدند. بچه سیدی در این مراسم بود که مدت‌ها زجر می‌کشید و می‌خواست خود را بکشد و دو بار علی (ع) را دیده بود و به او وعده شب ۲۱ را داده بودند که در این مراسم آیت‌الله خزعلی حضور داشت. در مراسم شب ۲۱ رمضان به یک باره آن بچه سید به در خیره ماند و حالش بد شد و وضعیت مجلس به هم خورد و بعد از مدتی گفت علی اینجا آمد و من او را دیدم چون به من گفته بودند وعده ما شب ۲۱ است و همچنین به من گفتند که خزعلی را دوست می‌دارم چون خیلی مردم را هدایت کرده است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فاجعه منا تصریح کرد:مسئله منا٬ مسئله کشنده‌ای بود که غم و غصه دل‌ها را زیاد کرد و نمی‌دانیم چطور می شود در حرم امن خدا که حتی آهو و گنجشک و پرنده امنیت دارد٬ یک عده زیر دست و پا له بشوند و عده‌ای از گشنگی و تشنگی بمیرند.

جنتی ادامه داد: تعداد کشته‌ها حدود ۴۰۰ و تعداد مفقودان حدود ۶۰ نفر هستند که مفقودان باارزشی هم در میان آنها بودند٬ با توجه به این وضع لازم است کمیته حقیقت‌یاب زود‌تر باید رسیدگی کند. اما اطمینان دارم تا حمایت آمریکا از عربستان هست٬ تنها به صدور بیانیه‌ای کفایت می‌کنند و مسئله را تمام می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه خدا عزت رهبر انقلاب را به خاطر عکس‌العملشان نسبت به مقام‌های آل‌سعود زیاد کند٬ تصریح کرد: همان واکنش مقام معظم رهبری باعث شد مقام‌های عربستان کار را پیش ببرند و همکاری کنند. الان هم دولت و دستگاه قضایی باید پیگیری کنند تا مسئله منا فراموش نشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و مسئله برجام گفت: برجام تمام شد؛ بعضی خیال می‌کنند مجلس برجام را تایید کرد٬ اما درست‌تر آن است که شورای عالی امنیت ملی آن را تایید کرد و کار مجلس تنها در حاشیه برجام بود و تنها دولت را موظف کرد که اقدام متقابلی را در برابر آمریکایی‌ها داشته باشد که خوب هم بود. نماینده‌ها واقعا کار کردند و کمیسیون ویژه زحمت کشیدند. البته برجام هنوز به امضا و تایید رهبری نرسیده است.

وی ادامه داد: الان هم برجام هرچه بود٬ باید آن را را تمام شده حساب کنیم و پس از تایید برجام٬ باید پیامدهای آن و عهدشکنی‌های آنها را در نظر گرفت. در این قضیه رسانه‌ها اطلاع رسانی خوبی کردند و مردم هم در صحنه بودند به نظر می‌آید باید در جلسات عمومی مطلب را تمام شده بدانیم. لغو تحریم‌ها فلسفه مذاکرات بود لذا الان باید به این فکر کنیم که چگونه آنها تعهداتشان را عملی کنند. راه برای شیطنت آنها باز است ولی ما هم باید قرص و محکم پیگیر باشیم و همین مقدار که توافقنامه امکان می‌دهد٬ حداکثر استفاده را بکنیم.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه، اینها گام‌های بعدی دارند،گفت: امیدوارم اشتباه کرده باشم، آنها قدم اول را برداشتند و موفقیت‌هایی پیدا کردند می روند سراغ بقیه، اگر مقاومت نکنیم و دولت و ملت مقابل خواسته‌های آنها نایستند، می گویند باید اسرائیل را به رسمیت بشناسید، حقوق زن و مرد را مساوی کنید؛ حکم قصاص را بردارید؛ ازدواج همجنس‌بازها را تایید کنید؛ ارتباط با حزب‌الله، سوریه و عراق را قطع کنید اما با وجود رهبری حمایت از انقلابیون را ادامه می‌دهیم.

کد خبر : ۳۱۳۸۸۱