خبرگزاری کار ایران

عراقچی در جمع خبرنگاران:

اتحادیه اروپا یکشنبه تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند/ به تعهداتمان پایبندیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه ما بر تعهدات خود پایبند هستیم٬ اظهار داشت: به محض نقض تعهدات طرف مقابل٬ ما از بازگشت‌پذیری استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ سیدعباس عراقچی در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور در جمع خبرنگاران به جلسه‌اش با هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: براساس صحبت‌های انجام شده فردا (یک‌شنبه) اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

معاون وزارت خارجه افزود: براساس اظهارات خانم اشمیت این مسئله با مصوبه‌ای برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به مسئله بازگشت‌پذیری از سوی طرف غربی اظهار داشت: برای طرف مقابل هم در شرایطی که ایران تعهدات خود را نقض کند شرایط بازگشت پذیری وجود دارد و او این حق را برای خود قائل است.

معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه افزود: آقای کری و برخی دوستان سعی می‌کنند تا روایت خودشان را از برجام برحجسته کنند که بسیار طبیعی است و هر کسی این کار را می‌کند.

وی ادامه داد: ما با ید به واقعیت‌های پشت صحنه توجه کنیم و واقعیت صحنه این است که بازگشت‌پذیری تاسیسات هسته‌ای وجود دارد و هیچکدام از تاسیسات هسته‌ای تعطیل نمی‌شود. این مسئله مورد خواست و توجه مجلس شورای اسلامی بوده و قطعا لحاظ خواهد شد.

عراقچی در خصوص اظهارات جان کری که مسئله نظارت‌ها همیشگی است٬ خاطرنشان کرد: حرف‌هایی که در چند روز اخیر از سوی آمریکا مطرح شده٬ بازی با الفاظ است. ما حتی قبل از برجام هم به عنوان عضوی از NPT بازرسی دائم از تاسیسات هسته‌ای‌مان وجود داشته و این به آن معناست که تا زمانی که عضو NPT هستیم و زمانی که اجرای پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم درچارچوب آنها بازرسی‌ها و نظارت‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: اینکه آمریکایی‌ها مسائل بدیهی را به عنوان قوت خود بیان می‌کند٬ نشان‌دهنده دست بالای ما در برجام است. این تثبیت‌‌ همان است که هیچگونه تعهدات دائمی وجود ندارد و تعهدات کاملا متعارف، دوطرفه و بین‌المللی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه ما بر تعهدات خود پایبند هستیم٬ اظهار داشت: به محض نقض تعهدات طرف مقابل٬ ما از بازگشت‌پذیری استفاده می‌کنیم.

کد خبر : ۳۱۴۱۲۹