خبرگزاری کار ایران

بروجردی در جمع خبرنگاران:

حضور ایران در سوریه مستشاری است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بمباران روسیه در سوریه اثرگذار بوده است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ علاء‌الدین بروجردی پیش از حضور در کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیت مونیخ در جمع خبرنگاران در رابطه با سفرش به دمشق گفت: ما در چارچوب سفرهایی که در جهت حمایت از سوریه به عنوان کشوری که در خط مقدم مقاومت قرار دارد به دمشق سفر کردیم.

وی ادامه داد: سفر ما به دنبال تحولاتی که در سوریه اتفاق افتاد و همچنین ورود روسیه در عرصه مبارزه جدی با تروریست‌ها صورت گرفت .

بروجردی با اشاره به اینکه طی سفرش به سوریه با رئیس جمهور، وزیر خارجه،مسئول اطلاعات سوریه و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو داشتیم٬ اظهار داشت: بمباران مناطقی که تروریست ها در آن قرار داشتند٬ توسط روسیه اثرگذار بوده است و باید بگویم از نظر نظامی شرایط برای آزادسازی مناطق تحت اشغال تروریست‌ها بیش از گذشته فراهم است. بنابراین طی روزها و هفته‌های آینده باید منتظر خبرهای جدیدی در این زمینه باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با توجه به اینکه مسائل سوریه و لبنان به یکدیگر گره خورده‌اند٬ دیدارهایی با مقام‌های لبنانی داشتیم٬ گفت: ما با مسئولان لبنانی نیز ملاقات هایی داشتیم و در این ملاقات‌ها با دبیر کل حزب الله لبنان، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی ادامه داد: نگرانی از گروه های تروریستی نگرانی جدی همه منطقه است و باید در برای مقابله با آن اقدامات عملی انجام داد٬ اما حرکاتی مانند حرکات نمایشی آمریکا مورد قبول ما نیست.

وی با اشاره به دیدارهایش با مقام های لبنانی تصریح کرد: نقطه نظرات مشترکی بین دو طرف وجود دارد و وزیر امور خارجه لبنان برای شرکت در اجلاس مقدماتی مونیخ به تهران سفر کرد و حتما نظرات خود را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت میدانی در سوریه نیز گفت:‌ شرایط بهتر از گذشته شده است؛ ضمن اینکه تحولات لحظه‌به‌لحظه اتفاق می‌افتد چراکه عملیات از محورهای مختلف ادامه دارد و فکر می‌کنم هر روز خبرهای جدیدتری به ما می رسد.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر سوریه بخواهد ایران به صورت نظامی در این کشور حضور خواهد یافت یا خیر ٬توضیح داد:‌ در کنفرانس دمشق از من این سوال شد که پاسخ دادیم ما در سوریه تنها حضور مستشاری داریم و این به عنوان سیاستی است که سال‌ها ادامه دارد ولی هرگونه درخواست جدیدی از سوی دولت سوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان دارد روسیه عملیات نظامی که در سوریه دارد را در عراق نیز برای مقابله با گروه های تروریستی دنبال کند٬ گفت: این درخواستی است که دولت سوریه از روسیه کرد و با توجه به درخواست صریح عملیات هوایی برای مبارزه با تروریست‌ها در خاک سوریه انجام گرفت و در صورتی که عراق نیز چنین درخواستی داشته باشد٬ بررسی می‌شود.

بروجردی در رابطه با اظهارنظر مسئولان آمریکایی در رابطه با اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است نیز خاطرنشان کرد: این به آن معناست که برجام و اجرای آن هیچ ارتباطی با برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران ندارد و این اقدام طبق اعلام بیانیه رسمی وزارت خارجه ما که پس از صدور قطع‌نامه در شورای امنیت ارائه شده بود صورت گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در رابطه با سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نقش پررنگ ایران، عربستان سعودی و آمریکا در سوریه با وجود نداشتن مذاکره کشورمان با دو کشور دیگر بحران سوریه چطور حل خواهد شد نیز این طور توضیح داد که آمریکا نقش مبارزه با تروریسم ندارد و تنها نمایش می‌دهد و همانطور که خودشان اعلام کردند به آنها سلاح،‌ بودجه و آموزش می‌دهند و در حقیقت نقش آمریکا در سوریه تروریست‌پروری است.

وی ادامه داد: اقداماتی نظیر برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران می تواند به حل بحران سوریه کمک کند ولی در رابطه با اینکه عربستان در این کنفرانس نیز حضور ندارد باید بگویم عربستان نقش مقابله با تروریسم ندارد و فقط از آن حمایت می‌کند و این امر را وزیر خارجه عربستان در نشست دو روز پیش در ترکیه نیز معترف شد.

کد خبر : ۳۱۴۱۷۲